Španělé ukazují, že už 70 let umějí stavět atraktivní kupátka

Španělský temeprament se nezapře ani v autech. SEAT se ohlíží za svojí 70 let trvající historií sportovně laděných kupátek.
seat-1200-sport-1-small-1100x618.jpgCelá galerie 11 Zdroj: Seat

Kdo chce vytvořit správný sportovní vůz pro příslušnou éru, ten se musí přizpůsobit požadavkům zákazníků. A v případě nutnosti nemít strach z revolučních kroků. Zatímco před 60 lety byla kupé velkou módou, dnes z trhu již téměř vymizely dokonce i třídveřové vozy.

Ohlédněme se v rychlosti na vybrané modely SEAT z uplynulých 70 let značky, které byly ikonami na španělském trhu se sportovními vozy a objektem touhy lidí všech věkových kategorií, ale mladého ducha.

SEAT 850 Coupé: latinské srdce

V roce 1966 probíhala motorizace Španělska vysokou rychlostí. SEAT 600 měl velkého bratra, jímž byl prostornější a výkonnější cestovní vůz 850. O pouhý rok později se zrodil model 850 Coupé. Jeden z prvních exkluzivních vozů vyráběných ve Španělsku byl evolucí modelu SEAT 600. Interiér nabízel sedadla v uspořádání 2+2 a motor uložený vzadu poháněl zadní kola.

SEAT 850 Coupé stál ve své době 105 000 peset, a byl tedy o 30 % dražší než sedan 850. Řidiči, kteří si to mohli dovolit, rádi tento příplatek zaplatili, protože model 850 Coupé jim za to poskytl mimořádné potěšení z jízdy. Motor modelu 850 měl dvojitý karburátor, pro Coupé se navíc zvýšil kompresní poměr. Díky těmto opatřením vzrostl nejvyšší výkon o 10 k na 47 k při 6200 min-1, což byly na tehdejší dobu vysoké otáčky.

Ve spojení s aerodynamickou siluetou karoserie to umožňovalo dosáhnout nejvyšší rychlosti 140 km/h. S vyššími výkony držely krok úpravy podvozku. Model 850 Coupé byl prvním vozem SEAT s kotoučovými brzdami vpředu. Díky hmotnosti 720 kilogramů tak byla zaručena agilita a radost z jízdy.

O dva roky později, v roce 1969, vzrostl nejvyšší výkon na 52 k použitím motoru se zdvihovým objemem 903 cm3, který se stal klasickým zdrojem hnací síly ve vozech SEAT. Označení modelu se tímto krokem změnilo na SEAT 850 Sport Coupé. Vůz byl díky dvojitým světlometům na přídi a zádi rozpoznatelný již zdaleka. Není divu, že party pořádané v 60. letech probíhaly zcela jinak, když jejich účastníci vystoupili z vozu 850 Coupé.

SEAT 1200 Sport: party pokračuje

V roce 1975 se na scéně objevil první výsledek činnosti tehdy zcela nového technického centra SEAT. SEAT 1200 Sport byl prvním modelem navrženým exkluzivně pro španělskou značku. Tento originál maximálně využíval disponibilní zdroje. Design navrhl Aldo Sessano, talentovaný italský designér. Karoserii vyráběla společnost Inducar, kterou vedl Antoni Amat.

Technické centrum zajistilo nejen harmonické nastavení celku, ale také dokázalo uložit podélný motor z modelu SEAT 124 napříč (se sklonem 16 stupňů, aby se vešel pod kapotu) a připevnit k němu převodovku schopnou přenášet vyšší točivý moment. Kupé bylo uvedeno na trh nejprve s motorem o zdvihovém objemu 1197 cm3 (67 k), od něhož byl odvozen název SEAT 1200 Sport.

O rok později následoval SEAT Sport 1430 s výkonem 77 k. V originálním interiéru jsou velmi pečlivě řešené detaily a z jeho přístrojové desky i samotných přístrojů vyzařuje nefalšovaný sportovní duch.

Exteriér sice stále ještě připomínal předchozí Sessanovy stylistické koncepty, ale jako novinku zahrnoval průkopnickou a nevídanou příď z černého polyuretanu, která tomuto modelu přinesla přezdívku „Bocanegra“. Do ukončení výroby v roce 1979 bylo vyrobeno 19 322 vozů (z toho dvě třetiny byly verze 1200).

SEAT Fura Crono: dlouhý (a rychlý) stín modelu 127

SEAT již věděl, jak létat sám. V roce 1981 oslavil premiéru SEAT Fura na základě modelu 127. Neuběhl ani rok a SEAT představil sportovní verzi s označením Fura Crono. Nebylo to kupé jako u předchůdce, který měl specifický design, vlastní konstrukční řešení a také vysoké výrobní náklady. Mnohem zajímavější bylo vylepšit model, který se vyráběl ve velkých počtech a byl oblíbený jako Fura, a nabídnout ho za mnohem více konkurenceschopné ceny širšímu okruhu zákazníků. Pro značku SEAT a model Fura to současně znamenalo posílení image dynamismu a sportovnosti.

Kdo řekl, že model Bocanegra neměl nástupce, dokud se neobjevila verze čtvrté generace Ibizy na jeho počest? Také celá příď modelu Fura Crono byla obložena černým plastem. Černé prvky chránily rovněž celý obvod karoserie včetně rozšíření podběhů kol a bočních ochranných lišt. Tato vizuální vylepšení byla navíc praktická v městském provozu a nyní se znovu vrací do módy. Zatímco dříve tyto stylistické prvky umocňovaly sportovní charakter, v současnosti dokládají robustnost SUV.

Recept na sportovní vůz začíná vždy zvýšením výkonu. Stejně jako u předchůdce byl použit spolehlivý a osvědčený motor se zdvihovým objemem 1438 cm3 a nejvyšším výkonem 75 k. Vzhledem k hmotnosti vozu pouhých 760 kilogramů byla výkonová hmotnost velmi dobrá, což vozu zajišťovalo skvělou agilitu. Rychlý vůz se snadno řídil, v zatáčkách byl velmi stabilní a s pětistupňovou převodovkou mohl jet po dálnici s nižšími otáčkami motoru, vyšší úrovní akustického komfortu a nižší spotřebou paliva.

Značce SEAT to však nestačilo a na základě modelu Fura Crono představila verzi Fura Cup. Za její volant po tři roky usedali v té době nejlepší španělští jezdci. Mistrovství se zúčastnily dokonce staré legendy motoristického sportu. SEAT byl již tehdy neodmyslitelnou součástí sportovního světa.

SEAT Ibiza SXi: sázka na modernost

Ibiza byla skokem do moderního světa a SEAT se s tímto modelem zařadil mezi nejlepší značky. Na vzniku první generace se kromě odborníků společnosti SEAT podílela velká jména automobilového světa, například geniální designér Giugiaro, Porsche se svým know-how pro vývoj robustních motorů a Karmann, který poskytl zkušenosti s průmyslovou výrobou karoserií.

V modelové řadě Ibiza samozřejmě nesměla chybět sportovní verze. Její chvíle přišla čtyři roky po premiéře Ibizy. A pod její kapotou se objevila významná technická novinka – elektronicky řízené vstřikování paliva pro osvědčený motor 1,5 litru. Inženýři z technického centra v Martorellu zvýšili nejvyšší výkon z 85 k u karburátorové verze na 100 k. Sportovní verze nesla označení Ibiza SXi. Písmeno „i“ znamenalo „injection“ (vstřikování), zatímco „X“ symbolizovalo uspořádání dvouokruhové brzdové soustavy ve tvaru písmene X (diagonální). Jednalo se o významné zvýšení bezpečnosti, které bylo doprovázeno kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením vpředu. Brzdová soustava tak byla připravena na vyšší výkony tohoto malého sportovního vozu.

Ibiza SXi navázala na estetické pojetí modelu Fura Crono širokými blatníky, kryty bočních prahů a černými bočními ochrannými lištami po celém obvodě karoserie. Stejnou barvu měly také nárazníky. Sportovního ducha prozrazovaly dva černé spoilery nad zadním oknem a pod ním. Tento rychlý vůz se snadno řídil a díky vstřikování měl nízkou spotřebu paliva.

Ibiza SXi umocnila sportovní image značky SEAT. Tento víceúčelový vůz byl nejen rychlejší než Fura, ale také praktičtější pro každodenní provoz, mimo jiné i díky většímu zavazadlovému prostoru. Ibiza SXi byla nejen ostrým hatchbackem, ale také bohatě vybaveným automobilem atraktivního vzhledu. S vnější délkou 3,6 metru to nebylo GTI, ale tento vůz měl k němu blízko.

SEAT Ibiza GTI: druhá generace povyrostla

Druhá generace Ibizy povyrostla na 3,8 metru a ukázala, že se správnými ingrediencemi dokáže být opravdovým GTI. Na vzniku této Ibizy, která spatřila světlo světa v roce 1993, se znovu podílel Giugiaro. Ten intenzivně spolupracoval s designérským centrem v Martorellu. Změnil přitom vše a vytvořil vůz, který dokázal porážet etablovanou konkurenci. Tradiční rovné linie úspěšného italského designéra ustoupily u modelu Ibiza II oblým křivkám a aerodynamicky tvarovaným plochám. Všechno bylo zcela nové. A Ibiza II byla modelem, s nímž zahájil závod Martorell svůj provoz.

Nová platforma umožnila vytvořit velký interiér při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Tentokrát, na rozdíl od předchozích modelů, nedávala Ibiza svůj sportovní charakter najevo tak okatě. Svaly měla diskrétně schované pod kapotou: v tomto případě měly podobu dvoulitrového motoru se vstřikováním benzinu a největším zdvihovým objemem ve svém segmentu.

Lehký vůz (1 010 kilogramů) měl dobré jízdní vlastnosti, byl rychlý, agilní a snadno se řídil (výbava zahrnovala řízení s posilovačem). S výkonem 115 k se mohl směle poměřovat s nejlepšími konkurenty v segmentu. SEAT Sport tyto vozy nasazoval v soutěžích Dirt Rally Cup, v nichž prokazovaly svůj sportovní charakter a spolehlivost, a to se standardními motory.

V roce 1994 došlo k dalšímu nárůstu temperamentu. Druhým motorem, nabízeným pod akronymem GTI, byla jednotka 1.8 16V s výkonem 130 k. Druhá generace Ibizy výkonově povyrostla natolik, že s ní SEAT vstoupil do mistrovství světa v rallye.

12.11.2020 8:00| autor: Tomáš Malík
Více o tématu: coupéhistoriekupéSeat

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist