Peugeot 108 1.0 VTi TOP!: Schopný na dálnici, zábavný na okresce

Kapesní Peugeot je stoosmiprocentní nákupní taška a snad nikdo nemůže mít pochyby o tom, že bude excelovat ve městě. Jak si ale poradí s dálnicí? A dokáže alespoň trochu pobavit na okresce?
190324135004-0u5a9431-1100x618.jpgCelá galerie 6 Zdroj: Autoweb.cz

Vozy segmentu A jsou navrhovány primárně pro městské použití a Peugeot 108 je v tomhle směru opravdu typickým zástupcem kategorie se všemi jejími klady. Otočí se na pětníku, díky nízké váze dokáže na semaforech opravdu hbitě vyrazit vpřed a zaparkovat s ním není sebemenší problém. Vlezete se i na to nejtěsnější parkovací místo, a ještě budete mít dost místa, abyste zvládli pohodlně a široce otevřít dveře.

S příplatkovou couvací kamerou se navíc nemusíte při parkování bát ani těch nejtěsnějších parkovacích manévrů. S vozítkem této velikosti navíc ani nebudete postrádat pípání parkovacích senzorů, čáry promítané do obrazu kamery jsou více než dostatečným vodítkem. Asistent pro rozjezd do kopců je velmi příjemným bonusem. Příjemná je přitom i spotřeba, která se jen málokdy při klidné jízdě přehoupne přes 5 litrů, naopak pokud rádi dráždíte neuvěřitelně hlemýždí jízdou ostatní účastníky silničního provozu, lze se dostat ještě o litr níže.

To, že malinké autíčko exceluje ve městě, samozřejmě není zrovna šokujícím zjištěním zasluhujícím nobelovku. Jak si ale drobný vůz poradí s dálnicí, která byla pro miniaturní krabičky na kolečkách vždy největším utrpením? Překvapivě velmi dobře. Peugeot 108 je i při rychlostech za dálničním limitem velmi stabilní. Ne že byste měli příležitost povolenou rychlost překročit nějak zásadně – tolik výkonu prostě nemá. Chování na dálnici je však více než snesitelné.

Na dovolenou v Chorvatsku, byť třeba jen ve dvou lidech, bych si sice asi zvolil větší vůz, na druhou stranu si troufnu tvrdit, že by ji 108čka zvládla s přehledem a rozhodně by jízda v ní nepředstavovala zásadní problém. Testovaný vůz byl vybaven i kontrolou jízdních pruhů, nicméně jde o nejjednodušší možný systém, který nezasahuje do řízení, ale pouze otravně pípá ve chvíli, kdy se bez blinkru přiblížíte k čáře.

Na dálnici je tedy vše v naprostém pořádku, co když se ale chcete taky trochu pobavit a protáhnout svou oblíbenou okresku? Překvapivě i zde má Peugeot 108 co nabídnout. V malém a relativně nevýkonném voze jste rychlí, jen pokud jedete pořád nadoraz. Výkonu opravdu není nadbytek, a proto se musíte snažit, abyste při průletu zatáčkami rychlosti ztráceli co nejméně. Se svou muší vahou přitom dokáže 108čka prolétávat zatáčkami opravdu svižně.

Podvozek i na uzounkých pneumatikách velmi obstojně drží a je schopný ustát opravdu ostré nájezdy. Každý povedený průjezd zatáčkou a zvládnutý kopec je přitom opravdu velmi odměňující. Kapitolou samou pro sebe je pak opravdu výborně naladěná kontrola stability. O jejích zásazích v podstatě nevíte, neuvědomujete si je. Ani při prudkém zabočení vás nečeká nepříjemné cuknutí a zpomalení, vše působí tak nějak přirozeně.


Čtenáře také zaujalo:
Peugeot 108 1.0 VTi TOP!: Palivo jenom usrkává (test spotřeby)

Já sám jsem uvědomil činnost stabilizace až poté, co jsem ji vypnul a vůz začal být ještě o kus hravější. Rázem nebyl ani problém vyprovokovat v zatáčce zadek ubráním plynu k drobné přetáčivosti. Dobře se povedlo naladit i brzdy, které jsou na můj vkus v Peugeotech obvykle až trochu příliš přeposilované a špatně se dávkují – tady jsem ale neměl sebemenší problém.

Radost z ostřejší jízdy mi občas kazily dvě drobné věci. Tou první jsou sedačky s naprostou absencí bočního vedení, druhou pak příliš dlouhý druhý převodový stupeň. Zatímco na anti-sportovní sedačky by se daly považovat i za součást kouzla malého stroje, s dlouhou dvojkou je to trochu horší. Obzvláště v úzkých vlásenkách při jízdě do kopce, kdy rychlost chtě nechtě klesne pod 50 km/h a motor strašně dlouho nabírá síly k tomu, aby se zase trochu pohnul. K červené na otáčkoměru se přitom na dvojku přiblížíte až při téměř stokilometrové rychlosti, což mi přijde u drobného vozu trochu zbytečné.

Závody do vrchu tvořené těmi nejužšími vlásenkami si tedy příliš neužijete, kdekoliv jinde se ale Peugeot 108 vrhá do zatáček s nadšením na plný plyn, zatímco jednou rukou držíte volant a druhou se zapíráte do sedačky spolujezdce, abyste ve voze nelétali ze strany na stranu. Úpění litrového tříválce ve vysokých otáčkách přitom napomáhá vytvořit dokonalou iluzi intenzivní jízdy. Ve výsledku je Peugeot 108 jízdně opravdu povedené a zábavné auto.

Objektivní optikou není nijak zvlášť rychlý a pokud chcete jet svižně, tak musíte trochu taktizovat, na druhou stranu právě díky tomu dokáže poskytnout opojné řidičské uspokojení i v těch nejobyčejnějších zatáčkách. Je velmi stabilní a jízdně dostatečně sebejistý, ale přitom stále zábavný. Naprosto exceluje ve městě, překvapivě dobře si vede na dálnici a až na bídné boční vedení sedaček a příliš dlouhou dvojku mu vlastně nelze nic vytknout ani na zamotaných okreskách.

3.4.2019 2:00| autor: Martin Kusyn
Více o tématu: PeugeotPeugeot 108

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist