autoweb.cz > Mazda > Japonci kdysi vyrobili miniaturní auto v kufru. Bizarní stroj dodnes funguje
Japonci kdysi vyrobili miniaturní auto v kufru. Bizarní stroj dodnes funguje
Jestli lze nějaký národ považovat za mistry ve zmenšování, pak jednoznačně Japonce, a to nejen co se týče miniaturizace elektroniky. Tento relativně početný ostrovní národ se totiž potýká s nedostatkem prostoru i na silnicích a ve městech, a proto jezdí v menších autech, než bývá jinde ve světě zvykem. Mimo jiné i kvůli daňovým odpustkům.
Pokud vám taková Mazda MX-5 první generace přijde oproti dnešním autům směšně malá, vězte, že japonská automobilka vyrobila ještě něco menšího. A nemyslíme tím kapesní supersport Autozam AZ-1, ale ještě něco mnohem, mnohem menšího. Mazda totiž kdysi postavila auto v kufru.
Tento stroj vznikl v roce 1991 v rámci akce Fantasyard, což byla jakási vnitropodniková soutěž zaměstnanců Mazdy, která měla ukázat nejvíce inovativní a kreativní řešení dopravního prostředku. Mazda počátkem 90. let úspěšně reinkarnovala roadster britského střihu v podobě modelu MX-5 a vyhrála 24h Le Mans se sepciálem 787B, takže si mohla dovolit vymýšlet skopičiny.
Za touto kreací stojí tým inženýrů ze skupiny vývoje a testování manuálních převodovek, který pořídil velký cestovní kufr značky Samsonite, aby do něj následně nacpal pohonnou jednotku z miniaturní motorky o objemu 33,6 cm3 a výkonu 1,7 koní.
Stroj, který spíš než auto připomíná tříkolovou motokáru, se ovládal řídítky a byl kompletně složitelný do podoby kufru a následně přenosný. Sestavit tuhle motokáru trvalo kolem minuty a následně mohl dostatečně odvážný pilot uhánět rychlostí až 30 km/h.
Netušíme, kolik těchto strojů vzniklo a zda jej někdy Mazda hodlala komerčně prodávat, nicméně prototyp byl údajně omylem zničen jen několik měsíců po konci Fantasyardu. Jeden kufřík ale stále existuje a i po 29 letech prý funguje.