BMW 335d xDrive Sedan (2015)

Pamětníci možná zapláčou, ale svým širokým rozsahem schopností dává víc smyslu než tradiční benzínový model. A proto je dost možná nejlepší trojkou, jakou si můžete koupit.
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.4

Radosti

Poznání, že BMW stále umí to, co umělo nejlépe, tedy malý sportovní sedan

Starosti

Nejlepší trojka už (bohužel) není benzínová zadokolka s manuálem a samosvorem


Tradicionalisté si při pohledu do nabídky mnichovnské automobilky musejí v posledních letech trhat vlasy hrůzou. Jako by nestačily různé deriváty SUV, nedávno přišla také historicky první předokolka a velká část aut odjíždí z fabriky s naftovým motorem a pohonem všech kol. Zkrátka se neubráníte dojmu, že automobilka trpí jistým úpadkem tradičních hodnot. Ačkoliv mě to osobně mrzí, kritozvat ji za to nyní nemám v plánu. Výroba aut zkrátka není charita, ale byznys. A vydělávat se prostě musí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Naštěstí ale stále existuje auto, které pokračuje v tom, co umělo BMW vždycky nejlépe – malý sportovní sedan. Přestože tahle konkrétní trojka není zrovna namíchaná podle tradičního receptu, tedy s benzínovým šestiválcem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol, je dobré vědět, že si stále můžete koupit 335i a doladit si ji třeba ještě příplatky od M Performance. Anebo rovnou skočit do M3. Dnes mě ovšem zajímá, jestli dokážu najít zalíbení v naftové trojce se čtyřkolkou a automatem.

Interiér

A hned po ustednutí dovnitř jej nacházím. Interiér trojky je totiž stále plný toho, co na BMW všichni tolik milujeme. Extrémně nízký posaz, široce nastavitelný volant přitažený až k hrudníku, jednoduché, ale pohodlné sedačky se stehenní opěrkou a dofukovacími bočnicemi, skvěle rozmístěné pedály s plynem ukotveným v podlaze (ačkoliv s automatem to trochu ztrácí význam) a k řidiči natočená palubní deska.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

To jsou prvky, které prostě zůstanou nadčasové. I když jste posledních dvacet let strávili za volantem E30, stále vám bude interiér nové trojky připadat důvěrně známý. Přestože přibyly moderní linky nebo skvěle fungující systém iDrive, atmosféra jako by se vůbec nezměnila. Vím to, protože jsem po boku jedné E30 vyrůstal a tohle auto ve mně vyvolává spoustu vzpomínek na dětství. Hlavně ty, kdy jsem dlouhé hodiny seděl v garáži za volantem a nedočkavě snil o řidičáku.

Pohon

A také ty, že BMW vždycky umělo postavit pořádný motor, ať už benzínový, nebo naftový. Jednotku s označením 35d jistě není potřeba nijak dlouze představovat, stejně jako osmistupňový automat, neubráním se však tomu, abych o obou znovu prohlásil, že patří k tomu nejlepšímu, co kdy vzniklo. Že o motoru díky horšímu odhlučnění víte častěji, než by se slušelo, vlastně vůbec není na škodu. Charakterně zastřený zvuk je radost poslouchat a schopnost neúnavně táhnout až do (pro naftu) extrémních 5500 otáček stále fascinuje.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Navíc je BMW 335d s výjimkou modelu M3 to nejsilnější a nejrychlejší v nabídce trojkové řady. Zní to hrozivě, ale 313 koní, 630 Nm a stovka za 4,8 sekudny skutečně překonává i benzínovou 335i. Nikdy jsem si to pořádně neuvědomoval, ale teprve až v relativně malé a lehké (i když 1705 kg je vážně dost) trojce mě výkony vrcholného turbodieselu opravdu dostaly. Musel bych sáhnout hodně hluboko do paměti, abych si vzpomněl, kdy jsem naposledy řídil něco tak zběsile a zároveň nenuceně rychlého.

Spotřeba

A zároveň tak střídmého na přísun paliva. Pro nás dolních 9 990 000 obyvatel se může zdát poněkud nepochopitelné řešit u auta s cenovkou půldruhého milionu spotřebu paliva, ale už jen samotná existence tohoto modelu vypovídá něco o tom, že si i horních 10 000 váží každé koruny u čerpací stanice. Týdenní průměr jsem totiž dostal těsně pod osm litrů, na dlouhých cestách jsem se pak v klidu přiblížil i sedmi litrům, aniž bych se nějak omezoval. Prostě jsem jezdil tak, jak si o to auto říkalo.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Dálniční výlet z Prahy do Liberce ustálenou sto šedesátkou jsem zvládl za krásných 7,2 l/100 km a nemohu si nevzpomenout ani na sice už letitý, ale ve vzpomínkách stále živý výlet na Nürburgring rychlostmi nad 200 km/h, které znamenaly průměr mezi osmi a půl až devíti litry. Je dobré vědět, že ani trojka neztrácí oproti svým větším sourozencům nic ze schopností fungovat jako dálniční expres.

Ovladatelnost

Ještě lepší je ovšem zjištětní, že stále také umí být zábavným autem na zakroucené silnici. Možná mě teď budete obviňovat z užívání psychotropních látek a vyzvídat kontakt na dodavatele toho kvalitního materiálu, ale skutečně neblouzním. Vyrazil jsem na stále ještě zasněžené silničky pod Ještědem hledat možná už tak trochu ztracenou vášeň.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

A za volantem BMW 335d xDrive jsem ji skutečně našel, navzdory turbodieselu, automatu a čtyřkolce. Znovu jsem se totiž přesvědčil, že je trojka stále jedno z nejdokonali vyvážených aut pod sluncem a že pohon xDrive více preferuje zadní nápravu, což jsou dva klíčové aspekty k tomu, aby šlo snadno jezdit bokem. A co definuje BMW více než schopnost jezdit bokem?

Trochu mi chyběl samosvorný diferenciál, se kterým by šly drifty více protáhnout a nad autem by byla přesnější kontrola. A trochu více citu v jinak přesném, ale odtažitém řízení, které příliš neinformuje o tom, co se děje s předními koly. A o něco klidnější podvozek, který na nerovnostech dost odskakuje, což dávám za vinu především pneumatikám run-flat. Jinak je to trojka přesně taková, jak má být.

Verdikt

Když se nad tím tak zamyslím, nezadržitelně směřuji k verdiktu, že je BMW 335d xDrive to nejlepší „obyčejné“ trojkové BMW, které si můžete koupit. Jsou to slova, která vypouštím za hlasitého skřípění zubů, protože mojí subjektivní volbou by stále byla 335i. Už jenom z principu, protože neexistuje jiný způsob, jak automobilku přesvědčit o tom, že benzínové zadokolky s manuálem a samosvorem stále má smysl vyrábět.

Jenže 335d svým širokým rozsahem schopností zároveň dokáže dokonale přesvědčit o opaku. Je drtivě rychlá, úžasně úsporná, relativně pohodlná, tak akorát velká, nenápadně elegantní a hlavně stále zábavná. Co když už skutečně nastal čas, kdy trojku s benzínovým šestiválcem, pohonem zadních kol, manuální převodovkou a samosvorným diferenciálem skutečně nikdo nechce? Pokud se vám to nelíbí, jediné, jak můžete vyjádřit svůj nesouhlas, je prostřednictvím kreditky v showroomu…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/45 R18
Pneumatiky vzadu225/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)230 / 313 v 4400
Točivý moment (Nm)630 v 1500 - 2500
0-100 km/h (s)4,8
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4 / 4,9 / 5,4
Objem nádrže (l)57
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4624
Šířka (mm)1811
Výška (mm)1429
Rozvor náprav (mm)2810
Provozní hmotnost (kg)1705
Celková hmotnost (kg)2180
Zavazadlový prostor (l)480
Ceny
Základní cena modelu787 800,- Kč (316i 136 k)
Základní cena test. verze1 339 000,- Kč (335d xDrive 313 k)
13.4.2015 6:50| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist