BMW 3 (1998 – 2005)

Trojková řada bavoráku pod označením E46 je dodnes právem považována za jedno z nejlepších BMW. Nadchne jízdními vlastnostmi, šestiválcovými motory i nadčasovým designem.

RADOSTI
Vynikající jízdní vlastnosti (dvojnásob to platí pro verzi M3 a vozy s M paketem), pohledný design, kultivované šestiválce, image značky, existence verzí s pohonem všech kol, velice dobré dílenské zpracování, silný a přitom nečekaně úsporný šestiválcový turbodiesel, velice úsporný čtyřválcový turbodiesel.

STAROSTI
Omezená nabídka vozidel se šestiválcovými motory, řada aut s upraveným počítadlem ujeté vzdálenosti, o něco méně místa na zadních sedadlech, velice tvrdé odpružení verze M3 a vozů s M paketem, nekultivovaný základní dvoulitrový turbodiesel, vyšší ceny ojetin, pohon zadních kol může činit problémy méně zkušeným řidičům.

Starší vozy značky BMW mají mimořádně dobrou pověst. Nejen proto jsou vyhledávaným cílem mladších řidičů, ale i zkušenějších motoristů, kteří hledají vůz schopný dávat radost z jízdy. Právě v tomto ohledu starší BMW vynikají. Zejména pak trojková řada, jejíž rozměry umožňují příjemné ovládání prakticky za každé situace.

Model s interním označením E46 nahradil v roce 1998 úspěšné řadu E36. „É-čtyřicetšestka“ znamenala posun ve všech směrech a tak svého velice povedeného předchůdce zastíní komfortem, ovladatelností, jízdními vlastnostmi i technickou vyspělostí. Dodnes se řada E46 těší pověsti nejpovedenější generace trojkového modelu.

Svůj podíl na tom má nejen vyvážený podvozek, ale třeba i zpracování interiéru, kterému vládne palubní deska orientovaná na řidiče. V mladších modelech používané ploché palubní desky se této ani z daleka nemohou rovnat. Palubní deska v E46 navíc potěší plasty vysoké kvality s výbornou povrchovou úpravou.


Samozřejmostí jsou pohodlná sedadla, v případě sportovních sedaček jde téměř o mistrovské dílo. Nabídka místa pro posádku zejména na zadních sedadlech není nejlepší, to je ale u vozidel prémiových značek v této třídě běžný jev. Největší není ani zavazadelník, když v sedanu nabídne objem 440 litrů a v kombi ještě o 5 litrů méně. Na druhou stranu, tyto hodnoty budou řadě motoristů dostačovat.

Z hlediska jízdních vlastností není vozu co vytknout. Jistě, pohon zadních kol vyžaduje určitou dávku zkušenosti a rozumu, ale kdo jej zvládá, dokáže z této koncepce jenom těžit. V případě tohoto BMW musíme vyzdvihnout velice dobré rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu, což taktéž přispívá k výborným jízdním vlastnostem.

Automobil vyniká komunikativním řízením, dostatečně pohodlným odpružením a vynikajícím držením stopy v zatáčkách. Automobily v M paketu či přímo model M3 mají podvozek výrazně tvrdší, v zatáčkách jedou jako po kolejích, ale rázy od podvozku mohou být dost nepříjemné. U těchto vozidel se dokonce objevuje praskání litých disků, což je následek tvrdého odpružení a nekvalitních komunikací.

Řídit „é-čtyřicetšestku“ je i dnes zážitek. Automobil se ovládá neuvěřitelně příjemně a prakticky v každé motorizaci vás zaujme. Kupříkladu základní dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel s výkonem 100 kW nadměrně vibruje, ale nadchne spotřebou 4,5 litru na 100 km a po výkonové stránce je zcela dostačující. Šestiválcový třílitrový turbodiesel ohromí jak výkonem, tak kultivovaností a spotřebou lehce nad 6 litrů.

Benzinové pohonné jednotky jsou sice žíznivější, ale rozdíl nemusí být až btak velký, pokud se ovládnete a budete jezdit s rozumem. Zde zmiňme třílitrový šestiválec, který si získá snad každého. Kultivovanost projevu a reakce na pohyb plynového pedálu doslova nadchnou! U základní benzinové šestnáctistovky zase oceníte tichý a měkký běh, i když po stránce výkonu uspokojí jen méně náročné motoristy.

Přestože pohonné jednotky většinou pracují spolehlivě, některé závady se u nich objevují častěji. U benzinových motorizací tak někdy odejde zapalovací cívka, z turbodieselů jsou náchylnější dvoulitry. „Tyto naftové motory někdy zradí ventilátor chlazení. Následné přehřátí motoru pak může mít za následek prasknutí těsnění pod hlavou,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Doulitrový turbodiesel měl zpočátku výkon 100 kW, později se ale objevil i silnější o výkonu 110 kW, který již disponuje vstřikováním systémem common rail. Zatímco starší agregát někdy trápí vstřikovací čerpadlo, novější motor je náchylnější na turbo a vstřikovače, známé jsou i případy, kdy se odešel polomotor – oprava se pak nevyplatí a starší pohonnou jednotku seženete jen těžko, poptávka je veliká.

Třílitrový turbodiesel taktéž disponuje vstřikováním common rail, má jen přibližně o litr vyšší spotřebu a vykazuje výrazně vyšší spolehlivost. Rizikovým místem je zde dvouhmotový setrvačník, to se ale netýká jen této motorizace. „Dvouhmotový setrvačník má u BMW dlouhou životnost, časem si ale výměnu vyžádá,“ říká Jindřich Topol. Většinou odchází po ujetí 200 000 kilometrů a jeho nadměrné opotřebení prozradí klepání zespodu motoru při volnoběhu, které zmizí nebo změní zvuk po sešlápnutí pedálu spojky.

Často se objevuj vibrace vozu za jízdy, což má mnohdy na svědomí nesprávné vyvážení kol, na nějž jsou vozidla BMW hodně citlivá. Příčina ale může být i v potrhané Hardy spojce /pružný spoj mezi převodovkou a kardanem). Známé jsou také vůle v silentblocích uložení diferenciálu, jejichž následkem dochází k drobnému pohybu diferenciálu při přidání nebo ubrání plynu, což někteří motoristé chybně vyhodnotí jako vůle v samotném diferenciálu. Ty jsou přitom zcela výjimečné i u výrazně ojetých automobilů.

„Vůle v silentblocích zadní nápravy mohou mít za následek vznik vůlí v horním uložení tlumičů. Oprava se tak v případě odkládání řešení prvního problému zbytečně prodraží,“ varuje zástupce AAA AUTO. „Výjimkou není omezený nebo nerovnoměrný účinek parkovací brzdy, či větší opotřebení brzdových kotoučů, které vede k jejich vlnění,“ uzavírá Topol.

BMW 3 řady E46 je jedním z vozidel, které se určitě vyplatí pořizovat za asistence odborníka či zkušeného majitele a fandy značky. Pokud dobře vyberete, zcela určitě budete s automobilem velice spokojeni.

3.7.2016 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist