Peugeot 108 1.0 VTi TOP!: Začínáme dlouhodobé testování

Následující půl rok nám bude dělat společnost tenhle prcek.
img_4466-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

Do pomyslné redakční garáže zaparkoval nový člen testovací flotily a tentokrát je to opravdu velmi nevšední auto. Jelikož většinu pracovního času strávíme v rušném velkoměstě, řekli jsme si, že by nebylo vůbec od věci vyzkoušet na delší dobu něco opravdu hodně šikovného do města. Už jsme testovali Peugeot 308 jako naftový kombík i benzinový warm-hatch, který je univerzálním společníkem, menší 208 s automatem, která navzdory svojí velikosti prokázala velký talent, ale tentokrát tu máme ještě něco menšího. Peugeot 108.

Pokud totiž hledáte auto vyloženě do města, těžko najdete něco vhodnějšího. Miniaturní půdorys s rozměry 3,4 metru na délku a 1,6 metru na šířku jsou přímo ideální při hledání nedostatkových parkovacích míst v přeplněném centru Prahy, titěrný litrový tříválec zase slibuje dostatečný výkon a naprosto směšnou spotřebu, ale stále odvezete čtyři cestující, něco nákupu a zároveň dostanete celkem slušnou výbavu. Určitě se proto vydáme i na nějakou delší cestu po dálnici a vyzkoušíme také ovladatelnost na našich oblíbených okreskách. A možná i závodních okruzích!

Výkon 72 koní a točivý moment 93 Nm asfalt rozhodně netrhá a litrový tříválec je v současné době jediným dostupným motorem (větší čtyřválec 1,2 litru z nabídky zmizel), přesto nám předchozí zkušenosti se 108 a jejími sourozenci říkají, že s tímhle prckem bude opravdu velká sranda. A celkem zábavné bude i zjišťovat přesnou spotřebu. Oficiální údaje hovoří o 4,9 l/100 km ve městě, 3,6 l/100 km mimo město a 4,1 l/100 km kombinovaně. Na spotřebu paliva se určitě ještě podrobněji podíváme během testování.

V základní výbavě Active za 222 000 korun dostanete téměř všechno podstatné – šest airbagů (čelní, boční a hlavové), hill-holder, manuální klimatizaci, rádio s MP3, připojení bluetooth, LED denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a náhradní dojezdové kolo. Auto bude stát na ocelových 14″ kolech s okrasnými kryty Xaurel a na první pohled nebude vůbec vypadat levně, jelikož dostanete přední i zadní nárazník a vnější zpětná zrcátka s klikami dveří v barvě karoserie. Je poněkud úsměvné, že nedostanete tak samozřejmou věc, jakou je otáčkoměr. Mně osobně chybí ještě tempomat nebo omezovač rychlosti, elektrická zrcátka, vyhřívaná sedadla a parkovací senzory nebo kamera.

Vyšší stupeň Allure stojí dalších 20 tisíc korun a přináší navíc dotykový 7″ displej multimédií vč. propojení Apple CarPlay a Android Auto, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, omezovač rychlosti (tempomat v nabídce není vůbec), onen chybějící otáčkoměr (který jinak stojí 1 500 korun), kožený volant a hlavici řadicí páky nebo centrální panel palubní desky a základnu řadicí páky v černé lesklé barvě. Zvenku potom auto zkrášlují 15″ hliníková kola Thorren, přední mlhové světlomety a chromovaný dekor přední masky.

Vrcholná výbava Allure TOP! vyjde na dalších 25 tisíc korun a vedle atraktivní elektricky ovládané plátěné střechy přinese navíc zatmavená skla zadních oken a chromované okenní lišty, chromované kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří a vymění dojezdovou rezervu za sadu pro opravu pneumatiky. To však není zdaleka všechno. Stále ještě můžete připlácet za vyhřívaná přední sedadla (6 000 korun), automatickou klimatizaci a rozsvěcení světel (12 000 korun) nebo zadní parkovací kameru (7 000 korun), která se rozhodně hodí, jelikož parkovací senzory budete v ceníku hledat marně.

Systém varování před opuštěním jízdního pruhu a rozpoznání dopravního značení je s cenovkou 16 000 korun zdaleka nejdražší příplatkovou položkou. Metalický lak vyjde na 9500 korun, nemetalický červený odstín s názvem Scarlet potom stojí 5 000 korun. Pokud snad zatoužíte po automatické převodovce, můžete mít robotizovaný pětistupňový manuál, ovšem pouze k prvním dvěma výbavovým stupňům.

Tohle auto má ve výbavě mimo robotickou převodovku snad úplně všechno (dokonce i stahovací plátěnou střechu), celkem tedy nové stojí, pokud správně počítáme, tučných 317 500 korun. Na druhou stranu dostanete možná až příliš mnoho výbavy. Rozumně vybavené auto jsem dokázal v konfigurátoru poskládat za částku 255 000 korun (výbava Allure s vyhřívanými sedadly a parkovací kamerou v obyčejné příplatkové bílé barvě). Pokud byste chtěli ještě víc ušetřit, s velmi jednoduchou nabídkou Peugeotu to jde opravdu těžko. Základní výbava Active stojí o 20 tisíc méně, jenže už pocítíte jistý kompromis a špatně se dovybavuje.

Na dlouhodobé testování Peugeotu 108 se opravdu hodně těšíme, protože tohle auto, přestože má velmi slušnou výbavu, dělá hlavně to, co by auto dělat mělo především – totiž být autem. Je to prostě jenom jednoduché a upřímné auto, které vás odveze z místa na místo. Ale možná toho zvládne mnohem víc. Pokud vás cokoliv o Peugeotu 108 zajímá, určitě neváhejte položit svůj dotaz v diskuzi pod článkem a někdy příště se na vaše dotazy zaměříme.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)12,6
Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzin, min. 95 okt.
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)998
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu165/60 R15
Pneumatiky vzadu165/60 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)53 / 72 v 6 000
Točivý moment (Nm)93 v 4 400
Výkon/hmotnost (k/t)77
Nejvyšší rychlost (km/h)160
Spotřeba paliva (l/100 km)4,9 / 3,6 / 4,1
Objem nádrže (l)35
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3 475
Šířka (mm)1 615
Výška (mm)1 460
Rozvor náprav (mm)2 340
Provozní hmotnost (kg)930
Celková hmotnost (kg)1 240
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)196 / 868
Ceny
Základní cena modelu222 000,- (1.0 VTi Active)
Základní cena test. verze267 000,- (1.0 VTi Allure TOP!)
Cena testovaného vozu267 000,- (1.0 VTi Allure TOP!)
10.12.2018 2:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist