autoweb.cz > Honda > Honda CR-V > Honda CR-V 2013: Poprvé za volantem
Honda CR-V 2013: Poprvé za volantem
Po celém světě jich jezdí pět milionů a jen v Česku byste jich napočítali na 9500. V pořadí čtvrtá generace Hondy CR-V chce v tomto trendu pokračovat. Že si CR-V zachovalo svou tvář si uvědomíte až ve chvíli, kdy v zrcátku uvidíte předchozí generaci. Zcela vám ale bude zřejmé, která z nich je ta novější. S metrem v ruce vám příbuznost potvrdí i naměřená čísla, protože jsou prakticky stejně velké.
Z hlediska rozvoru, délky, nebo šířky se CR-V nezměnilo ani o milimetr. Na délku zabere přesně 4570 mm, na šířku 1820 mm a nezměnil se ani rozvor, který je shodných 2630 mm. Jedna z mála hodnot, která se liší od předchůdce je výška. Nové CR-V kleslo k zemi o rovných 30 mm, ale nemusíte mít strach, že by s vnějšími rozměry klesly i prostory pro posádku uvnitř. K tomu se ale ještě dostaneme.
S rozjezdem na sněhu si pohon všech kol poradil levou zadní.Teď se totiž podíváme pod kapotu, kde se na první pohled inženýři Hondy nenamáhali nic změnit. Ale pravda je mnohem dál, než si myslíte. Přestože jsou tu motory o stejném objemu i označení, jsou zcela přepracované, a tím myslím jak dieselový, tak benzínový agregát. Ve zkratce došlo ke snížení tření, nové jsou písty, klikový hřídel, olejové čerpadlo a tak dále.
Honda CR-V fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Cílem bylo především snížení spotřeby, než další dolování výkonu. Ten se tak u dieselové verze nezměnil, u benzínového motoru vzrostl o těžko rozpoznatelných 5 koní a 2 Nm točivého momentu na finálních 155 koní a 192 Nm. Spotřeba ale v průměru poklesla přibližně o litr paliva a to u obou jednotek ve srovnání s motory předchozími.
Oba agregáty pracují buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo pětistupňovým automatem. Benzínová verze navíc nabízí pouze s pohon přední nápravy, což je u CR-V vůbec poprvé, co je něco takového k dispozici.Pohon všech kol byl u třetí generace řešen za pomoci dvou čerpadel, nová generace vsadila všechno na elektroniku. Důvody jsou prosté, o 16 kilogramů nižší hmotnost, menší tření a rychlejší funkčnost celého systému, který sleduje prokluz kol a v případě potřeby připojí zadní nápravu. Při rozjezdu z nulové rychlosti řídící jednotka pro jistotu rovnou roztáčí i zadní kola a až ve vhodnou chvíli je odpojí. A funguje to skvěle. I na zasněžené silnici, jakou vidíte na fotkách, nemělo CR-V problém s rozjezdem, a to ani v kopci.
Nová generace posunula standardy modelu o kus dál i v interiéru. Materiály jsou na pohled i omak příjemné, tlačítka jsou rozumně rozmístěna a je jich takový počet, abyste se v nich okamžitě neztratili. U verze s navigací ale počítejte hned s trojicí displejů (z toho dvěma barevnými), takže intuitivnost není úplně příkladná. Oproti Civicu se mi ale zdálo ovládání trochu jednodušší.
Když už mluvíme o interiéru, nesmím opomenout vrátit se k nižší výšce auta. Prostor pro cestující kupodivu narostl, protože sedadla klesla o 38 mm, takže prostoru pro hlavu je více, než v předchozí generaci. Jednodušší bude i nakládání zavazadel, snížila se výška nákladové hrany a do kufru můžete umístit předměty o objemu589 litrů (1669 se složenými sedadly) a dlouhé až 1570 mm. Sklápění zadní řady sedadel je teď jednodušší než kdy jindy, o kompletní složení se postará jednoduché zatažení za páku v kufru. Hlavové opěrky, sedáky i opěradla se během okamžiku složí a vytvoří rovnou plochu s podlahou kufru. U vrcholné výbavy Executive se o zavření víka zavazadelníku postarají elektromotory.
Diody jsou standardem u všech verzí a najdete je u předních i zadních světlometů.Pro první kilometry za volantem nového CR-V jsem si vybral naftový motor s ručně řazeným šestikvaltem a výbavou Lifestyle. Kromě toho, že byl motor příjemně kultivovaný, tak nepostrádal ani výkon. Dobrou zprávou je, že řadící páka zůstala po ruce a samotné řazení je přesné a jisté, tak, jak je u japonských aut povětšinou zvykem. Trochu mě zklamalo samotné řízení, které má nově elektrický posilovač. Na mě bylo hodně přeposilované, ale věřím, že spoustě zákazníků bude vyhovovat.
Obratem jsem přesedl do nejvyšší specifikace Executive s pětistupňovým automatem. Těžko teď hodnotit na dnešní dobu nízký počet kvaltů, na sněhem pokrytých okreskách jsem rozhodně nepociťoval jejich nedostatek. Převodovka řadila hladce, jen se mi občas zdálo, že nechala motor točit zbytečně vysoko raději než aby odřadila. Z tak krátkého svezení bych ale nerad vyvozoval nějaké závěry, takže si spíše počkejte na redakční test.
Závěrem už jen k cenám, které díky verzi s pohonem předních kol trochu poklesly. S výbavou nazvanou „S“ je CR-V v nabídce již od 544 000 Kč. Ve standardu je sice tempomat, 6 airbagů, elektrické ovládání všech oken nebo sedmnáctipalcové lité disky, ale chybí klimatizace (ta není ani za příplatek) nebo rádio, které má pouze přípravu. To naštěstí řeší jen o málo dražší výbava Comfort za 569 000 Kč. V řadě následují výbavy Elegance, Lifestyle a Executive, u kterých jednotlivé rozdíly lépe odhalíte v oficiálním ceníku Hondy i v návaznosti na jednotlivé motorizace.