Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo

Nová Astra s karoserií kombi zvládne přepravit víc nákladu než Insignia. Respektive zvládla by, pokud by ho dokázala uvézt...

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Elegantní proporce; velký a dobře využitelný prostor pro náklad; kultivovanost

STAROSTI
Nemnoho místa vzadu; úzká přední sedadla; odstupňování převodovky

Když jsme měli před časem jako jedni z prvních možnost krátce poznat nový Opel Astra ještě před jeho uvedením na trh, zanechal v nás pocity dost rozpačité. Pozdější velký test modelu Opel Astra 1.4 Turbo Sport dojem do značné míry napravil, byť výhrady k ergonomii palubní desky a odstupňování převodů zůstaly. A kombi Sports Tourer nás definitivně přesvědčilo, že Opel na odstraňování nedostatků pomalu pracuje dál.Svým vnějším vzhledem Opel Astra Sports Tourer očividně kopíruje větší Insignii, která ostatně patří k nejpohlednějším kombíkům široko daleko, ale tentokrát byli konstruktéři z britského Ellesmere Portu, kde transformace z hatchbacku na kombi probíhala, úspěšnější při obestavování vnitřního prostoru. Zatímco rozložitá Insignia Sports Tourer pojme po sklopení zadních sedadel 1530 litrů nákupů, kočárků, naplocho baleného nábytku, dětských plen a všeho dalšího haraburdí, kvůli kterým si kombíky pořizujete, štíhlá Astra zvládne ještě o dvacet litrů víc. V pětimístné konfiguraci je to nastejno, rovných pět set litrů v obou případech.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

To by mohlo svádět k domněnce, že kufr Astry bude hůře využitelný, ale ve skutečnosti nabízí zrovna tak pravidelné tvary, snadné sklápění zadních sedadel tlačítkem a ploché dno jako Insignia, přičemž nakládací otvor je dokonce větší. Chroničtí stěhováci jsou tedy u Astry Sports Tourer rozhodně na dobré adrese. Ale co my, nadšení řidiči?První Astra 1.4 T, kterou jsme řídili, trpěla nevyváženou kulturou jízdy – jako by Opel nedokázal překonat omezení daná jednoduchou zadní nápravou, sestávající z vlečených ramen a torzní příčky. Kombík ale zjevně poskytl konstruktérům příležitost zkusit to znovu a lépe, protože tahle konkrétní Astra jezdila nádherně. Bez možnosti přímého srovnání jsme se museli spolehnout jen na paměť, ale zdálo se, že komfort odpružení a přesnost řízení nejsou o nic horší – třebaže ani o nic lepší – než u Golfu. V zatáčkách sice Opel na svého wolfsburgského soupeře tak docela nestačí, ale i jízdu daleko za hranicí toho, co by většina řidičů považovala za „svižnou“, zvládá s grácií. A důstojně se projevuje rovněž motor – dokud jedete po rovině a nic od něj nechcete.Jak velí móda (a cyklus NEDC pro měření emisí CO2), je tato čtrnáctistovka přeplňovaná turbodmychadlem a může se pochlubit i proměnným časováním ventilů na obou stranách. Na rozdíl od Volkswagenu (1.4 TSI) či Fordu (1.6 EcoBoost) však Opel nepovažoval za nutné osadit motor přímým vstřikováním. Firma nepřiznává žádné změny v mapování škrticí klapky, nicméně fakt je, že v kombíku předváděl motor lepší vychování než při našich předchozích setkáních. Ve městě byste ho dokonce označili za mimořádně kultivovaný a na plyn reaguje na současné poměry vyloženě ochotně. Jen ta spojka kdyby neměla tak dlouhý zdvih a kdyby si vývojáři dali víc práce se sladěním jejího bodu záběru s mapováním plynového pedálu…V minulosti jsme opakovaně kritizovali Opel za odstupňování převodů a Sports Tourer bohužel nepředvedl nic, co by nás přimělo výhrady odvolat. Pátý a šestý rychlostní stupeň jsou pro tento motor jednoduše příliš dlouhé – dokonce tak, že Astra má v dálničním stoupání na nejvyšší rychlostní stupeň problém udržet „tachometrových“ 140 km/h. V kopci od Berouna k Loděnici nevyvine vyšší rychlost než slaboučký Fiat 500 1.2, kterým jezdí moje žena, a to je na přeplňovaný motor s výkonem 140 koní opravdu ostuda. Tak to dopadá, když při vývoji dostane cyklus NEDC přednost před reálným provozem…

Verdikt
Opel Astra Sports Tourer rozhodně patří k tomu lepšímu, co lze mezi kombíky nižší střední třídy dnes pořídit. Plánujete-li však častější přesuny po dálnicích a/nebo ve více lidech, poohlédněte se po jiné motorizaci. Anebo ještě lépe, vyzvěte Opel, ať něco udělá s těmi převody. Vždyť to nešťastné odstupňování docela zabíjí jinak velmi slibný motor.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1364
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)72,5 x 82,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 / 140 v 4900 - 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)200 v 1850 - 4900 ot./min.
0-100 km/h (s)10,5
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)8,5 / 5,1 / 6,4
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4698
Šířka (mm)1814
Výška (mm)1535
Rozvor náprav (mm)2685
Provozní hmotnost (kg)1393 - 1550
Celková hmotnost (kg)1960 - 2085
Zavazadlový prostor (l)500 - 1550
Ceny
Základní cena modelu357 900 Kč
Základní cena test. verze461 900 Kč
13.5.2011 5:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist