Seat Leon 1.4 TSI 122 k (2013)

RADOSTI
Atraktivní vzhled, který nezapadne v davu

STAROSTI
Pozice otloukánka v koncernové rodině, kterou si nezaslouží

Seat Leon je mezi kompaktními hatchbacky třetím sourozencem do počtu v rámci rodiny Volkswagen. S drobnými rozdíly využívá stejné koncernové platformy a techniky jako sesterský Volkswagen Golf. Podobně jako v případě nové Škody Octavia, i Seat Leon se musel podřídit koncernové hierarchii a pro některé motorizace obdržel odlišnou konstrukci podvozku.

Zatímco motorizace 1.4 TSI 122 koní (90 kW) je v případě Golfu vybavena víceprvkovou zadní nápravou, Seat Leon se spoléhá na klikovou nápravu s torzní příčkou. Při jízdě je to znát lehce vyšším diskomfortem a nervozitou zadní nápravy, která na příčných nerovnostech mírně odskakuje. Stabilita je však stále na velmi vysoké úrovni a poněkud labilnější náturu podvozku lze považovat za emocionální projev, který je znakem zábavy volantem.


Leon taktéž těží z lehčí konstrukce platformy MQB a je to znát agilním chováním v zatáčkách. Vrhá se do nich s lehkostí. Akustický komfort je občas narušen tlučením od zadní nápravy, ale pocitově méně, než v případě Octavie. Podvozek se přitom zdá být lehce měkčí a poddajnější, nikoli tak křečovitě nastavený jako u českého liftbacku.

Lehkost a zpětná vazba ovládacích prvků je na stejné úrovni napříč všemi sesterskými modely, takže i Leon se velmi příjemně, až řidičsky uspokojivě ovládá. Přesné řízení, mechanické řazení, dobře rozmístěné pedály, výborná pozice za volantem. Zkrátka Leon dobře padne do ruky.

To hlavní, čím se ale snaží odlišit, je hra na emoce. Z ridičského hlediska se mu to daří, z pohledu za volantem je atraktivní také interiér. Zpracování působí kvalitním dojmem a design, který se trhá umírněného stylu Golfu a geometrické symetrie Octavie, rozbourává konvence nahodilým uspořádáním palubní desky.

Snaha zaujmout je potom nejvíce citelná zvenku. Design je z koncernových trojčat nejodvážnější a je znát, že na něj Leon hodně sází a míří vstříc mladé, dynamické klientele. Pětidveřová karoserie v bíle barvě tolik nevyniká, ale syté pastelové barvy autu sluší a třídveřová verze společně se sportovní výbavou FR je přímo žádoucí.

Pokud se chcete odlišit, ale nechcete přijít o benefity příslušící ke koncernu, je Seat Leon velmi lákavým autem. Golf je sice komplexnější a Octavia vítězí praktičnsotí, a mezi tím se může zdát jižanský temperament Leonu jako zbytná vlastnost, ale na někoho to může zapůsobit. Musím se přiznat, ačkoliv jsem se hodně bránil, nakonec jsem také podlehl. Že na silnicích potkáte stejné auto jen zřídka je jen příjemný bonus.

Zobrazit všechny fotografie

Interiér je kvalitní a designově zajímavý, pozice za volantem umocňuje dobrý pocit z řízení vozu.

Cenově je na tom Leon také zajímavě. V základu je s motorem 1.2 TSI (85 koní) k mání nyní za akčních 299 900 korun (běžně za 307 900 korun). Motor 1.4 TSI (122 koní) dostanete až od třetí výbavy Style za 430 900 korun (408 900 korun v akci), avšak ve výbavě nechybí 16″ kola, elektricky ovládaná okna (všechna čtyři) a zrcátka (vyhřívaná), automatická dvouzónová klimatizace, přední mlhovky, tempomat, stop/start systém, loketní opěrka a výdechy klimatizace vzadu, rádio Entry Plus s 5″ dotykovým displejem a Bluetooth, asistent rozjezdu do kopce, mlutifunkční volant čalouněný kůží, stejně jako řadicí páka a ruční brzda.

Verdikt
Seat Leon jasně láká především vzhledem, svébytným, ale kvalitním interiérem a slušnou praktičností, k tomu velmi dobře jezdí a příjemně se řídí. A přesto je přehlížený ve prospěch o něco komplexnějšího Golfu a praktičtější Octavie. Pokud chcete dát světu na odiv svou individualitu, nebo jenom prostě nechcete potkávat stejné auto na každém rohu, je Seat Leon volbou, kterou je škoda přehlížet.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1395
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 / 80,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředunezávislé zavěšení typu McPherson
Vzadukliková s vlečenými rameny a torzní příčkou
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 288 mm
Brzdy vzadukotoučové, 253 mm
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)90 / 122 v 6000
Točivý moment (Nm)200 v 1400 - 4000
0-100 km/h (s)9,3
Nejvyšší rychlost (km/h)202
Spotřeba paliva (l/100 km)6,5 / 4,4 / 5,2
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4263
Šířka (mm)1816
Výška (mm)1459
Rozvor náprav (mm)2636
Provozní hmotnost (kg)1224
Celková hmotnost (kg)1730
Zavazadlový prostor (l)380
Ceny
Základní cena modelu307 900 Kč (299 900 Kč v akci)
Základní cena test. verze430 900 Kč (408 900 Kč v akci)
25.6.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist