Mercedes-Benz E 200 Natural Gas Drive (2014)

Může jít luxus a důraz na úspornost dohromady, nebo je Mercedes třídy E poháněný stlačeným zemním plynem jeden velký oxymóron?
  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8

Radosti

Klidná atmosféra na palubě; dobrá spotřeba a dojezd

Starosti

Rozvážná dynamika; místy nepatřičně tuhý podvozek

Na světe existuje spousta řidičských povolání a každé má svoji specifickou výhodu. Nespornou výhodou profese motoristického novináře je rozličnost aut, ve kterých jezdí. Když vám jedno nevyhovuje, počká si na další. Problém nastane ve chvíli, kdy se vám nějaké líbí, to potom týden s ním uteče rychle. Pak si vezměte kupříkladu takovou profesi taxikáře. Jednou si auto vybere a upíše se leasingové společnosti, takže v něm bude muset hezkých pár let trávit denně celé hodiny.


Takže by zřejmě mělo být pohodlné, aby v něm strávené dny byly příjemné, velké, aby pobralo zákazníky i s jejich zavazadly, reprezentativní, aby vůbec nějací nasedli, a navíc ještě úsporné, aby se jeho provoz vůbec vyplatil. S těmito kritérii se však brzy dostanete do slepé uličky, protože existuje jen málo aut, která je splňují. Mercedes-Benz E 200 Natural Gas Drive je jedním takovým. Po tisícovce kilometrů, které jsem v něm strávil, jsem si v duchu pomyslel: „Být taxikářem, jinde bych už nehledal.“

Jistým omezením by pravděpodobně byla pořizovací cena, která činí 1 172 490 korun, nicméně složitost výběru má ještě další rozměr. Mercedes vám totiž za podobnou cenu, přesně o 11 531 korun levněji, prodá i turbodieselovou verzi E 220 BlueTEC o výkonech 170 koní a 400 Nm společně s novou devítistupňovou automatickou převodovkou. Ve výsledku tak záleží, jestli vašemu nosu více páchne spálená nafta, nebo stlačený zemní plyn.

Ve prospěch zemního plynu jednoznačně hrají provozní náklady, které reálným pohledem, kdy průměrná spotřeba zahrnující jak městský, mimoměstský a dálniční provoz činila rovných 6,0 kg/100 km, vychází při průměrné ceně cca 26,- Kč na 1,56 Kč/km. V závislosti na podmínkách reálný dojezd na zemní plyn činí 300 – 350 km, což vzhledem k rozrůstající se síti čerpacích stanic nikterak příliš nekomplikuje soužití s autem. Ve chvíli, kdy se z nádrží o celkové kapacitě 20 kg vyčerpá všechen zemní plyn (na který auto primárně jezdí, pokud v palubním počítači nezvolíte jinak), stále tu je v záloze klasická 59litrová nádrž na benzín.

Ani potom to nemusí znamenat velkou finanční propast, jelikož spotřeba na toto médium je poměrně překvapivá. Městský provoz lze zvládnout do deseti litrů, pohyb v rámci dálničního limitu za sedm litrů a pokud se inspirujete filmovým taxikářem z francouzské komediální kvadrologie, i při rychlostech kolem 180 km/h se spotřeba pohybuje pod devíti litry. To jsou na 1,8 tuny těžké auto s relativně titěrným dvoulitrem slušné výkony.

Zobrazit všechny fotografie

Spotřeba je však jedna z mála věcí, která vás v souvislosti s pohonnou jednotkou osloví. Výkony 156 koní270 Nm totiž neslibují světobornou dynamiku, ve skutečnosti spíše vybízejí ke klidné a rozvážné jízdě. Pokud si zvyknete na to, že se o předjíždění nemáte raději ani pokoušet, a zůstanete na vlně pohody, budete nadmíru spokojeni, i proto, že čtyřválec sotva vydá hlásku. Odhlučnění kabiny tu je na vysoké úrovni a ve vzdáleném, jemném šepotu motoru si ani nepovšimnete chybějící melodie alespoň dvou válců navíc, které tu tak nějak člověk očekává.

Téměř stav transu potom dotváří sedmistupňový automat, který řadí tradičně s rozvahou, na čemž vzhledem k celkově uvolněné atmosféře na palubě není nic špatného. Pomalu už se ale projevuje jeho věk. Všimnete si toho zejména při pokusech o rychlejší přeřazení směrem nahoru, kdy občas převodovka váhavě cukne, a nekonečné čekání na podřazení o několik stupňů níž, když zrovna vyžadujete brzdění motorem.

Rozmazlovat vás bude i podvozek, ostatně nic jiného ani od kombinace velkého sedanu a 17“ kol čekat nemůžete. Na komfort si asi nikdy nepostěžujete, vnímavější jedinci si však povšimnou, že je místy na ostřejších nerovnostech tužší, než by bylo patřičné. Jinak si ale budete za konejšivého pohupování užívat nadměrného pohodlí. A nejlepším rozhodnutím je zůstat jen u toho, protože když v zatáčkách trochu přitlačíte, začne se podvozek naklánět a utíkat ze stopy. Stále je tu přítomno typické vyvážení šasi s pohonem zadních kol, nicméně limity přilnavosti jsou postavené poněkud blíže, než by člověk čekal.

Ovšem také atmosféra uvnitř rychlé, ne-li snad sportovní jízdě, vůbec nenahrává. Skvělé odhlučnění vás dokonale sice odstřihne od okolního světa tak, že budete ztrácet pojem o rychlosti, kterou éčko dokonale maskuje, alvšak klasicistní architektura kabiny vás jen dále naladí na vlnu klidného požitkářství. Proti výběru materiálů a řemeslnému zpracování neřekne slovo ani rozený kverulant, naopak do jisté míry strohá kabina jen dokazuje, jak i z jednoho ze základnějších provedení Mercedesu třídy E budete mít pocit dobře utracených peněz.

Zobrazit všechny fotografie

Výjimku tvoří jen absence některých příplatkových prvků, které všeobecně nejsou za hubičku, nicméně takovou samozřejmost jako držáky nápojů na středovém tunelu za 2029 korun považuji za přešlap. Jistým omezením může být také snížený objem kufru, který poklesl na 400 litrů vlivem přídavných nádrží na CNG. A přestože karoserie sedan není typickým představitelem praktického přepravníku, nemožnost sklopit zadní opěradla může v jistých chvílích také přijít na obtíž.

Verdikt

Mercedes-Benz E 200 NGD je podle očekávání velký, pohodlný, dobře sestrojený a tichý společník na každý den, auto, ve kterém byste klidně strávili zbytek svého života. Popravdě, pokud vysedáváte spoustu času za volantem a zároveň vyžadujete nízké provozní náklady, dává perfektní smysl. Otázku, zda se oproti turbodieselu vyplatí další úspora za cenu nižší dynamiky, si musí každý zodpovědět sám. Pokud se však budete jen potulovat po městě či zdolávat dálnice ustálenými rychlostmi, výkony vás zase tolik omezovat nebudou.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín / stlačený zemní plyn (CNG)
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1991
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Pneumatiky vpředu245/45 R17
Pneumatiky vzadu245/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)115 / 156 v 5000
Točivý moment (Nm)270 v 1250
0-100 km/h (s)10,4
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)8,3 / 5,2 / 6,3
Objem nádrže (l)59 l benzín + 20 kg CNG
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4879
Šířka (mm)1854
Výška (mm)1474
Rozvor náprav (mm)2874
Provozní hmotnost (kg)1795
Celková hmotnost (kg)2300
Zavazadlový prostor (l)400
Ceny
Základní cena modelu999 000 Kč (E 200 BlueTEC Entry Model)
Základní cena test. verze1 172 490 Kč (E 200 Natural Gas Drive 156 k)
15.7.2014 5:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist