Mercedes-Benz E 350 CGI Elegance

Nové éčko má navrátit značce Mercedes-Benz ztracený lesk. Podařilo se mu to?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Nový Mercedes-Benz třídy E se představil už na začátku roku 2009, ale my jsme se za jeho volant dostali teprve nedávno. Pojďme se tedy podívat na to, zda opravdu splní nový Mercedes to, co značka slibuje – návrat skutečné kvality a robustnosti.

Co je nového?
Upřímně řečeno, všechno. Mercedes-Benz začal s čistým papírem a už první seznámení s vozem ukazuje, že to bylo jediné správné rozhodnutí. Podobně jako menší Mercedes-Benz třídy C, i nové éčko bylo navrženo pomocí nejnovějších počítačů, které simulovaly velkou část testů jindy prováděných s prototypy. Mercedes tak ušetřil ohromné množství času a ten mohl vložit do zlepšení toho, v čem minulá generace tolik zaostávala – v pověstné kvalitě.

Jak to vypadá?
Počítače se podílely i na konečném vzhledu auta, když jeho podobu upravily tak, aby vykázal co možná nejnižší aerodynamický odpor. Tím se totiž nejen zlepší komfort cestování (hluk větru není tak výrazný), ale pomůže to i spotřebě a sledovaným emisím.

Mercedes-Benz E-Class velká fotogalerie

Mercedes-Benz E-Class fotogalerie

Koeficient odporu vzduchu se podařilo snížit na neuvěřitelných cx=0,25, což je dokonce méně, než kolik vykazuje karoserie Toyoty Prius. Mercedes-Benz přitom na pohled zůstal tradičním Mercedesem a na rozdíl od svého předchůdce působí velmi hranatě a velmi konzervativně. A, abych se přiznal, docela se mi líbí. Jediné, co bych Mercedesu vytkl a co se mi opravdu nelíbí, jsou až tunerská dvojitá světla v předním nárazníku. Diody v AMG paketu vypadají mnohem lépe.

Uvnitř na vás dýchne solidnost, kterou minulá generace tolik postrádala. Inspirace designem palubní desky větších a luxusnějších modelů značky je zřejmá, ale i tak má Mercedes třídy E svůj vlastní styl. Líbí se mi jasně definovaný chod ovladačů, přehlednost a funkčnost. Zvyk vyžaduje trochu neobvykle umístěné ovládání tempomatu a řadící páka umístěná pod volantem, ale stálí zákazníci už tohle z ostatních modelů znají.

Pozice za velkým volantem je slušná, jen musíte trochu laborovat s komfortními sedačkami. Máte k dispozici několik různých spínačů přifukování a odfukování a dlouho trvá, než si najdete optimální nastavení.

Jak to jezdí?
Testovaný Mercedes-Benz E 350 CGI byl vybaven atmosférickým šestiválcem 3,5 l o výkonu 292 koní a nutno říci, že toto je snad ta nejrozumnější pohonná jednotka, jakou si můžete pod kapotu éčka objednat. Samozřejmě za předpokladu, že vám nafta nesmí do domu. Osmiválec 5,5 l je volbou fajnšmekrů a slabší čtyřválce budou postrádat kultivovanost a charakter šestiválce.

Ačkoli Mercedes označuje tento model módní ekologickou nálepkou BlueEfficiency, 1,75 tuny těžký sedan se s ní dokáže velmi solidně rozhýbat. Motor vás přitom nenakopne do zad, ani vás nenutí z něj výkon dolovat. Ani nemá ten charakterní zvuk třílitrových jednotek od BMW. Prostě odvádí svoji práci a funguje dobře.

Šestiválec je se sedmistupňovou automatickou převodovkou sladěn a málokdy je nachytáte při nějaké názorové rozepři. Můžete také řadit pod volantem, ale nevím, proč byste to měli v Mercedesu třídy E dělat, když byl – aspoň tento konkrétní model – postaven pro uvolněné cestování.

Jak si poradí s dálnicí?
Opusťte město a vydejte se na svou obvyklou cestu po dálnici. Mercedes jen pluje a díky 16“ pneumatikám s vysokým profilem dostane cestování úplně jiný rozměr. Většina novinářských aut všech výrobců totiž přichází na nesmyslných nízkoprofilových gumách, které komfort dokonale pokazí. Ano, na fotografiích to pak vypadá hezky, ale mě se líbí přístup Mercedesu. Koho zajímá, jak auto vypadá na fotkách? Pro mě je důležité, že mě odveze několik set kilometrů, aniž bych ucítil jedinou ránu nebo otřes. I na velmi rozbité dálnici tak umí Mercedes odfiltrovat téměř všechny nerovnosti.

A umí zdolat okresku?
Mercedes-Benz E 350 CGI je samozřejmě velké a těžké auto, ale díky pohonu zadních kol, slušné reakci motoru na plyn a rychle reagující převodovce dokáže udělat z trochu lepší okresky docela zábavné místo na ježdění. Musíte si jen dávat pozor na nájezdové rychlosti, jinak skončíte v nedotáčivosti za skučení předních pneumatik. Trakce na výjezdech ze zatáček je slušná a stabilizace či kontrola trakce přijde ke slovu jen zřídka.

Možná je škoda, že řízení je přeci jen příliš lehké a bez odezvy. A ani jeho dlouhý převod vám nedá na zatočené silnici ten správný pocit jistoty nad autem, který dostanete například v BMW řady 5.

Na otevřené silnici první třídy se širokými zatáčkami je ale Mercedes třídy E velmi příjemné auto a nepodařilo se mi objevit situaci, kdy bych ho proklínal.

Jenže kolik za to všechno zaplatím?
Podle toho, kolik políček zaškrtáte v seznamu příplatkové výbavy. Základní cena verze E 350 CGI je 1 343 510 korun, ale za to dostanete opravdu hodně auta. V seznamu základní výbavy je tolik položek, že bude lepší, když si otevřete ceník Mercedesu a prostudujete ho sami. Z těch nejdůležitějších věcí jmenujme dvouzónovou klimatizaci, senzor bdělosti řidiče a systém Pre-Safe, který rozpozná okamžik, kdy dojde k nehodě, a připraví na ni vůz i posádku.

Příjemným zjištěním byla také spotřeba paliva. Tady Mercedes dostál své ekologické samolepky BlueEfficiency a při denním dojíždění do centra Prahy včetně stání v kolonách si neřekl o více jak 10,5 litru na 100 km. Když se budete hlídat, pojede i za 9 litrů benzínu. Šetřivá jízda po okreskách se pak projevila až podezřelým číslem 7,5 l/100 km, které mě přimělo přemýšlet o tom, zda Mercedes nepodváděl a neschoval někam malý pomocný elektromotor…

Jestli nechcete příliš často stavět u pumpy, připlaťte si za nádrž zvětšenou na 80 litrů, což prodlouží dojezd na dieselových 800 až 900 km.

Verdikt
Nový Mercedes-Benz třídy E je velmi povedené auto a s benzínovým šestiválcem v modelu E 350 CGI dává možná více smyslu, než by se mohlo leckomu zdát. Nemá sportovní vlastnosti ani nevtáhne řidiče do děje jako třeba pětkové BMW. Ale nějakým zvláštním způsobem mi to nevadí. Mercedes tak znovu postavil auto, které nosí trojcípou hvězdu na kapotě právem. A o to mu šlo především. Otázkou ovšem zůstává, jak se projeví nový model do statistik spolehlivosti. To ale ukáže až čas…

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMercedes-Benz E 350 CGI
0-100 km/h (s)6,3 s
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)3498
Kompresní poměr12,2 : 1
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)215 kW/292 k v 6400 ot./min.
Točivý moment (Nm)365 Nm při 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)168,3 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)12,4 / 6,3 / 8,5
Objem nádrže (l)59 - 80 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4868
Šířka (mm)1854
Výška (mm)1471
Rozvor náprav (mm)2874
Provozní hmotnost (kg)1735
Celková hmotnost (kg)2280
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1900
Zavazadlový prostor (l)540
Ceny
Základní cena modelu1 343 510
16.11.2009 9:25| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist