Peugeot 108 1.0 VTi TOP! vs. 107 1.0 VVTi: Generační souboj prcků

Koncepčně jsou si podobné jako vejce vejci, dělí je však celá jedna generace – jak moc dokázal nejmenší Peugeot za tu dobu dospět?
190317133612-0u5a8190-1100x618.jpgCelá galerie 33 Zdroj: archív redakce

První zástupce kolínských trojčat se lvem ve znaku se na trh dostal již před dlouhými čtrnácti lety. Příjemné městské autíčko platilo za spolehlivý a oblíbený vůz, který se až do příchodu svého nástupce velmi dobře prodával. Od ukončení jeho výroby ale už přece jen uplynulo dlouhých pět let, během kterých se na trhu již dostatečně zabydlel jeho nástupce Peugeot 108.

Pro mnohé z původních majitelů tak dost možná právě nastává doba, kdy začínají zvažovat výměnu svého vozu za novější model – má v takovém případě smysl sáhnout po novějším modelu, nebo jde o víceméně stejné auto v trochu modernějším balení?

Při pohledu na papírové parametry to vypadá, jako kdyby se Peugeot 108 od svého předchůdce příliš nezměnil. Městská krabička má ve všech směrech pořád víceméně stejné rozměry, pod kapotou je stále benzínový litrový tříválec skromnějšího výkonu a většina parametrů se změnila spíše evolučně.

Mladší zástupce kolínských trojčat téměř o padesát kilogramů zhubl, udělal si o téměř sedmdesát litrů více prostoru na zavazadla a lehce si polepšil co se týče spotřeby. Papírové parametry ale téměř nikdy nedokáží postihnout opravdový rozdíl a nejinak je tomu u nejmenších Peugeotů.

Dospělejší na první pohled

Na první pohled je zřejmá jedna věc – městský prcek se lvem ve znaku trochu dospěl. Peugeot 107 dle konvencí své doby vsázel na veselý vzhled. Takové to vysmáté autíčko trochu se podobající „zhulené“ žábě, které bylo hned na první pohled tak trochu „pro holky“ a v sytě červené barvě mu všichni v okolí nevyhnutelně brzy začali říkat bedruna.

To 108čka na to šla od trochu jinak. Na prťavou karoserii začala roubovat designerské prvky větších bratříčků v čele s výrazným zubem zasahujícím do předních světlometů a grafikou zadních světlometů se třemi drápy. A výsledek se opravdu povedl. Díky malým rozměrům si auto zachovává rošťáckou vizáž, přesto však dokáže působit elegantně a celkem dospěle.

Ona „dospělost“ je v případě porovnání těchto dvou francouzských minivozítek hlavním tématem. Přestože papírově se toho změnilo jen velmi málo, v reálu je Peugeot 108 oproti svému předchůdci mnohem rafinovanější a uhlazenější. Jde to cítit i v interiéru, kde si našly cestu podstatně elegantnější materiály.

Zatímco ve 107čce kralují šedé plasty proložené hodně hravou středovou konzolí s vyloženě „funky“ ovládáním topení, nástupce vsadil na elegantní lesklý plast, konvenčnější ovládání klimatizace, umírněnější přístrojový štít, a navíc nabízí dotykový panel infotainmentu s poměrně slušnou odezvou. Nenabízí sice vestavěnou navigaci, nicméně umožňuje propojení s Android Auto i Apple CarPlay, což osobně oceňuji mnohem více – integrované navigace většinou oproti neustále aktualizovaným mapám s predikcí provozu přece jen trochu pokulhávají.

Při jízdě jistější

Jízdně jsou si obě auta velmi podobná jak dynamikou, tak chováním na silnici. Oba vozy dokáží poskytnout podobný jízdní zážitek a díky jejich vrozené mrštnosti lze za jejich volanty nalézt i špetička takové té specifické zábavy plynoucí z rychlé jízdy v pomalém voze. Ve městě je jízdní projev i komfort obou vozů stále srovnatelný.

Odlišnosti se ale začínají objevovat za značkou značící konec obce – zde je Peugeot 108 o poznání jistější a opravdu markantní rozdíly pak lze vypozorovat při dálniční jízdě, kdy je mladší model podstatně stabilnější a pohodlnější a není problém za jeho volantem uřídit pár set kilometrů naráz, aniž by působil únavně.

Peugeot 108 je jednoduše řečeno opravdovou evolucí svého předchůdce. Nedělá úkroky stranou, neexperimentuje s novými cestami, prostě jen ladí formu. A dělá to výborně! Snad ve všech směrech svého předchůdce překonává, zároveň však neobětoval příjemné vlastnosti originálu.

Třešničkou na dortu je pak plátěná stahovací střecha, která obzvláště v slunnějších měsících dokáže pořádně zpříjemnit život a dodává malému vozu šmrnc.

25.4.2019 12:00| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist