Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo

Nová Astra s karoserií kombi zvládne přepravit víc nákladu než Insignia. Respektive zvládla by, pokud by ho dokázala uvézt...

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Elegantní proporce; velký a dobře využitelný prostor pro náklad; kultivovanost

STAROSTI
Nemnoho místa vzadu; úzká přední sedadla; odstupňování převodovky

Když jsme měli před časem jako jedni z prvních možnost krátce poznat nový Opel Astra ještě před jeho uvedením na trh, zanechal v nás pocity dost rozpačité. Pozdější velký test modelu Opel Astra 1.4 Turbo Sport dojem do značné míry napravil, byť výhrady k ergonomii palubní desky a odstupňování převodů zůstaly. A kombi Sports Tourer nás definitivně přesvědčilo, že Opel na odstraňování nedostatků pomalu pracuje dál.Svým vnějším vzhledem Opel Astra Sports Tourer očividně kopíruje větší Insignii, která ostatně patří k nejpohlednějším kombíkům široko daleko, ale tentokrát byli konstruktéři z britského Ellesmere Portu, kde transformace z hatchbacku na kombi probíhala, úspěšnější při obestavování vnitřního prostoru. Zatímco rozložitá Insignia Sports Tourer pojme po sklopení zadních sedadel 1530 litrů nákupů, kočárků, naplocho baleného nábytku, dětských plen a všeho dalšího haraburdí, kvůli kterým si kombíky pořizujete, štíhlá Astra zvládne ještě o dvacet litrů víc. V pětimístné konfiguraci je to nastejno, rovných pět set litrů v obou případech.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

To by mohlo svádět k domněnce, že kufr Astry bude hůře využitelný, ale ve skutečnosti nabízí zrovna tak pravidelné tvary, snadné sklápění zadních sedadel tlačítkem a ploché dno jako Insignia, přičemž nakládací otvor je dokonce větší. Chroničtí stěhováci jsou tedy u Astry Sports Tourer rozhodně na dobré adrese. Ale co my, nadšení řidiči?První Astra 1.4 T, kterou jsme řídili, trpěla nevyváženou kulturou jízdy – jako by Opel nedokázal překonat omezení daná jednoduchou zadní nápravou, sestávající z vlečených ramen a torzní příčky. Kombík ale zjevně poskytl konstruktérům příležitost zkusit to znovu a lépe, protože tahle konkrétní Astra jezdila nádherně. Bez možnosti přímého srovnání jsme se museli spolehnout jen na paměť, ale zdálo se, že komfort odpružení a přesnost řízení nejsou o nic horší – třebaže ani o nic lepší – než u Golfu. V zatáčkách sice Opel na svého wolfsburgského soupeře tak docela nestačí, ale i jízdu daleko za hranicí toho, co by většina řidičů považovala za „svižnou“, zvládá s grácií. A důstojně se projevuje rovněž motor – dokud jedete po rovině a nic od něj nechcete.Jak velí móda (a cyklus NEDC pro měření emisí CO2), je tato čtrnáctistovka přeplňovaná turbodmychadlem a může se pochlubit i proměnným časováním ventilů na obou stranách. Na rozdíl od Volkswagenu (1.4 TSI) či Fordu (1.6 EcoBoost) však Opel nepovažoval za nutné osadit motor přímým vstřikováním. Firma nepřiznává žádné změny v mapování škrticí klapky, nicméně fakt je, že v kombíku předváděl motor lepší vychování než při našich předchozích setkáních. Ve městě byste ho dokonce označili za mimořádně kultivovaný a na plyn reaguje na současné poměry vyloženě ochotně. Jen ta spojka kdyby neměla tak dlouhý zdvih a kdyby si vývojáři dali víc práce se sladěním jejího bodu záběru s mapováním plynového pedálu…V minulosti jsme opakovaně kritizovali Opel za odstupňování převodů a Sports Tourer bohužel nepředvedl nic, co by nás přimělo výhrady odvolat. Pátý a šestý rychlostní stupeň jsou pro tento motor jednoduše příliš dlouhé – dokonce tak, že Astra má v dálničním stoupání na nejvyšší rychlostní stupeň problém udržet „tachometrových“ 140 km/h. V kopci od Berouna k Loděnici nevyvine vyšší rychlost než slaboučký Fiat 500 1.2, kterým jezdí moje žena, a to je na přeplňovaný motor s výkonem 140 koní opravdu ostuda. Tak to dopadá, když při vývoji dostane cyklus NEDC přednost před reálným provozem…

Verdikt
Opel Astra Sports Tourer rozhodně patří k tomu lepšímu, co lze mezi kombíky nižší střední třídy dnes pořídit. Plánujete-li však častější přesuny po dálnicích a/nebo ve více lidech, poohlédněte se po jiné motorizaci. Anebo ještě lépe, vyzvěte Opel, ať něco udělá s těmi převody. Vždyť to nešťastné odstupňování docela zabíjí jinak velmi slibný motor.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1364
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)72,5 x 82,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 / 140 v 4900 - 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)200 v 1850 - 4900 ot./min.
0-100 km/h (s)10,5
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)8,5 / 5,1 / 6,4
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4698
Šířka (mm)1814
Výška (mm)1535
Rozvor náprav (mm)2685
Provozní hmotnost (kg)1393 - 1550
Celková hmotnost (kg)1960 - 2085
Zavazadlový prostor (l)500 - 1550
Ceny
Základní cena modelu357 900 Kč
Základní cena test. verze461 900 Kč
13.5.2011 5:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist