Honda CR-V 1.6 i-DTEC (2013)

Jakkoli se může zdát spojení SUV, pohonu jedné nápravy a malého motoru nelogickým, dává jasný smysl. Poptávka tady je, a roste.
  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Spotřeba, spotřeba, spotřeba…

STAROSTI
Jízdní komfort, pozice za volantem

Otázka, zda Honda potřebovala SUV s pohonem předních kol a malým dieselem není na místě, protože odpověď zní: jednoznačně ano. Jak bylo řečeno v rámci tiskové konference na evropské prezentaci Hondy CR-V 1.6 i-DTEC, tak konfigurace SUV+4×2+downsizing funguje, tento typ aktuálně zaznamenává prodejní růst a tak i japonská automobilka musela přijít se svou troškou do mlýna. To jen jako vysvětlení pro ty, kteří by neviděli v tom, proč k silnému a dobrému 2,2litrovému dieselu přidávat menšího sourozence.Raději uvedu, že „nový 1,6litrový motor i-DTEC byl navržen specificky pro evropský trh, aby pomohl naplnit rostoucí poptávku zákazníků po dieselových motorech s nízkými emisemi. Tato nová verze modelu CR-V je určena výhradně pro evropský trh a bude se vyrábět v továrně značky Honda v britském Swindonu. Novinka přichází po modelu Civic 1.6 i-DTEC, který byl na trh uveden v lednu 2013, a potvrzuje důležitost, kterou značka Honda tomuto motoru přikládá z hlediska jejích prodejních plánů v Evropě.

Díky stoupající poptávce po nižších nákladech na provoz automobilů sílí zájem o dieselová SUV s pohonem předních kol, která nyní v Evropě představují přes čtvrtinu celého segmentu C kategorie SUV. Nová Honda CR-V 1.6 i-DTEC na tento trend reaguje mimořádně nízkou spotřebou paliva a špičkovou hodnotou emisí CO pouhých 119 g/km,“ jak říká sama automobilka, a důvod citace je ten, že považuji za důležité vyjasnit, proč auto v této konfiguraci vzniklo. Je logickou odpovědí na poptávku a to je v pořádku.

Honda CR-V fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Honda CR-V fotogalerie

Naftovou šestnáctistovku známe už z Hondy Civic a nutno říct, že jde o povedenou pohonnou jednotku. Má výkon tak akorát, tedy 120 koní, slušný točivý moment 300 Nm a spotřebu, která je důvodem, proč byste si měli auto chtít koupit. Tabulka mluví o 4,5 litru v kombinovaném režimu, ale o tom až za chvíli, nejprve celkový pohled.

Máme zde CR-V tak, jak ho známe, tedy na první pohled asi na nějaké zásadní rozdíly od silnější verze nepřijdete, tedy já je nezaregistroval. Pod kapotou už ale odlišnosti jsou a jednou z těch větších může být hmotnostní rozdíl, s malým motorem je CR-Včko o více než sto kilogramů lehčí. A to je za jízdy samozřejmě znát. A má také, díky menšímu vyplnění motorového prostoru a možnosti laborovat s usazením agregátu, lépe položené těžiště.V kabině je to také „klasika,“ tedy pokud máte zkušenost s CV-V, tak nebudete tápat. Já jsem netápal… Ale musím podotknout, že jsem měl poněkud potíže s nalezením ideální pozice za volantem. Při snaze nastavit si sedačku a volant jsem si vzpomněl na Hummer H3. Kratší sedák, sedačku nízko na můj vkus a když jsem se ji snažil zvýšit, opíral jsem se koleny o spodek sloupku volantu. Nicméně jsem si zvykl.

O exteriéru nechci mluvit, protože vzhled považuji za subjektivní záležitost a mně se CR-V moc nelíbí, ale to není u člověka, který za ideál krásy považuje Lancii Delta Integrale anebo Rubikovu kostku nic zvláštního. Každopádně kabina je v moderním designu Honda a je celkem příjemné v ní trávit čas. Výbava? Široká, ale o té v rámci prezentace nemohu hovořit, neboť detaily, ani ceny, jsem neměl k dispozici. Takže klima, navigace, a tak dále, nechybělo mi nic. Pojďme ale zpět k hlavní věci, tedy k motoru. Síla jde od něj na přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku a souznění všech komponent je poměrně zdařilé.


Ve městě, tam zřejmě stráví toto CR-V většinu života. Do města 4×4 nepotřebuje.

Nevím, jestli jsem už zmiňoval, že šlo o evropskou prezentaci, nicméně v Praze a okolí, takže tentokrát jsem byl já (resp. my), na rozdíl od ostatních novinářských skupin „na domácí půdě.“ Testovací trasa vedla z Ruzyně na Karlštejn přes obligátní berounské okresky. Mohu mluvit o mírné nedotáčivosti. O agilitě. O tom, že na suchu a kvalitním asfaltu mi pohon 4×4 nijak nechyběl. O lehce uskákaném podvozku na nerovnostech.

Honda testovala automobil na svém zkušebním okruhu, který je poskládaný z jednotlivých úseků Nordschleife a umím si představit, že tam vůz exceloval. Pokud by testovali japonští inženýři také na spojnici hlavního města ČR a někdejšího sídla Karla IV., určitě by byl podvozek ve výsledku měkčí a auto by stálo na menších kolech s vyššími pneumatikami.

A mohu, ne – musím mluvit o spotřebě. Nijak jsem se v jízdě neomezoval – ovšem také jsem se vzhledem k charakteru auta nesnažil o nějakou ostřejší jízdu, ono by to asi ve chvíli, kdy je maximáka této verze CR-V 182 km/h a sprint z nuly na stovku 11,2 sekundy, ani nešlo. Pohyboval jsem se se spotřebou lehce nad pěti litry. Což mi přijde hodně fajn, pokud Honda mluví o 4,5litrovém průměru podle tabulek. Jezdil jsem vlastně „normálně“ a apetit pohonné jednotky se mi velice zamlouval. Koupil bych si kvůli tomu novou Hondu CR-V? Ano.


O tomhle celé auto je – o malém motoru s nízkou spotřebou a slušným výkonem

Závěrem ještě zmínka o bezpečnosti. Honda využívá své vlastní centrum, ve kterém testuje auta při nárazových testech, a tak není náhodou, že CR-V zvládlo testy Euro NCAP s výsledkem plných pěti hvězdiček. Bezpečnostní „výbava“ vozu je široká, a je třeba ji zmínit, protože to může být v současnosti jeden z důvodů proč dát jednomu autu přednost před druhým v rámci konkurenčního srovnání.

Toho se, jen tak mezi námi, Honda vůbec nebojí a sama ve svých podkladech staví CR-V vedle nejbližších rivalů. Porovnává například zavazadlový prostor CR-V (589 litrů) se zavazadelníkem Volkswagenu Tiguan (470 litrů), Toyoty RAV 4 (547 litrů) nebo Volva XC60 (495 litrů).

Verdikt
Zadání bylo jasné – SUV s malým a úsporným motorem a pohonem předních kol a výsledek dopadl podle mne dobře. Autu pohledem cílové skupiny mohu jen máloco vytknout, ovšem k celkovému verdiktu mi chybí cena. Na tu, stejně jako na zahájení prodeje, budeme muset čekat do letošního podzimu.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1597
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88/120 v 4000 ot/min
Točivý moment (Nm)300 v 2000 ot./min.
0-100 km/h (s)11,2
Nejvyšší rychlost (km/h)182
Spotřeba paliva (l/100 km)4,5
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4570
Šířka (mm)1820
Výška (mm)1685
Provozní hmotnost (kg)1541
Zavazadlový prostor (l)589
15.7.2013 5:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist