Opel Astra (2004 – 2014): Úspěch díky ceně

Astra pod kódovým označením H láká pohledným designem i příznivou cenou. Právě tato kombinace stojí za solidními prodeji tohoto modelu na trhu ojetin.

Foto: Autoweb.cz

Nástupce populární Astry G dostal slovo v roce 2004. Astra s kódovým označením H tak navázala na předchozí generace aster a kadettů (proto nesla první řada Astry označení F místo A, zatímco poslední Kadett vyjel pod označením E). Astra G se německému výrobci podařila, když ve své době patřila v dané třídě mezi nejlepší vozy a dělala tak společnost Fordu Focus první generace nebo Volkswagenu Golf IV. Nastupující model pod označením H měl tedy na co navazovat.

Takový úspěch jako předchůdce na trhu nových vozů sice neměl, ale na trhu s ojetinami se mu daří celkem dobře. Důvodem je líbivý a stále moderně působící design i lákavá cena. Provedení kombi pod označením Caravan uspokojí většinu motoristů toužících po rodinném voze, zatímco třídveřové provedení GTC zase zaujme sportovněji laděné řidiče.

Nejčastěji ale potkáte klasický pětidveřový hatchback, jehož cena bývá také nejpříznivější. Naopak spíše vzácně narazíte na kupé-kabriolet Astra Twin Top nebo sedan nabízený až od roku 2007. Skutečnou lahůdkou je Astra OPC s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem o výkonu 176 kW, pohonem předních kol, diferenciálem se zvýšenou svorností a nastavitelným podvozkem a sportovním režimem, jež zkracuje chod řízení a zlepšuje odezvu na sešlápnutí plynu. Uvedena byla v roce 2005.

O tři roky později se pak v počtu 835 kusů objevila limitovaná edice Opel Astra Nürburgring, připomínající dosažení rekordního času na legendární Nordschleife: 8.335,93 min. Od „běžného“ OPC se liší speciálními devatenáctipalcovými koly z lehkých slitin ve dvoubarevném provedení, potiskem střechy a kapoty, navíc řidiče potěší modernizovaným podvozkem IDS Plus2. Jestli je OPC obtížněji sehnatelný vůz, tak tento sběratelský kousek se bude hledat asi jako pověstná jehla v kupce sena.

Astra třetí generace (Astra H) vydržela ve výrobě až do roku 2014, i když dostala nástupce už v roce 2009. Dále se vyráběla s přídomkem Classic III, podobně jako tomu bylo u předchozích generací tohoto modelu. Celkem tedy byla v nabídce dlouhých deset let, i když později už jen v některých motorizacích a verzích.

Líbivá karoserie ukrývá interiér nabízející dostatek místa pro posádku, avšak potýká se s určitými nedostatky ve zpracování. Zejména sedadlům lze vyčíst často se objevující rozpadající se švy, což je dáno šetřením látkou na nevhodných místech. Setkat se zde můžete i s typickým problémem opelů, jímž je odrbaná manžeta řazení. Palubní deska pak nemusí vzhledově vyhovovat každému, na řadu motoristů totiž působí poněkud stroze. Na druhou stranu vozu nelze upřít dostatečně pohodlná sedadla.

Zavazadlový prostor pětidveřového hatchbacku nabízí objem 350 litrů, zatímco třídveřové provedení má zavazadelník o objemu 340 litrů. Nejméně dle očekávání odveze provedení Twin Top se skládací střechou z pevných dílců (205 litrů). Sedan disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 490 litrů, praktický kombík zvládne odvézt náklad o objemu 500 litrů, při zachování pětimístné konfigurace interiéru.

Z hlediska jízdních vlastností Astra H určitě nezklame. Výhodou je přesné řazení i solidní zpětná vazba řízení. Podvozek není příliš tvrdý, takže slušně tlumí nerovnosti, ale zároveň není ani příliš měkký a tak se vůz dobře chová i v zatáčkách. Ještě lépe jsou na tom automobily s příplatkovým aktivním podvozkem IDS Plus nebo IDS Plus2, který byl od roku 2008 ve sportovně laděné verzi OPC. V případě nutnosti výměny elektronicky nastavitelných tlumičů pérování je ale třeba počítat s citelně vyšší částkou, než je tomu u standardního podvozku.

Kdo zatouží po benzinové motorizaci, měl by se poohlédnout po šestnáctistovce s výkonem 77 či 85 kW, která má dostatek sil, vykazuje rozumnou spotřebu a nepotýká se s problémy jako menší 1.4 16V. Výkon čtrnáctistovky 55 či 66 kW není dostačující ve všech jízdních situacích, ale především tento motor nezřídka trápí závada v podobě prasklého těsnění pod hlavou a průniku vody do oleje. Tento problém prozradí typická emulze až bláto na víčku pro doplňování oleje. Pokud tedy trváte na Astře 1.4 16V, před testovací jízdou víčko sundejte a jeho vnitřní stranu kontrolujte.

Za povedený motor platí i 1.8 16V pracující s výkonem 92 nebo 103 kW. To přeplňované dvoulitry 125 a 147 kW montované do běžných provedení si už řeknou o více paliva. Úsporněji pracuje od roku 2006 montovaná přeplňovaná šestnáctistovka nabízející výkon 132 kW.

Z turbodieselů jsou vyhledávané především motorizace 1.9 CDTi s výkony 74, 88 a 110 kW. Dobrou spolehlivost vykazují sedmnáctistovky od Isuzu. Nejlevněji lze zpravidla sehnat 1.7 CDTi s výkonem 59 kW, což je ale opravdu málo. Lepší jsou sedmnáctistovky o výkonech 74, 81, 88 a 92 kW. Pozor na slabý motor 1.3 CDTi/66 kW, který podléhá celkovému nadměrnému opotřebení a nezřídka vykazuje značnou spotřebu oleje. „U devatenáctistovek si dejte pozor na opotřebený dvouhmotový setrvačník, zlobit může i EGR ventil,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Obecně platí, že turbodiesely může potrápit špatný stav turba nebo vstřikovačů. Důležité je jak s vozem bylo zacházeno a zda byl měněn motorový olej v rozumných intervalech (max. 15 či 20 000 km). Nicméně výměna motorového oleje je mnohdy k vzteku. Astra H má totiž dutý vypouštěcí šroub, který se vyhřívá a pak při manipulaci rád praská. Nový přijde okolo pěti stovek, což výměnu oleje citelně prodraží.

„Častěji se vyskytují vůle na táhlech předního příčného stabilizátoru a také praskání žárovek v potkávacích světlometech,“ pokračuje ve výčtu závad zástupce AAA AUTO. Známe je také vypadávání krytek airbagů v interiéru a kontrolu si zaslouží také displej na palubní desce – občas totiž narazíte na vůz, jemuž displej vůbec nefunguje nebo nedopisuje (efekt rozsypaného čaje).

„Známá je koroze výfuku, ramen a plechové olejové vany. Kontrolu si zaslouží ale i karoserie, kde mohou být počátky koroze následkem poškození laku od kamínků,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Určitě prověřte také funkčnost klimatizace. Hučení od kol za jízdy pak ukazuje na nadměrně opotřebená ložiska kol, některé automobily mají také zvlněné brzdové kotouče, což je důsledek nadměrného opotřebení.

Ve zpětném zrcátku

2004 – uvedení na trh pětidveřového hatchbacku a kombi se zážehovými motory 1.4 16V/55 a 66 kW, 1.6 16V/77 kW, 1.8 16V/92 kW, 2.0 T/125 a 147 kW a turbodiesely 1.7 CDTi/59 kW, 1.7 CDTi/74 kW, 1.9 CDTi/88 kW a 1.9 CDTi/110 kW.
2005 – uvedena třídveřová karosářská verze GTC a model se skládací střechou z pevných dílců Twin Top, na podzim sportovně laděný model OPC s přeplňovaným čtyřválcem 2.0 T/176 kW, diferenciálem se zvýšenou svorností, pohonem předních kol, elektronicky nastavitelným podvozkem a sportovním režimem jež zkracuje chod řízení a zlepšuje odezvu na sešlápnutí plynu, nově v nabídce také turbodiesely 1.3 CDTi/66 kW a 1.9 CDTi/74 kW.
2006 – nové zážehové motory 1.6 16V/85 kW, 1.8 16V/103 kW.
2007 – uvedeno provedení sedan, nový přeplňovaný zážehový motor 1.6 T/132 kW a turbodiesely 1.7 CDTi/81 a 92 kW.
2008 – uvedena limitovaná edice Astra OPC Nürburgring Edition na devatenáctipalcových kolech z lehkých slitin ve dvoubarevném provedení, s potiskem střechy a kapoty a elektronickým řízením podvozku nové generace IDS Plus2 – výroba pouze 835 kusů na základě rekordního času dosaženého na legendární Nordschleife: 8.35,93 min.
2009 – nově motor ve verzi na LPG 1.4 16V o výkonu 65 kW, na podzim uveden stejnojmenný nástupce tentokrát pod označením písmenem J, Astra H zůstává ve výrobě s přídomkem Classic III, avšak jen s omezenou nabídkou motorů.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Opel Astra třetí generace v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 5 hvězdiček z 5 možných a za ochranu dětí v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných.

20.11.2018 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist