autoweb.cz > Seat > Vypadá jako Žigulík, ale není jím. Španělský kombík slaví 50. narozeniny
Vypadá jako Žigulík, ale není jím. Španělský kombík slaví 50. narozeniny
„Už není místo. Opravdu musíš brát s sebou ještě další kufr, míč a dva slunečníky?“ SEAT se před 50 lety rozhodl, že nabídne svým zákazníkům řešení neustále se opakujících situací před odjezdem na dovolenou, a uvedl na trh karosářskou verzi kombi odvozenou od sedanu 1430, prémiové a nejvýkonnější verze modelu SEAT 124.
Ani tehdy se totiž odjezd na letní dovolenou příliš nelišil od současnosti. Jen velmi vzácně se však cestovalo letadlem a jen nemnozí se vydávali za odpočinkem do zahraničí. Druhý automobil v rodině byl neobvyklý.
Pětidveřový SEAT 1430 byl koncipován tak, aby vycházel vstříc novým požadavkům tehdejší společnosti. Tento vůz nebyl tak velký jako SEAT 1500 Kombi, takže se s ním snadněji jezdilo ve městech, protože již tehdy se zvyšovala hustota dopravy a nalezení volného parkovacího místa se stávalo výzvou.
Model 1430 byl atraktivním automobilem, který svým majitelům posloužil při podnikání, ale osvědčoval se i jako vůz pro každodenní provoz včetně dopravování dětí do školy a ze školy.
O víkendech nebo dovolených se SEAT 1430 proměnil v dynamický cestovní automobil, ideální nejen z hlediska mimořádného potěšení z jízdy, ale také svými užitnými vlastnostmi díky velkému zavazadlovému prostoru a možnosti být naložen doslova až po střechu.
O 50 let později začal z výrobních linek závodu Martorell sjíždět zcela nový SEAT Leon Sportstourer. Tento vůz je velmi prostorný a dynamický, jako byl ve své době model 1430 Kombi, ale navíc nabízí mimořádnou hospodárnost a bezpečnost ve spojení s vyspělými technologiemi.
Čtěte také:
Na trhu v roce 1970 nebylo nabízeno tak mnoho odlišných modelů jako dnes. SEAT 1430 s dvojitými čtyřhrannými světlomety mezi nimi vynikal svým charakterem. „Skvělé osvětlení“ znělo dobové hodnocení nepřehlédnutelných zdrojů světla.
Uzávěr hrdla palivové nádrže modelu 1430 zakrývalo a chránilo elegantní uzamykatelné víčko. Větší palivová nádrž (47 litrů místo 39) pro verzi Kombi vyžadovala přemístění hrdla nádrže na levou stranu vozidla – to je v současnosti nemyslitelné narušení konstrukce.
SEAT 1430 měl klasické uspořádání poháněcího ústrojí. To znamenalo vpředu podélně uložený motor a pohon zadních kol. SEAT Leon místo toho používá klasickou konstrukci současnosti: motor uložený vpředu napříč, který pohání přední kola. Ale samozřejmě je možné si objednat místo toho pohon všech kol SEAT 4Drive ve spojení s motorem 2.0 TDI.
Označení SEAT 1430 je odvozeno od zdvihového objemu jeho čtyřválcového motoru – 1438 cm3 – o výkonu až 70 k (později byla nabízena ještě výkonnější verze se 75 k). V 70. letech se v konstrukci automobilových motorů Millerův cyklus ještě nepoužíval. Nový SEAT Leon však díky Millerově cyklu nabízí nejvyšší výkon 130 k z podobného zdvihového objemu 1498 cm3.