autoweb.cz > Dopravní nehody > Na silnicích v EU zemřelo meziročně o 4 000 méně osob
Na silnicích v EU zemřelo meziročně o 4 000 méně osob
Přibližně 18 800 osob bylo usmrceno v důsledku dopravních nehod, což je oproti roku 2019 nebývalý pokles o 17 %. V roce 2020 zemřelo o téměř 4 000 lidí méně oproti roku 2019. Nižší intenzita provozu, jakožto důsledek pandemie COVID-19, měla zřejmý (ačkoli neměřitelný) vliv na počet usmrcených v důsledku dopravních nehod.
Se 42 usmrcenými na 1 mil. obyvatel má Evropská unie nejbezpečnější silnice na světě. Pro srovnání lze uvést, že světový průměr je více než 180 usmrcených při dopravních nehodách na 1 mil. obyvatel.
Podle předběžných údajů 18 členských zemí EU registrovalo nejnižší hodnoty usmrcených v roce 2020. V celé EU poklesla úmrtnost v průměru o 17 % v porovnání s rokem 2019, ačkoli snížení nebylo zdaleka jednotné.
Nejvýraznější poklesy (20 % a více) nastaly v Belgii, Bulharsku, Dánsku, Španělsku, Francii, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku, Maltě a ve Slovinsku. Naproti tomu pět členských zemí (Estonsko, Irsko, Lotyšsko, Lucembursko a Finsko) zaznamenalo nárůst usmrcených, i když počty usmrcených v těchto zemích každoročně kolísaly.
V delším časovém horizontu klesl počet usmrcených na evropských silnicích mezi lety 2010–2020 o 36 %, což bylo pod stanoveným 50% cílem. Pouze Řecko s 54% poklesem dokázalo dosáhnout vytyčeného cíle, následovalo Chorvatsko (44 %), Španělsko (44 %), Portugalsko (43 %), Itálie (42 %) a Slovinsko (42 %). Celkově zaznamenalo pokles o více než 40 % devět členských zemí.
Zatímco nebývalý pokles v roce 2020 vedl k určitým změnám v pořadí úmrtnosti zemí, nejbezpečnější zemí zůstává Švédsko (18 usmrcených / 1 mil. obyv.), zatímco nejhorší Rumunsko zaznamenalo nejvyšší hodnotu v roce 2020 (85 usmrcených / 1 mil. obyv.).
Nižší intenzita provozu, jakožto důsledek pandemie COVID-19, měla zřejmý (avšak neměřitelný) dopad na počty usmrcených v důsledku dopravních nehod. Předběžné údaje z USA ukazují, že úmrtí narostla i přes nižší intenzitu provozu a data z některých zemích EU skutečně poukazují na zvýšené riziko chování během lockdownu.
V celé EU přibližně 70 % všech usmrcených připadá na zastavěné oblasti a zahrnují nejzranitelnější účastníky provozu: chodce, cyklisty a motocyklisty.