Ošklivé, pomalé a praktické: Mondial je anti-Ferrari, ale také nejlevnější cesta ke slavné značce

Některými je považováno za nejhorší Ferrari všech dob, přesto přineslo několik zajímavých inovací a především přiblížilo značku Ferrari jiné skupině zákazníků.
ferrari_mondial_8_15-1100x618.jpgCelá galerie 9 Zdroj: Ferrari

Dnes už nad tím ani nepovyhrneme obočí, když nějaká ikonická automobilka vypustí na svět něco, co k ní nepatří. Třeba takové Ferrari. Když oznámilo, že bude vyrábět SUV, to bylo kolem toho humbuku. A co se stalo? Nic, svět se točí dál a účetní ve Ferrari nestíhají počítat zlaťáky, které se jim sypou do kasy.

Jenže bývaly dob, kdy se takové kacířství prostě neodpouštělo. Představte si, jak to muselo vypadat před pár desítkami let, když Ferrari představilo něco jako „lidový“ vůz. Za Mondial dostalo od fanoušků a především zákazníků pěkně za uši.

Ferrari pro chudé?

Přitom se jednalo vlastně jen o trochu praktičtější a civilnější Ferrari. Jenže co čert nechtěl, vedle podivného zaměření na jiný segment trhu nebyl zpočátku Mondial moc dobře přijat ani odbornou kritikou, takže byl jeho počáteční život velmi obtížný.

Hlavním charakteristickým rysem modelu Ferrari Mondial je design s poněkud nafouklou kabinou, protože designéři dostali zadání navrhnout auto, do kterého se vejdou čtyři cestující.

Proto má kabina zvláštní vysokou stavbu s velkými okny, aby se dva cestující vešli i dozadu. Design mělo na starosti slavné studio Pininfarina.

První bez čísla

Ferrari Mondial se představilo v roce 1980 na autosalonu v Ženevě a byl to první model s jiným než číselným označením. Možná i to mělo ukázat, že se s ním Ferrari vydává do jiného segmentu trhu.

Pod povrchem byla osvědčená platforma Ferrari 308 GT4 s prodlouženým rozvorem o 10 cm. Motor byl přepracovanou verzí téhož osmiválce 3,0 litru s mechanickým vstřikováním Bosch.

Výkon pohonné jednotky byl velmi skromných 214 koní a spolu s docela dlouhým zpřevodováním pětistupňového manuálu s psí nohou (jednička vlevo dole) byla prý dynamika horší než u soudobého Volkswagen Golf GTI.

Podívejte se na videotest Ferrari Roma

Jenže tohle Ferrari byl prostě lidový vůz. Například motor s převodovkou byl umístěn na samostatném rámu, což činilo jeho vyjmutí pro případné opravy velmi snadným, a tedy levným.

Pro běžné servisní úkony pak nebylo potřeba motor vymontovávat vůbec, a tak si i přes kritizovaný design a výkony „nehodné“ značky Ferrari našlo k Mondialu cestu plno šetřivých zákazníků, pro které byly velké dvanáctiválcové modely mimo dosah.

Bylo to takové Porsche 924 svojí doby. A přece, mezi roky 1980 a 1993 si Mondial našel cestu k více než 6 000 zákazníků a jednalo se ve výsledku o prodejní úspěch.

Čím modernější, tím lepší

V roce 1982 přišla první modernizace, kdy se motor dočkal přepracování hlavy válců podle vzoru motoru z Formule 1 a především dostal čtyři ventily na válec. Díky tomu ze sebe dostal už mnohem zajímavějších 240 koní, měl rád otáčky a charakterem se přibližoval tomu, co zákazníci od vozů Ferrari očekávali.

V roce 1983 byl do výroby zařazen i kabriolet, který si i přes úpravu zadní části zachoval čtyřmístné uspořádání, což z něj činí snad jediný čtyřmístný kabriolet s motorem uprostřed, který kdy vznikl.

Byl velmi oblíbený především v USA, kde se zas až tak moc na jízdní vlastnosti nekoukalo a podle tehdejších měřítek musel být pro Američany i otevřený Mondial s karoserií měkkou jako rozteklá žvýkačka vzorem preciznosti.

Rok 1985 přinesl nový model Ferrari 328, ze kterého si Mondial vypůjčil motor. Měl objem 3,2 litru, modernizované vstřikování a dostal ze sebe výkon 270 koní, který už více odpovídal tomu, co by mělo Ferrari nabízet.

V roce 1987 dorazilo i ABS a postupně se modernizovalo hlavně po stránce elektroniky, což pomáhalo zlepšovat chod motoru za studena, startování a snížilo to i spotřebu.

Velké změny se udály v roce 1989. Ferrari představilo modernizovaný model Mondial T, který dostal osmiválec 3,4 litru uložený nikoli napříč, ale podélně. Napříč ale byla uložena převodovka.

To nicméně umožnilo motor umístit níže, což pomohlo snížit těžiště a výrazně zlepšit ovladatelnost, i když tomu samozřejmě pomohl i přenastavený podvozek, brzdy a řízení.

Nový motor měl již plně elektronické zapalování a vícebodové vstřikování paliva, vše bylo řízené jednou centrální řídicí jednotkou. Díky tomu byl motor nejen efektivnější, ale na zadní kola posílal přes pětistupňový manuál velmi slušných 300 koní.

Na přání bylo možné Mondial T vybavit robotizovanou převodovkou, která se ovládala klasickou řadicí pákou v typické otevřené kulise, ale bez spojky. Ta byla řízena elektronicky.

Mondial T byl nejrychlejší verzí. Uměl upalovat 255 km/h, zatímco první Mondial 8 dokázal dotlačit tachometr sotva na 220 km/h.

Ferrari Mondial zmizelo z trhu v roce 1993 prakticky bez následníka, protože model 355 byl spíše generací klasického dvoumístného sporťáku s osmiválcem.

Dalo by se říci, že pokračovatelem rodu je až Ferrari 456 či dnešní SUV Purosangue, ale to s cenovkou kolem deseti milionů má hodně daleko k tomu být lidové.

Svým způsobem je tak Mondial jakýmsi neandrtálcem, který vyhynul, prostě slepá vývojová větev. I proto může být zajímavou volbou, pokud chcete Ferrari, ale máte omezený rozpočet.

Na co si dát pozor?

Měli byste ale vědět, na co si dát pozor. Spojka odchází kvůli dlouhé jedničce a dvojce docela rychle, levná není ani výměna rozvodů, stejně jako každý větší servis.

Zatímco je normální, že Mondialům za studena zlobí převodovka a dvojce se tam moc nechce, není normální únik oleje z těsnění mezi hlavou a blokem motoru. Ale bohužel je to věc častá a vyžaduje pozornost. Zlobí i těsnění kolem vaček. Počítejte tedy s tím, že jedenáctilitrová náplň oleje 5W-30 bude muset být doplňována velmi často.

Někteří doporučují olej hustší specifikace, který prý ale vyžaduje opatrnější zahřívání motoru. Majitelé také varují před kouřícím autem za studena, což může svědčit o problémech s pístními kroužky.

Dále může reznout a téct expanzní nádobka chladící kapaliny, pozornost věnujte stavu brzdové soustavy a hadičkám. Kvůli velké prosklené ploše interiéru je nezbytně nutné, aby byla klimatizace v perfektní kondici, jinak se uvnitř upečete.

No, a pak jsou tu typické problémy s elektroinstalací, z nichž nejhorší je asi poruchovost skříňky zapalování, která se často opotřebuje. Odchází i páčka blinkrů.

Experti doporučují vyžádat si jasnou servisní historii a doklady k provedeným opravám, ostatně to platí pro jakýkoliv exotický sporťák. Pozor také na extrémně levné vozy, neboť následující nutné opravy mohou snadno původní cenu překročit.

A kolik za Ferrari Mondial dnes dáte? Pryč jsou časy, kdy jste Mondial pořídili za půl milionu. Dnes už vám těžko postačí i milion, za který dostanete nejhorší exempláře. Pořád ale platí, že Mondial je nejlevnějším Ferrari na trhu, i když na slušný kousek si připravte ideálně milion a půl.

13.3.2024 7:00| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Ferrari

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist