Peugeot 108 1.0 VTi TOP!: Palivo jenom usrkává (test spotřeby)

Jak je na tom Peugeot 108 se spotřebou paliva? Výtečně ve městě a na okreskách, ale co ve vyšších dálničních rychlostech?
img_1535-1100x618.jpgCelá galerie 6 Zdroj: Autoweb.cz

Stoosmička od Peugeotu se vedle svých miniaturních rozměrů, které přijdou vhod hlavně při parkování ve městě a proplétání úzkými uličkami, vyznačuje ještě jednou skvělou vlastností – malým a úsporným motorem.

Atmosféricky plněný řadový tříválec o objemu jednoho litru absolutním výkonem neoslní jako konkurenční přeplňované jednotky o stejném objemu, které ovšem běžně nacházejí uplatnění spíš ve vozech o třídu či dvě vyšší, do malého městského auta se ovšem vyloženě hodí. Nemáte tu pocit, že vás prodejce okradl o jeden válec jako v případě downsizovaného rodinného kombíku. Tady downsizing nastal na počátku a přirozeně. Do malého auta přece malý motor patří.

S atmosférickou jednotkou musíte místy hodně pracovat, což v praxi znamená vytáčení do výšin, abyste do tří spalovacích prostorů o objemu plechovky limonády dostali co největší množství vzduchu s palivem, třeba když chcete rychle vystřelit od semaforu nebo se hbitě zařadit do vedlejšího pruhu. Nicméně výkyvy ve spotřebě nejsou tak znatelné jako v případě přeplňovaných motorů. A po většinu času stejně budete plynový pedál jenom lechtat.

Spotřebu v městském provozu jsem zvlášť neměřil a místo toho vycházím z dlouhodobého průměru, jelikož tohle číslo má po najetých 6 500 km mnohem větší vypovídací hodnotu. Dlouhodobý průměr se ustáleně drží na hodnotě 6,4 litru. Důležité je podotknout, že převážně v podzimním a zimním provozu, který znamená mnoho studených startů a většinou na krátké vzdálenosti v jednotkách, maximálně nižších desítkách kilometrů. Pro motor přesně ten nejméně vhodný režim. Špatný výsledek to tedy rozhodně není.

Naopak dálniční a okreskovou spotřebu bylo třeba změřit, což probíhalo s motorem zahřátým na provozní teplotu po 30 minutách jízdy po městě. Ze spotřebičů na palubě byla zapnuta klimatizace a teplota ventilace nastavena na standardních 22 stupňů. Jízda probíhala na 62 km dlouhé testovací trase dálnice D6, která vede oběma směry, takže eliminuje případné znevýhodnění trasy vlivem terénního profilu.

Aktuální povětrnostní podmínky měly následující parametry: Kurs větru 250 stupňů (tedy mírně proti a cestou nazpět do zad), rychlost větru 12 uzlů (22,22 km/h), teplota vzduchu 1 °C a rosný bod –5 °C. Nic jsem nepodcenil a zavolal si na Leteckou informační službu ruzyňského letiště.

Vyšší spotřeba se může projevit při delších cestách rychlejším tempem, typicky na dálnici, pro kterou nejsou krátké převody pouze pětistupňové manuální skříně uzpůsobené. Alespoň teoreticky. Při ustálených 135 km/h, které podle GPS odpovídají 129 km/h, točí motor kolem 3 750 ot./min. V praxi se ovšem žádné tornádo v nádrži naštěstí neděje. Za těchto podmínek se motor spokojí s 6,4 l/100 km.

Na okresních silnicích s nižším rychlostním limitem potom spotřeba pochopitelně ještě klesne. Při ustálené stovce kilometrů za hodinu si motor řekne o 4,2 litru benzinu. Ovšem za předpokladu, že vůbec nepředjíždíte a vesnic je cestou pomálu. Vyloženě stylem „na klobouka“ osmdesátkou spotřeba klesne na vyloženě naftových 3,3 litru. Pro pár ušetřených deci ale budete ostatním řidičům hodně lézt na nervy.

19.2.2019 2:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist