Mercedes-Benz třídy E (2016) na českém trhu: První dojmy

Špičková technologie, nové pohonné jednotky, maximální důraz na bezpečnost, to vše v elegantním hávu klasického sedanu. Nový třída E je na našem trhu!

Třída E je etalonem, jakkoli na vrcholu nabídky limuzín značky Mercedes-Benz trůní právem třída S, tak „Éčko“ vždy naplňovalo definici auta, relativně dostupného, přesto prémiového, a obvykle napěchovaného moderní technologií předbíhající o délku ostatní konkurenci. A nejinak by tomu mělo být i u nové generace. O vzhledu mluvit nebudeme, podívejte se na fotky, počkejte, až auto uvidíte naživo, nicméně já osobně jako příznivec ostřejších linií a hranatých tvarů spíše zavzpomínám na předchozí generaci před faceliftem s dvojicí kosočtvercových předních lamp na každé straně, než abych se poklonil před barokní opulencí novinky, nicméně uznávám, že nové třída E vypadá monumentálně.

Automobilka hovoří o „nejinteligentnějším manažerském sedanu“ a znovu upozorňuji na to, že třída E historicky vždy před uvedením třídy S nesla veškerou technologii, která se pak v nejvyšším modelu objevila. Interiér nové třídy E „ztělesňuje syntézu emocí a inteligence, pólů, které určují filozofii designu značky Mercedes-Benz, podle níž nabývají čisté plochy smyslně ladných tvarů. Na přání tvoří dominantu interiéru dva široké displeje nové generace s vysokým rozlišením, brilantním obrazem a úhlopříčkou 12,3“, které jsou v tomto segmentu výjimečné. Oba displeje vizuálně splývají pod společným krycím sklem do širokoúhlého panelu přístrojů, který vyvolává dojem, že se vznáší v prostoru. Tento centrální prvek tak umocňuje horizontální členění vnitřního designu. Širokoúhlý panel obsahuje velký displej s virtuálními sdruženými přístroji v přímém zorném poli řidiče a centrální displej nad středovou konzolou.

Řidič si může sám vybrat ze tří různých stylů designu širokoúhlého panelu sdružených přístrojů: „Classic“, „Sport“ a „Progressive“. Poprvé nalézají v automobilu uplatnění dotykové plochy na volantu. Stejně jako povrch chytrého telefonu reagují precizně na horizontální a svislé stírací pohyby prstů, a umožňují tak ovládání kompletního informačního a zábavního systému Strana 3 pohyby prstů, aniž by řidič musel pouštět volant. V souladu s mottem „ruce na volantu, oči na vozovce“ tak může být realizován požadavek na minimální rozptylování řidiče. K ovládání informačního a zábavního systému jsou navíc k dispozici další možnosti: touchpad s ovládacím prvkem na středové konzole, který rozpoznává dokonce ručně psané písmo, a hlasové ovládání LINGUATRONIC. Kromě toho jsou v dosahu řidiče tlačítka umožňující přímý přístup, například pro ovládání klimatizace a poprvé i pro komfortní vypnutí a zapnutí některých asistenčních systémů. Zcela nový zážitek z ovládání je umocněn novým, inteligentním grafickým designem s vizualizacemi a animacemi o vysokém rozlišení ve spojení se zjednodušenou logikou. Cestující si zároveň užívají smyslného interiéru s velkorysým prostorovým uspořádáním, který spojuje eleganci luxusní třídy s kultivovaným sportovním duchem.“ Tolik přímá citace oficiální tiskové zprávy, která asi lépe než náš popis vyjádřila to, co chce Mercedes-Benz novou třídou E nabídnout.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Je fakt, že subjektivním pohledem na věc oslňuje interiér velmi kvalitními materiály typu dřeva s otevřenými póry, dřeva v jachtařském stylu, kovových tkanin. Použití autentických materiálů pokračuje ve vybraných výbavových liniích obšitím výplní dveří kůží a samozřejmostí je jako vždy široký výběr kombinací a maximální individualizace interiéru.

Co bude pod kapotou? Nová třída E bude uvedena na trh s dvěma motory, jako E200 se čtyřválcovým zážehovým motorem, zatímco pro E220 d byl vyvinut nový vznětový čtyřválec. A to není všehcno, po uvedení na trh bude nabídka rozšiřována o další modelové varianty, například E350e s hybridní technikou, nejvýkonnější vznětovou variantou bude šestiválec s výkonem 258 koní a točivým momentem 620 Nm, na poli benzínu pak jistě zaujme E400 4MATIC se šestiválcem o výkonu 333 koní a točivém momentu 480 Nm. A to stále ještě nejsme na konci, chybí nám nějaký „entry“ model, respektive další nabídka pohonných jednotek, mezi ně patří nový vznětový čtyřválec s výkonem 150 koní, vedle toho kompletní nabídka zážehových motorů bude zahrnovat čtyřválce s výkonem 183 až 245 koní a šestiválec s výkonem 333 koní. Jistě, o AMG se zatím nemluví, ale nebojíme se, že by nedorazil.

Co dál? Je tady devítistupňová samočinná převodovka, nebo třeba sofistikovaný podvozek, sedan je standardně vybaven ocelovými pružinami – ve spojení s tímto odpružením jsou k dispozici tři verze podvozku DIRECT CONTROL se systémem selektivního tlumení: komfortní a sportovní. Nicméně nová třída E může být alternativně vybavena vícekomorovým vzduchovým odpružením všech kol. Výhodou tohoto systému je třístupňová regulace tuhosti odpružení díky třem různě velkým komorám v pružinových vzpěrách na zadní nápravě a dvěma komorám v pružinových vzpěrách přední nápravy. Mercedes-Benz nabízí s novými asistenčními a bezpečnostními systémy více bezpečnosti, komfortu a snížení zatížení řidiče v nových dimenzích. Nezapomněli jsme připomenout, že se Mercedes třídy E „vrací“ k zadnímu pětiprvkovému zavěšení?

Součástí standardní výbavy je aktivní brzdový asistent, který dokáže řidiče upozornit na hrozící nehodu, optimálně jej podpořit při nouzovém brzdění a v případě nouze také automaticky brzdit. Kromě pomaleji jedoucích, zastavujících nebo stojících vozidel rozpoznává například i přecházející chodce, kteří se nacházejí v nebezpečné blízkosti vozidla. Standardně je rovněž dodáván systém ATTENTION ASSIST s nastavitelnou citlivostí, který upozorňuje na nepozornost a únavu, a asistent pro jízdu v bočním větru, který podporuje řidiče výrazným oslabením vybočení vozidla do strany, způsobeného silnými poryvy bočního větru.

Pokud si budete chtít svůj nový Mercedes třídy E „doladit, tak na přání dodávaný paket asistenčních systémů zahrnuje mimo jiné DRIVE PILOT (aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu) jako další krok Mercedesu k autonomní jízdě, adaptivní tempomat DISTRONIC (dokáže na dálnicích a silnicích automaticky udržovat bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a v nové verzi je poprvé také následuje při jízdě rychlostí až 210 km/h). Máme tady COMAND Online, aktivní brzdový asistent s funkcí průjezdu křižovatkou, asistent řízení při vyhýbacím manévru, PRE-SAFE PLUS (dokáže také ochránit cestující před kolizí se vzadu jedoucími vozidly a jejími následky), Car-to-X (bezdrátová výměna informací s ostatními, například vpředu jedoucími vozidly), PRE-SAFE Impuls Seite (tento systém je součástí paketu asistenčních systémů PLUS, bezprostředně před rozpoznanou boční kolizí dojde k preventivnímu posunutí řidiče nebo spolujezdce na stranu, pryč od nebezpečí), PRE-SAFE Sound (systém je založen na lidském reflexu ve vnitřním uchu, tzv. akustickém reflexu, nechá při rozpoznaném nebezpečí kolize zaznít krátký šumový signál prostřednictvím audiosystému vozidla a to může vyvolat přirozený reflex a připravit tak sluch cestujících na očekávaný hluk způsobený nehodou). Jeden by řekl, že pokud se dostat do krizové situace, tak jedině s novou třídou E.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Tak tedy, jak moc nabitý prostoupený technologií nový Mercedes-Benz třídy E je, už víme, teď si jen zbývá říct, kolik to všechno bude stát.Základem prvnotní nabídky při vstupu na náš trh je tedy naftový čtyřválec E220d za cenu 1270500 Kč včetně DPH, za dieselový šestiválec zaplatíte od 1530650 Kč a přeplňovaný benzínový čtyřválec přijde v základu na 1254770 Kč.

A poznámka tzv. pod čarou. Mercedes-Benz E v nové generaci je od prvního setkání a pohledu fantastický a lze jej chápat v mnoha ohledech. Třeba jako hozenou rukavici ostatním německým výrobcům, ale i samotnému Mercedesu, který teď nutně musí přijít s třídou S, které je mimochodem E velmi podobné s tak opulentní, technologicky vyspělou a dokonalou, že budou oči přecházet. Nicméně nové třída E je tady a posunuje hranice možného o velký kus dál.

Co tedy zatím po krátkém seznámení víme? Mercedes říká, že jde o nejinteligentnější auto na světě a zdá se, že je to tak. Slovo „autonomní“ zaznělo na prezentaci mnohokrát, třeba v souvislosti s jízdou po dálnici a autonomním měnění pruhů za jízdy, i ve vysokých rychlostech. A také bylo předvedeno, jak třída E autonomně parkuje, bez řidiče, „samo“ skrze ovládání přes chytrý telefon. A také musí zaznít to, že si třeba můžete nastavit vlastní profil na přístrojovce a toto nastavení přenést do jiného Mercedesu třídy E. A nebo že jsou tady čtyři různé „tváře“ třídy E, do kterých si můžete naspecifikovat různé typy interiérů, takže spojení luxusní kabiny a sportovního exteriéru není nemožné. Anebo že je tady 64 barevných odstínů vnitřního osvětlení, v pěti úrovních, které lze různě nastavovat vpředu i vzadu v kabině.

18.5.2016 1:36| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist