Škoda Popular objevuje Argentinu: Příběh zapomenutého cestovatele Františka Alexandera Elstnera

František Alexander Elstner patřil mezi největší české dobrodruhy první třetiny 20. století. Před 80 lety, v létě 1938, vyrazil s manželkou Evou a vozem ŠKODA POPULAR napříč Argentinou.

Foto: Škoda

Dálkové cesty byly před 2. světovou válkou ještě velkým dobrodružstvím, a to i po Evropě. Třeba přes Alpy nevedly žádné dálniční tunely, v mnoha zemích byly nekvalitní cesty. Automobilky ale právě proto dálkové cesty podporovaly, bylo to pro ně prověření kvalit jejich vozů.

František Elstner uskutečnil mnoho takových cest. V roce 1935 strávil například 100 dní ve voze ŠKODA POPULAR při 25 000 km dlouhé cestě po Spojených Státech a Mexiku, s modelem ŠKODA RAPID absolvoval 10 000 kilometrů přes Balkán.

V roce 1938 se v jeho hlavě zrodil další velký plán, a to na cestu napříč Argentinou v novém voze ŠKODA POPULAR 1100 s motorem o výkonu 22 kW. Vůz měl přijít do výroby na podzim, takže šlo vlastně o zátěžový test předsériového automobilu. Zároveň mělo jít i o propagaci značky ŠKODA v Argentině a Uruguay, kam automobilka tehdy dodávala několik desítek vozů ročně.

Cesta Františka Alexandera Elstnera a jeho ženy Evy začala v polovině července 1938 jízdou do přístavu v Janově, kde se nalodili na parník Augustus. S krátkými přestávkami v Senegalu, Rio de Janeiru a Montevideu se po více než dvou týdnech dostali do Buenos Aires.

Nejprve se zúčastnili otevření nového autosalonu ŠKODA ve městě Rosario a pak už vyrazili na cestu, která měla vést z Buenos Aires do Gran Chaca, k hranici s Bolívií, a kolem východních And a zpátky do centra státu.

Neplánovaně získali třetího spolucestujícího. Příjezd dvou cestovatelů totiž vzbudil velký ohlas mezi tamními českými krajany a jeden z nich, kožešník František Lhota, utekl od rodiny a přidal se k oběma manželům. F. A. Elstner tuto příhodu popisuje ve své knize takto:

Lhota sice znal místní prostředí a jazyk, jinak ale způsobil dvojici řadu komplikací. Například je severně od Cordoby navigoval tak, že uvízli v pralese a za nemalé peníze se museli nechat místními vyprostit a dostat se na sjízdnou cestu. Pak se proto už drželi itineráře, který jim připravil místní Automóvil Club Argentino. Okruh dlouhý přes 6 000 kilometrů zvládli už bez dalších vážných obtíží. Znepokojovaly je však zprávy z Evropy, kde se stále častěji mluvilo o hrozící válce.

V uruguayském Montevideu si ještě „střihli“ neformální závod s dalším POPULAREM, jehož vlastnil místní závodník na vozech ŠKODA Victor Borrat Fabini. Elstner byl rychlejší. Další měření sil ale odmítl. Místo toho manželé 12. září 1938 urychleně nasedli na loď Massilia, o které se tvrdilo, že bude posledním plavidlem, které se před vypuknutím války dostane do Evropy.

Po 16 dnech přistáli ve francouzském Bordeaux, kde Elstnerovi ve spěchu zanechali auto, rychlíkem (na přestup z lodi na vlak měli jen 20 minut) se dostali do Paříže a odtud letadlem do Prahy, kde přistáli 29. září večer, jen pár hodin před podepsáním Mnichovské dohody.

„Argentinský“ POPULAR dopravil francouzský zástupce značky ŠKODA do Paříže, kde se měla konat automobilová výstava. Ta se s určitým zpožděním konala až v říjnu 1938. V prosinci se František Elstner pro auto do Paříže vypravil a skutečně ho domů po náročné cestě 2. ledna 1939 dovezl. O argentinském putování pak napsal cestopis Tango Argentino.

Nepříjemnou tečkou za celým dobrodružstvím se pak stala událost z 15. března 1939. U obce Vinoř, která dnes už patří pod Prahu, narazil do POPULARU řízeného Evou Elstnerovou německý vojenský náklaďák s vojáky Wehrmachtu, kteří ten den obsadili pomnichovský zbytek Československa. Automobil skončil koly vzhůru, žena naštěstí vyvázla bez vážnějšího poranění.

František Alexander Elstner

(11. dubna 1902 – 8. září 1974) byl člověk mnoha zájmů – skaut, cestovatel, sportovec, novinář a spisovatel. Jako první Čechoslovák se například zúčastnil mezinárodní Lesní školy, pořádané v Anglii.

Hlavně kvůli jeho skautským aktivitám je dnes málo známým hrdinou. Komunisté mu totiž po roce 1948 nejen zakázali cestovat (jen v roce 1959 mohl vyjet do Sovětského svazu), ale nesmělo se o něm ani příliš mluvit a psát.

František Alexander Elstner rád spojoval všechny své zájmy dohromady. Cesty po Evropě, Africe, Asii, Severní i Jižní Americe bral jako sportovní výkony a snažil se vymyšlenou trasu projet vždy v předem daném čase. Proto měl také přezdívku „Lovec kilometrů“. O svých cestách pak psal poutavé reportáže a knihy.

30.7.2018 2:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Škoda
Více o tématu: autoŠkodatest

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist