Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 4WD: Vynucený krok do budoucna

Japonská automobilka Honda elektrifikovala svoje nejprodávanější SUV a představila vizi budoucnosti formou modelu CR-V Hybrid. Jak se inženýři poprali s nástrahami hybridního segmentu, kde kraluje konkurenční Toyota?
test-honda-cr-v-4x4-hybrid-executive-awd-style-autoweb-eko-17-1100x618.jpgCelá galerie 30 Zdroj: Jan Majurník

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.2

Pátá generace populárního japonského SUV zase o trochu zkrásněla, dospěla, zakulatila se a chytla modernější šmrnc. Vpředu zaujme přepracovaná maska chladiče s aktivními mřížkami, které se zavírají podle potřeby chlazení motoru i aerodynamiky a ještě pomáhají šetřit palivo. Za zmínku stojí hlavní LED světlomety s diodovými přísvity do zatáček, ty poskytnou očekávanou kvalitní iluminaci a spolu s plně automatickým přepínáním mezi tlumeným a dálkovým režimem také kýžené pohodlí, stačí jen nastavit páčku do polohy Auto, zbytek zajistí počítače.

Boční silueta připomíná spíše SUV z vyššího segmentu, honda má totiž dlouhý „čumák“ a useknutou záď jako Mercedes-Benz GLS nebo BMW X7. Koncové lampy jsou konstruovány v typickém svislém stylu a lidé si tak vůz často pletou s Volvem XC90.

Kabina prošla příjemnou změnou, nabídne totiž více místa než předtím, pozadu nejsou ani odkládací prostory a držáky nápojů. Inovovaný přístrojový štít přináší líbivé grafické zobrazení a dostatek dat včetně toku energie nebo míry dělení točivého momentu na kola.

Z nepochopitelných důvodů inženýři zachovali pro ovládání jasu a nulování počítadla klasickou „tyčku“, která v kombinaci s digitální „přístrojovkou“ působí až komicky, stejné řešení využívá například i Suzuki Vitara. Volant s příjemným úchopem nabízí armádu tlačítek pro obsluhu většiny užitečných funkcí včetně výhřevu volantu či volby promítaných informací na head-up displeji.

Středovému panelu dominuje 7palcová dotyková obrazovka multimediálního centra, ta je mírně zkosená směrem nahoru, ale poskytuje dobrou čitelnost. Uvnitř rádia operuje rozhraní Honda Connect, které sice nabízí spoustu nastavení, nicméně jde o celkem pomalý a graficky nemoderní software. Nezachrání ho ani vestavěná navigace, ta by zasloužila jak funkční, tak vzhledové vylepšení, na kvality mapových podkladů Volkswagenu nebo BMW zkrátka nemá.

Naštěstí systém podporuje konektivitu Apple Carplay a Android Auto, takže o zábavu máte postaráno, jen bezdrátová nabíječka mobilu tu chybí. Pod obrazovkou najdete praktický kontrolní panel, místo klasické páky převodovky se řazení ovládá tlačítky, což působí moderněji. Vpravo má své místo důležité tlačítko EV, které krátkodobě promění hybrid v čistý elektromobil.

Základem komfortního cestování jsou pohodlná sedadla, toho se CR-V drží už několik let a pátá generace není výjimkou. Řidičovo křeslo nastavíte v osmi směrech, obě přední hlavové opěrky jdou naklopit, sedačky jsou vyhřívané a nebolí z nich záda ani při delších cestách.

Specifické boční zadní dveře se otevírají skoro do úhlu 90 stupňů, proto dovnitř pohodově nasednete a můžete si užívat dostatek místa, i když měříte přes 190 centimetrů. Kufr se také nemusí stydět, se svými 497 litry objemu pokryje potřeby vícečlenné rodiny. Otevírání pátých elektrických dveří je navíc výškově nastavitelné, což zajistí bezpečnou manipulaci v úzkých prostorech.

Uvnitř vozu pracuje dvoulitrový benzinový čtyřválec (145 k, 175 Nm) s Atkinsonovým spalovacím cyklem a elektromotor (184 k, 315 Nm), přičemž kombinovaný výkon činí 184 koní. Systém nevyužívá klasickou převodovku, namísto ní stálý převodový poměr zajišťuje přímé propojení pohyblivých součástí, díky kterému je převod točivého momentu hladší. Odlišné chování hybridní soustavy je takřka neznatelné, dokud nenajdete na dálnici, kde se při akceleraci ozývá vytočený motor, který řidiče celkem ruší.

Elektrifikované Toyoty nebo Mitsubishi Outlander PHEV mají management řízení motoru a jeho odhlučnění o něco vychytanější. Po svém si udělala Honda i čtyřúrovňové regenerativní brzdění, to se ovládá pádly pod volantem, tedy stejně jako u Outlanderu PHEV, jenže nastavenou rekuperaci auto „zapomene“ a při dalším zpomalování musíte znovu cvakat páčkou pro citelné brzdění. Chce to ze začátku hodně tréninku a stejně musíte do akce častěji zapojovat klasické brzdy, jde sice o efektivnější techniku zpomalování než u Toyoty, ale na Mitsubishi nedosahuje.

Většina síly putuje na přední kola, ale v pozadí nezůstává ani druhá náprava, kterou elektronika odpojuje jen v určitých režimech, například při jízdě vyšší ustálenou rychlostí. Ústrojí tak většinou pohání všechna kola, byť zadní jen minimálně. V případě potřeby se poměr umí změnit a na zadní kola počítače dočasně pošlou asi 60 % točivého momentu. Chybí nám však režim pro uzávěrku čtyřkolky, proto se v zimě na horách musíte spolehnout jen na 4×4, stabilizaci a světlou výšku 192 milimetrů.

Hybridní CR-V se nese na vlně pohodlí, které občas ruší „kňučící“ dvoulitr. Na elektrický režim zvládnete s lehkou nohou (do 50 km/h)­ ujet asi dva kilometry, takže můžete plíživě plout vesnicí nebo dojíždět domů v režimu tichý soused a chlubit se kombinovanou spotřebou okolo 6,5 litru na sto.

Dalším lákadlem je prostornost, praktičnost, bezpečnost a pořizovací cena, v základu je totiž CR-V Hybrid levnější (769 900 Kč) než konkurenční, ale výkonnější (218 koní) Toyota RAV4 Hybrid (864 900 Kč). Elektrifikované japonské SUV je dalším milníkem nízko-emisní budoucnosti, zachovává si výhody sportovně-užitkového auta a má nižší spotřebu paliva, jde sice o krok vpřed, ale více méně politicky (EU) vynucený.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec & elektromotor
Palivobenzin, min. 95 okt. & elektřina
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 993
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)81,0 x 96,7
Převodovkabezstupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)107 / 145 v 6 200 & 135 / 184 v neuvedeno
Točivý moment (Nm)175 v 4 000 & 315 v neuvedeno
Výkon/hmotnost (k/t)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1 / 5,7 / 5,5
Objem nádrže (l)57 & neuvedeno
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 600
Šířka (mm)1 855
Výška (mm)1 689
Rozvor náprav (mm)2 662
Provozní hmotnost (kg)1 672
Celková hmotnost (kg)2 275
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)750
Zavazadlový prostor (l)497 / 1 697
Ceny
Základní cena modelu669 900,- (1.5 VTEC TURBO Comfort)
Základní cena test. verze769 900,- (2.0 i-MMD Hybrid 2WD Comfort)
Cena testovaného vozu899 900,- (2.0 i-MMD Hybrid 4WD Elegance)
18.3.2019 1:00| autor: Jan Majurník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist