Žák: Nejlepší cesta k zábavě? Nesolit!

Chápu, že z hlediska bezpečnosti je solení silnic přínosem. Ale je to hnus.

Už dlouho jsem se takhle krásně nesvezl! Co že to bylo? Nic extra, jen jsem jel po okresní silnici za Honzou Koubkem, s nímž jsme natáčeli do tradičního videotestu Volvo XC70 D5 AWD, nebo něco takového. Z toho dne mi ale v paměti neutkvělo naprosto tupé řízení Volva a jeho elektronika, která nedovolila se v autě ani uprdnout, natož se pokusit o mírně přetáčivý smyk. Do paměti se mi zaryla dieselová Mazda 3, respektive to, kudy jsem s ní jel.

K Hansovi vedou prakticky dvě cesty – nudná po široké otevřené silnici první třídy (která se na celém úseků solí nebo sype) a pak zatočená a velmi zábavná po okresce té nejnižší kategorie. Točili jsme na ní před časem třeba Focus RS500 nebo Volkswagen Eos.

Normálně je to obyčejná silnice v polích mezi vesnicemi lemovaná stromy s poměrně rychlými zatáčkami, ale v zimě dostává úplně nový rozměr – nesolí se tu. Takže nyní, když napadlo a následně se teploty dlouhou dobu drží hluboko pod nulou, vznikly naprosto ideální podmínky pro skutečně adrenalinovou jízdu. A stačí vám k tomu dieselový hatchback.Musím tedy přiznat, že se mi po zadokolce BMW 120i stýskalo zase tak strašně moc, až jsem tloukl hlavou o zmrzlý volant, ale i s Mazdou se dalo užít dost zábavy. Stačilo jet pomalu, břibržďovat si levou nohou, jemně pracovat s volantem a myslet na to, že přilnavost je přibližně třetinová. Všechno se tak odehrává v přibližně třikrát nižších rychlostech, což znamená, že nemusíte jet dvoustovkou, abyste se bavili, ale stačí vám šedesátka, sedmdesátka.

V nájezdech do zatáček je přesně cítit, jak je auto vyvážené, dá se jemně, pomalu a plynule rozhodit do mírného přetáčivého smyku a následně s břibrzděním levou nohou korigovat průjezd zatáčkou. Je to jako v nějaké autoškole pro pokročilé – a nejlepší na tom je, že neporušujete žádné předpisy, protože jedete asi čtyřicítkou v obci a sedmdesát mimo ni.Nikde nejsou žádná auta, protože jen málo lidí má v těchto podmíkách dost velké koule vyjet (když nutně nemusí) a celá silnice je jen pro vás. Proto, jestli se chcete bavit a něco se naučit, zapomeňte na dálnice i hlavní tahy a vyražte na zapadlé (a zapadané) okresky, kde máte dost prostoru k seberealizaci. Jen samozřejmě musíte znát svou hranici – stromy jsou pak najednou zatraceně blízko.

12.2.2012 12:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist