Rakovan: Škoda 1000 MB má padesáté narozeniny. Je to důvod k oslavě?

5 fotografiíŠkoda

Následovník modelu Octavia byl představen 21. března 1964. A pak se ve své podstatě stal symbolem tuzemského vozového parku.

Diskuze

12 komentářů

    Zetti

    Embéčko bylo na tu dobu bezesporu designovým počinkem ve východním bloku, ale zrovna jízdní vlastnosti bych nějak nepozdvihoval. Hlučný žentour s tendencí vznášení přední nápravy nad silnicí už v nějakým 100+km/h. Zpívající synchrony hlavně zpátečky, nedomyšlené víko rezervy, které buď nešlo otevřít nebo padalo, praskající lanko plynu a mám dojem ještě pořád kotoučové brzdy v předu.
    Na druhou stranu po octávii to už bylo auto

    Na západě už se rodila jiná auta, i ten Fiat 124, ze kterého pak vyšel žigulík byl proti embéčku kára.

    Mimochodem dnes je benzín levnější než v minulosti, vždycky vycházelo na průměrný plat kolem 300-400 litrů, dneska je to nejméně dvojnásobek. A to nepočítám, že na 10dkg šunky se dělalo dýl než jednu hodinu. Tehdejší bolševik akorát uměl vylejvat mozky levným pivem. Ty se večer zlili a přes den dali pokoj.

    PepaSFI

    já jsem s 1000MB nejezdil, ta naše zrezla ještě když jsem byl dítě školou povinné. Ale spoustu věcí si pamatuju, vpodstatě pořád se něco spravovalo. Drhlo a praskalo lanko, vlastně struna plynu. Vzhledem k tomu že to procházelo celým autem a končilo v pedálu uvnitř tunelu tak docela zábava. Původně to mělo automatický sytič který se řídil teplotou výfuku a nefungovalo to dobře. Všichni to předělávali na ruční k čemuž využívali jednu z páček topení na tunelu mezi sedadly. Jedna ovládala radiátor topení a druhá původně přivírání vzduchu v topení. Na ni se přepojoval sytič protože přivírat nebylo co. Protože to i bez přivírání topilo bídně. Ventilátor topení byl v motorovém prostoru, topení pod zadním sedadlem a pak šel vzduch tunelem v podlaze dopředu kde dost komplikovaně směřoval na nohy osádky a na přední sklo. A než ten vzduch tuhle anabázi absolvoval tak byl beznadějně studený a vůbec to nefoukalo. Uzávěr nádrže se otevíral lankem z kabiny, lanko se trhalo a uzávěr v zimě zamrzal. Taky není tak docela pravda že by se kvůli vyjmutí rezervního kola nemusel otvírat kufr. Otvírat se musel, páčka k otevření té tlamy vepředu se nacházela v kufru, jen se nemusel vyprázdnit. Kufr měl malý objem protože v předku byla kromě rezervy i palivová nádrž. Ale to zas tak moc nevadilo protože to mělo stejně jako pozdější modely ještě prostor za zadními sedadly a drobnější věci jako nářadí a hever se daly umístit dopředu k rezervě a pod zadní sedadla. Jízdní vlastnosti můžu posoudit pouze přeneseně, vzhledem k tomu že konstrukci podvozku a řízení kompletně zdědily pozdější modely, pak můžu předpokládat že to jelo asi podobně jako Š105 čili děs a hrůza. Co čekat od řízení které pracuje na principu vzájemně neslučitelných pohybů?

    Kyle

    Fujtajbl….. jen si na ni vzpomenu. Měli jsme v rodině, jednu, po ní stovku, pak dvě stodvácy. Byly to fakt strašný auta v strašný době. Jen těch dovolenejch ztrávenejch válením se pod nima a prasením se s gumoasfaltem a tlumexem. Dodnes ho mám ve vlasech a za nehtama.

    Nuny66

    Pane Rakovan,mluvíte nesmysly.To je jako když jeden časopis pro profesionální řidiče vychvaloval vozidlo Liaz,já v té době na tom paskvilu řady 300 jezdil.

    Jan

    Tak zpátečka u těchto modelů NIKDY synchronizovaná nebyla. KOTOUČOVÉ brzdy na přední nápravě Š 1000 MB neměla, je dost podstatný rozdíl mezi brzdami bubovými a kotoučovými.

    petriik

    tolik kritických komentářů nechápu – je to auto z 60let. Za ty peníze bylo určitě více než dobré, jezdilo se méně a pomaleji a ani zahraniční auta neměly nijak výrazně lepší jízdní vlastnosti a některé třeba ještě neměly kotoučové brzdy. V roce 64 sem ještě nebyl na světě, ale o dost později sem si velice užil s pár škodami 100 a 110 a kromě rezavění sem se nesetkal s žádnými problémy které bych sám nedokázal rychle a levně vyřešit (na rozdíl od současných aut). Samozřejmě škoda 125 postavená v podstatě na stejných základech prodávaná v roce 1987 už si nějakou kritiku zaslouží

    fero

    MB 1000 bylo naše druhé auto. Najelo 320 tis.km bez jakékoliv opravy !! Jediná podmínka 2x za rok na rampě promazat spodek( čepy,kuláče ) pedál plynu s lankem, na Paltestu seřídit a pak jen jezdit.
    Nikdy nás nenechalo „ve štychu“ !!!! Bylo to ZLATÉ AUTO !!! Od té doby jsem měl řadu aut, žádné už nebylo tak bezporuchové !!!!! S láskou a nostalgií vzpomínáme ! Díky MB

    PepaSFI

    já před lety současně používal škodu 105 a Trabanta. Vzhledem k tomu že š105 se od 1000MB lišila jen kosmeticky, můžeme prohlásit že šlo o vozidla asi tak stejně stará. Trabant byl lepší. Měl přesné a citlivé hřebenové řízení jaké se u naprosté většiny aut používá i dnes. Škodovka měla podivný mechanismus který asi vznikl tím že se někdo ožral a vsadil. Dočetl jsem se že papaláši se rozhodli zamítnout navrhované hřebenové řízení, nejspíš proto aby si socialistický člověk nezvykal na kapitalistické pohodlí. Oficiálně proto že prý by auto bylo nestabilní protože hřeben nemá samosvorný efekt. Výsledkem bylo podivné cosi kde se pro mechanika zcela nepochopitelně setkávaly vzájemně neslučitelné pohyby takže to mělo obrovské vůle a podivné chování.

    petriik

    měl jsem i wartburg 900 řízení přesnější ale šlo celkem ztuha, výjezdy ze zatáček byly docela zábavné, je to bytelnější auto – škodovka byla na okrskách obratnější, hlavně se mi na rozdíl od wartburgu nekazila, míň žrala, míň smrděla

    PepaSFI

    a ještě o Červený Karkulce, tu mám taky rád.

    Bu-bu

    Tak tady pročítám příspěvky ke článku k výročí Š1000 MB a nestačím se divit, kolik zášti může vyvolat jedno normální auto. Já tvrdím, že každé auto a to i již zmiňované embéčko slouží tak, jak se o něj majitel stará. Dnes je to jen trochu dražší, protože tehdy to zvládl každý šikovnější majitel sám. Autor tohoto komentáře nejspíše cítí potřebu něčím na sebe upozornit, být důležitý, protože kdyby to tak nebylo, nemohl by neustále omílat nesmysl ohledně jakýchsi neslučitelných pohybech v konstrukci řízení. Kdyby o autech alespoň něco věděl, embéčko, tak jako převážná většina automobilů do té doby používala tento typ řízení – konkrétně se jedná o maticové řízení. To by pak všechny druhy převodů různých typů pohybů podle něho byly nesmysl, ale jak se pak autor vyrovná třeba se svým motorem v autě, kde se rovněž přímočarý pohyb pístu převádí na rotační pohyb klikového hřídele (pakliže ovšem nemá Wankel)?
    Podle mne embéčko bylo na tehdejší dobu velice zdařilé auto (měli jme dvě), především tvarování karoserie, již zmiňovaná standardní lůžková úprava, zatahovací roletka před chladičem, spolehlivost a tím velmi nízké provozní náklady. Mělo několik problémových věcí, k nimž patřilo bezesporu topení, se kterým bych asi na sibiř nejel, hlučný větrák chladiče, automatický sytič a třeba již mnohokráte zmiňovanou strunu plynu, k jejímuž prasknutí docházelo především při absenci občasné údržby, spočívající v namazání plynového pedálu společně právě s uchycením této struny. Já jsem tuto strunu za 13 let životnosti mého vozu měnil pouze jednou! Převodovka bezproblémová – výměna 1 ks ložiska, synchrony původní. Jízdní vlastnosti vzhledem ke koncepci vozu jasné – silně přetáčivá záď a neochota předku měnit směr vzhledem k jeho nízkému přítlaku. Tak jak psal již jiný autor, kdo se s tímto vozem naučil zvládat krizovky, toho posléze již žádný jiný auťák nepřekvapil. Jo a rezerva se mi nikdy sama neotevřela a k jejímu vyjmutí stačilo pouze odjistit zámek přední kapoty, nemusela se vůbec zvedat, takže do kufru nenapršelo. A hodnotit Š1000 MB podle Š100 či dokonce Š105 je už úplný nesmysl. Jiná auta v jiné době výroby, nikdy bych embéčko za tyto zcela nepovedené následovníky neměnil !

    TouaregCS

    Pokud vás zajímá, jak na tom Škoda 1000 MB byla v provnání s dobovou konkurencí, přečtěte si 2. díl mého seriálu o „embéčku“. Naleznete jej zde http://unetvora.blogspot.cz/2014/06/skoda-1000-mb-slavi-50-let-2dil-autosalony-svetova-konkurence.html

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist