Škoda odhaluje, jak měří emise nových vozů

Emise hýbou automobilovým průmyslem. Jejich měření je stále složitější a časově náročnější. Pojďte se podívat zblízka na to, jak sleduje emise Škoda Auto.
skoda-emission-testing-center-car-jpg-1100x618.jpg Zdroj: Škoda Auto

Emise výfukových plynů se ve Škoda Auto měří už více než šedesát let. Jde o důležitou součást vývoje motorů, a to nejen kvůli homologaci. I díky tomu může automobilka neustále vyvíjet nové pohony přímo v České republice a pružně reagovat na měnící se potřeby trhu, legislativy i zájmu zákazníků.

Jako zázemí slouží pro tyto účely nedávno postavené Emisní centrum Jih v sousedství areálu Technického vývoje v Mladé Boleslavi. Technikům jsou k dispozici tři zkušební boxy jak pro agregáty se spalovacím motorem, tak i pro budoucí elektromobily a hybridy. Všechny boxy jsou vybaveny válcovým dynamometrem, který simuluje setrvačné hmoty vozu, valivý odpor pneumatik a aerodynamický odpor vzduchu, aby se testy co nejvíce přiblížily realitě.

Měření emisí probíhá při teplotách +23, +14 a -7 stupňů Celsia. Laboratoř umožňuje provádět i speciální měření v širokém spektru klimatických podmínek (teplotní rozsah od -40 do +65 stupňů Celsia, rozsah relativní vlhkosti od 10 do 95 procent). Válcový dynamometr umožňuje simulaci jízdy až do 250 km/h. Odporové síly působící na vozidlo při provozu na silnici jsou pro účely zkoušek nahrazeny působením brzdných elektromotorů (samostatných pro obě osy vozu, každý o výkonu 220 kW).

Během měření emisí se odebírají výfukové plyny do analytického systému, kde se měří celkový objem a koncentrace jednotlivých škodlivých látek. Měřeno je množství oxidu uhelnatého (CO), oxidu uhličitého (C02), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx), metanu (CH4), počet pevných částic (PN) a hmotnost pevných částic (PM).

Analýza výfukových plynů je kombinací přesného měření a složitých matematických výpočtů pro různé jízdní režimy. Součástí Emisního centra Jih je také 30 stanovišť pro temperaci a přípravu vozů před laboratorním měřením, které se nazývají kondiční prostor.

Všechny nově prodané automobily v Evropské unii musí od září roku 2018 měřit emise podle předpisů WLTP a RDE. Co se pod těmito zkratkami skrývá? Zjednodušeně řečeno WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) je metodika pro měření emisí v laboratorních podmínkách a RDE (Real Driving Emissions) při jízdě v běžném provozu. Emisní centrum Jih také poskytuje technické zázemí pro přípravu vozů na měření RDE. Měření RDE probíhá přímo v běžném provozu při jízdě na silnici pomocí mobilního analytického systému PEMS (Portable Emissions Measurement System).

Škoda Auto disponuje celkem jedenácti zařízeními PEMS (7 kusů má oblast Technického vývoje, 4 kusy útvar Kvality). V Emisním centru Jih probíhá montáž PEMS na testovaná vozidla a také se zde provádí validace PEMS, což je procedura ověřující správnou funkčnost systému na základě porovnání výsledků s laboratorním analytickým systémem.

25.9.2019 2:00| autor: Tomáš Malík

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist