Škoda Yeti 2.0 TDI (81 kW) 4×4

Základní dvoulitrový diesel není vůbec pocitově tak pomalý, jak se může zdát. A v lehkém terénu dokáže v lecčem silnější verze zastínit.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.6

RADOSTI
Pružný a příjemný motor; rozumné náklady; pořád svěží vzhled; vyjede všude

STAROSTI
Docela tvrdá jízda; pomalá odezva dotykového displeje; odvážná cenovka

Už jsem chtěl napsat, že je tohle nejjednodušší cesta, jak si koupit Škodu Yeti s dieselovým motorem, ale pak jsem si uvědomil, že v nabídce ještě figuruje verze Greenline s motorem 1.6 TDI o výkonu 105 koní a s pohonem předních kol. Testované auto ale má pohon všech kol, takže to zase úplně obyčejná verze není, navíc se jedná o nejvyšší stupeň výbavy. Ale to už je na vás, co si objednáte, protože motor a pohon bude pořád stejný. I když, vyhřívané čelní okno, vyhřívané sedačky, nezávislé topení… To dokáže člověka v dvacetistupňových mrazech tak příjemně rozmazlovat!

Škoda Yeti I fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda Yeti I 1 fotogalerie

Je to ale vůbec poprvé, co se můžu seznámit s „nejslabším“ dvoulitrovým tédéíčkem. Má výkon 110 koní a na papíře nemusí působit zrovna dvakrát přesvědčivě, ale skutečnost na silnici (a v terénu) tomuto Yetimu docela slušně nahrává na smeč. Je to povedené auto a hlavně velice schopné.Silnou stránkou slabého motoru (to zní ale divně…) je především jeho jemnost. Agregát 2.0 TDI běžel ze všech dieselových modelů Yeti, které jsem řídil, snad nejklidněji a nejměkčeji. A to bylo venku patnáct až dvacet pod nulou. Asi je to tím, že motor není přebuzený a vyhoněný do co nejvyššího výkonu. Má mnohem příjemnější průběh výkonu, z nízkých otáček se sbírá poměrně snadno a nechá si líbit i popojíždění na jedničku nebo dvoujku v terénu. Tam, kde se stosedmdesátikoňový motor dusí a klepe, tento jede bez odmlouvání.

Samozřejmě že na dálnici nebo při akceleraci z místa se nejsilnějšímu motoru 2.0 TDI tento o 60 koní slabší nevyrovná, ale v porovnání s prostřední verzí o výkonu 140 koní není o moc pomalejší, aspoň ne v rychlostech do 100 km/h.

Když silničáři zaspali a nechali místní cesty zapadat sněhem, byl Yeti k neudolání a byl naprosto boží. Tedy, byl by, kdyby u něj šla úplně vypnout stabilizace. Pokaždé, když se auto naprosto kontrolovaně svezlo bokem, mi ESP utnulo všechen výkon a praštilo mě přes prsty, jako že se tohle nedělá a tytyty! Vážně by to chtělo nechat vše na řidiči. Chci se sakra rozhodovat sám. Podepíšu vám, co chcete. Hlavně mi sem dejte knoflík, kterým se to všechno vypne! Volkswagen už to začal do rychlých Golfů dávat, tak snad se to postupně dostane i do škodovek.Prostě, když se Yeti tak krásně a citlivě řídí, když poslouchá impulsy od řidiče a nefiltruje je tak moc, není problém s autem jet blízko hranice přilnavosti a mít všechno pod kontrolou. Pak ale silničáři vyjeli a zasypali všechny silnice takovým množstvím soli, že chvíli nebylo poznat, jestli je testovaný Yeti hnědý nebo šedivý. Na fotkách tak vidíte zřejmě nejšpinavější auto v historii Autowebu. A protože v silných mrazech automyčky nejedou… Ale to je jedno, naleštěné auto rychlejší není a na fotkách už vůbec ne.

Hned za domem mi vede krásná polní cesta a ani nevím, kam, protože jsem tam vždycky zapadl v bahně. Silné mrazy ale zpevnily povrch tak, že byl možná rovnější než průměrná dálnice u nás. Yeti se tak sněhem vyškrábal bez problémů, stačilo zařadit jedničku a nechat auto jet samovolně jen s mírným přidáváním plynu. Čtyřkolka funguje dobře a v terénu je cítit, že zadní kola jsou připojená hned a prakticky okamžitě pomáhají autu ve svahu nebo hlubším sněhu.

Čtyřkolka je v takovýchto podmínkách nezbytností, i když na silnici ji budete potřebovat málokdy. Rozmyslete se, kde budete s Yetim jezdit. Na silnice vám stačí předokolka (dostanete ji jen s pětistupňovým manuálem), ale na výlety mimo asfalt berte čtyřkolku. Nakrátko poskládaná šestistupňová převodovka udělá z Yetiho skutečně schopný off-road.V autě také nic nevrže a působí velmi robustně a bytelně, což je u škodovky už dneska samozřejmost. Co ale bohužel také samozřejmostí zůstalo, je velmi pomalá navigace, která reaguje jako zhulený teenager. Dotykový displej má pomalou odezvu a než naťukáte destinaci do navigace, vlakem už byste tam dvakrát byli. Ale co, stejně vám navigaci během prvního týdne někde vykradou, takže ušetřete několik desítek tisíc a kupte si autoatlas.

Jinak ale proti Škodě Yeti nejde říct skoro nic. Kultivovanost už je výrazně lepší, i když hučení od zadních kol při vyšších rychlostech do interiéru přeci jen stále proniká a jízda není tak plavná, jak to umí třeba Tiguan nebo Audi Q3. Ovšem auto se příjemně řídí, dobře se v něm sedí a na hlavu je vpředu tolik místa, že by tu mohla pohodlně se svým účesem sedět i Marge Simpsonová…

Verdikt
Na auto za 600 000 korun nedělá Škoda Yeti 2.0 TDI (81 kW) 4×4 nic špatně. Slabší motor bohatě postačuje a v mnoha jízdních situacích je dokonce příjemnější než silnější verze tohoto agregátu. Jestli o tomto schopném a pohledném SUV uvažujete, určitě tento motor vyzkoušejte. Mě docela bavil. Jenom musíte překousnout trochu přehnané ceny příplatkové výbavy.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)81,0 x 95,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)81 / 110 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)280 v 1750 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)72,1
0-100 km/h (s)12,2
Nejvyšší rychlost (km/h)174
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5 / 5,3 / 6,1
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4223
Šířka (mm)1793
Výška (mm)1691
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1525
Celková hmotnost (kg)2070
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)405 - 510 / 1580 - 1760
Ceny
Základní cena modelu362 900 Kč (1.2 TSI Easy)
Základní cena test. verze594 900 Kč (2.0 TDI 81 kW 4x4 Elegance)
22.2.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist