24h Le Mans s elektrickým závoďákem? Češi chystají něco, co ještě nikdo nedokázal!

Dojet úspěšně do cíle nejslavnějšího vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans se závodním speciálem poháněným čistě elektřinou není žádná procházka růžovou zahradou. Česká parta odvážlivců to chce konečně dokázat.
titulka-24-1100x618.jpgCelá galerie 3 Zdroj: archiv redakce

Foto: Nissan

Dnešní politicky korektní doba velí jezdit zeleně. Obrovský rozmach hybridního a elektrického pohonu už můžeme pravidelně sledovat i na závodních tratích. Vždyť třeba nejslavnější vytrvalostní závod světa, slavných 24 hodin Le Mans, jehož letošní ročník je za dveřmi, dnes prakticky nelze vyhrát bez hybridního pohonu.

Čistě elektrický pohon si však cestu na závodní tratě hledá přece jenom trochu obtížněji. Série Formule E ovšem jasně napovídá trend, kterým se svět rychlých kol ubírá. Letos se chystá třeba Jaguar I-PACE eTROPHY, doprovodné závody Formule E, Volkswagen zase chystá útok na rekord do vrchu Pikes Peak.

Všechny tyto první vlaštovky ovšem mají jedno společné – závody trvají řádově desítky minut. Důvod je prostý. Technologie akumulátorů v současnosti zkrátka neumožňuje nic víc. To je také jedním z hlavních důvodů, proč čistě elektrické závodní speciály prozatím nedobily žádný z vytrvalostních závodů.

Zatím nejdále v tomto ohledu byl Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Race Car), který v roce 2014 startoval z Garage 56, která je určená experimentálním projektům, do závodu 24h Le Mans v nejvyšší třídě LMP1.

Panoz GT-EV, Perrinn 424 a Nissan ZEOD RC

Má to ovšem háček – přestože je Nissan ZEOD RC schopný ujet jedno celé kolo čistě na elektřinu a dosáhnout rychlosti až 300 km/h, stále potřebuje spalovací motor. Je to tedy hybrid, nikoliv čistý elektromobil. Nakonec závod kvůli poruše převodovky nedokončil. Elektrická auta na to zatím jednoduše stále nemají.

Ambiciózní plány na úspěšné projetí cílem závodu na okruhu La Sarthe mají v tuto chvíli dva projekty. Jeden chystá americká značka Panoz, která mimochodem stála i u zrodu Nissanu ZEOD RC a s automobilkou se kvůli neshodám dokonce soudila. Druhou značkou je francouzský Perrinn. V letošním závodě 24h Le Mans, který startuje už 16. června, se ovšem do Garage 56 nepřihlásil ani vůz Panoz GT-EV, ani Perrinn 424.

Uspět a dojet do cíle 24hodinového vytrvalostního závodu se však nyní chystá další parta odvážlivců. Dokonce se jedná o český projekt! Může se zdát bláhové pokoušet se uspět tam, kde se to zatím nepodařilo ani velkým automobilkám s milionovými rozpočty, natož menší partě Čechů, která si říká BOHEMO GARAGE 56 TEAM. Ale nechybí jim jasný cíl a především velké odhodlání.

Jelikož podobný projekt vyžaduje ohromný rozpočet, začít hodlají v trochu menším měřítku. V loňském roce tedy vznikl záměr, jehož cílem je zúčastnit se závodu 24 Heures Karting v Le Mans s čistě čistě elektrickou motokárou. Možná si říkáte, že to není žádná velká sláva, opak je však pravdou.


Exkluzivní redakční test:
Praga Dragon EVO 125 ccm: Závodní motokára je naprostý masakr!

„Veřejnost má tendenci motokárové závody podceňovat. Motokáry totiž působí jako jednoduché stroje, které zvládne řídit každý, vždyť si je dnes můžete běžně půjčit, jenže vrcholový karting je ve skutečnosti naprosto rovnocennou motoristickou disciplínou,“ říká Alexandr Řasa, který řeší konstrukci, a dodává: „Karting je technicky náročná a finančně nákladná závodní čínnost, ve které panuje neuvěřitelně konkurenční prostředí.“

Stále je to ovšem nejdostupnější forma vrcholového motorsportu, přestože „spolkne“ velké peníze. Vytrvalostní závody umocněné navíc experimenty s alternativními pohony potom vyžadují ještě větší finance. „Největším problémem je výdrž baterií, které vystačí na omezený počet minut ostrého závodění,“ vysvětluje dále Řasa.

„Navíc jsou drahé. Celá sada akumulátorů stojí řádově desítky až stovky tisíc a my potřebujeme těchto sad několik,“ uzavírá. Samotné hledání vhodných technických řešení také není snadné, jak vysvětluje Bronislav Růžička, člověk zodpovědný za celý vývoj: „Elektrický systém v silničních autech je dimenzovaný na relativně malé zatížení, stejná technologie v závodním použití by ovšem ihned shořela.“

To je pouze výčet několika výzev, se kterými se musejí v týmu BOHEMO GARAGE 56 vypořádat. Mají k tomu ovšem nejlepší předpoklady, jelikož v jejich řadách nepůsobí žádní amatéři. Kromě obrovského nadšení spojeného s unikátním projektem se zde protínají i praktické zkušenosti leteckého inženýra, manažera profesionálního závodního týmu nebo vývojáře komponent pro Formuli 1. A skrytým trumfem může být i fakt, že členem širšího realizačního týmu se stal také jeden z úspěšných účastníků a několikanásobný vítěz „velké“ 24hodinovky Le Mans!

15.6.2018 2:45| autor: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist