Opel Astra 1.6 Turbo

Nejsilnější Astra v nabídce má co nabídnout. Ale ohrozí pozice Golfu?

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.8

Na úvod
Opel už nechce hrát druhé housle za Fordem Focus a Volkswagenem Golf. Navíc se levná asijská konkurence dotáhla tak blízko, že už pro mnoho zákazníků musí být německý produkt dost výjimečný na to, aby stál za ten příplatek.

Nový Opel Astra však vznikal ve velmi těžké době, kdy budoucnost značky visela doslova na vlásku. Je ale sympatické, že se na to automobilka nevymlouvá a místo toho se nebojí prohlašovat, že nová generace Opelu Astra je dotažené auto patřící na vrchol třídy.

A my se to nyní chystáme potvrdit, anebo také vyvrátit. K tomu jsme si půjčili hned tu nejvýkonnější sériovou Astru, kterou dnes seženete.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

Technika
Opel Astra svou konstrukcí nijak nevybočuje ze standardů segmentu C, takže se jedná o pětidveřový hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol. Stejně jako konkurenční Volkswagen Golf, rovněž Astra dostala novou generaci přeplňovaných maloobjemových motorů, které – jak downsizing velí – nabízí velké výkony a nízkou spotřebu a emise. Tedy, aspoň na papíře.

Zvláštností u Opelu Astra je konstrukce zadní nápravy, kde automobilka v zájmu snížení nákladů a úspory prostoru použila netradiční Wattův přímovod. Jedná se o dokonalejší konstrukci vlečné nápravy, takže je lépe zajištěn kontakt kol s vozovkou a pomáhá to jak stabilitě, tak přilnavosti v zatáčkách. A podle Opelu to přispívá i snížení hluku a vibrací.

Opel se také snaží zákazníky oslovit bohatou základní výbavou a příplatkovými položkami, které u konkurence nenajdete. Pravda, věci jako Opel Eye – čtečku dopravních značek – k životu nepotřebujete, ale ortopedická sedadla (s certifikátem) jsou moc prima věc a existují už jen dvě auta, která je nabízejí – Opel Insignia a Mercedes-Benz třídy S.

Na silnici
Do výsledků měření Opelu Astra se promítly velmi nepříznivé podmínky – teploty kolem nuly a vlhká vozovka. Navíc byl chod šestistupňové manuální převodovky dost kousavý a mezi jedničkou a dvojkou jsme prostě museli být pomalejší, abychom tam rychlost vůbec dostali. Výsledný čas akcelerace 0 – 100 km/h za 9,5 sekundy berte s velkou rezervou, protože přenést v těchhle podmínkách všechen výkon na přední kola bylo nemožné. Věříme, že na suchu bychom byly o sekundu rychlejší a určitě bychom se přiblížili udávaným 8,5 sekundám. Brzdy Opelu Astra jsou velmi slušné a výsledek měření brzdné dráhy ze 100 km/h na 46,6 m za 3,3 sekundy je vzhledem k meteorologickým podmínkám skvělý.

Nás ale hlavně zajímá, jak se nový Opel Astra chová na silnici. Nutno říci, že řešení zadní nápravy pomocí Wattova přímovodu funguje a Astra se ovládá dobře, neinformovaný jedinec by si klidně mohl myslet, že má Astra vzadu nezávislé zavěšení. Její reakce jsou velmi rychlé a nevyvedou ji z rovnováhy ani náhlé změny směru. Částečně za to ale může i příplatkový adaptivní podvozek FlexRide, jehož vlastnosti si upravujete tlačítky na středovém panelu. Stiskněte tlačítko Sport a dostanete pevnější tlumiče, tužší řízení, ostřejší reakci na plyn a červené budíky přístrojů.

Ve skutečnosti ale přijdete na to, že jediná praktická věc je tužší řízení, které pak působí sdílnějším dojmem. Na obyčejné silnici je totiž reakce motoru ve sportovním režimu až moc horlivá a špatně dávkovatelná a jak asi tušíte, s tvrdým podvozkem na našich silnicích moc nepochodíte… Sice si můžete jednotlivé vlastnosti sportovního režimu nastavit v menu palubního počítače, ale to se jím nejdřív musíte prokousat.

Byl jsem se ale s Astrou svézt na okruhu v Sosnové a tady mě auto velice příjemně překvapilo. Ve sportovním nastavení je Astra zábavná s až přebytkem výkonu, schopným podvozkem a pokud zatížíte kola, tak i sdílným řízením.

A ještě jedna věc mne zaujala – u Opelu Astra můžete úplně vypnout stabilizační systém, takže vás ani na okruhu nic neruší. Odstavte v zatáčce plyn a Astra poslušně utáhne stopu a lze ji tak i vyprovokovat k vybočení zádi. Volkswagen Golf (i Scirocco) v podobném tempu a nasazení působí mnohem sterilněji, takže v tomto ohledu se Astra více blíží k Focusu. Chybí jí jen mechaničtější řízení. Jenže kdo ze zákazníků bude s Astrou jezdit na okruhy?

Při normální jízdě je Astra příjemná a jediné, co bude trochu obtěžovat, je větší, skoro až dieselový turboefekt, který se už dnes moc nenosí. Motor je ale kultivovaný a celé auto působí při klidné jízdě vyváženým dojmem. A i v normálním režimu má Astra příjemně měkkou reakci na plyn a slušné řízení. Tlačítko režim Tour je na palubní desce pravděpodobně jen proto, aby Opel nějak vyplnil volné místo. Rozdíl mezi normálním a cestovním režimem nejde vůbec poznat.

Prostor a výbava
Opel Astra je velké auto. O to více vás zamrzí, že uvnitř se nemůžete kdovíjak rozvalovat. Cestujícím vpředu komplikuje život příliš masivní středová konzola a tlusté výplně dveří, vzadu se pak budou dva dospělí cítit trochu klaustrofobicky. On tomu ale částečně napomáhá design s malými okny, protože když se náš 190cm figurant dozadu posadil, neměl si nač stěžovat. A když jsem si sedl dozadu já, zjistil jsem, že je opravdu dojem nedostatku místa neopodstatněný.

Dost místa je i v kufru, ale vyšší nakládací hrana může občas obtěžovat. Nicméně to lze vyřešit praktickou mezipodlahou, která navíc po sklopení zadních sedaček pomůže vytvořit rovnou ložnou plochu. Po praktické stránce je tedy Astra vyřešena velmi dobře.

Základní výbava není vyloženě velkorysá, ale dostanete plnou bezpečnostní výbavu včetně ABS a ESP, šestice airbagů a aktivních opěrek hlavy. Hodí se i klimatizace, rádio s CD a dálkově ovládané centrální zamykání. Za základní cenu 371 900 korun a s motorem 1,4 l a výkonu 100 koní to není špatné.

My k testu dostali nejsilnější motor 1,6 l s turbem, který má výkon 180 koní. Ve výbavě Sport vás přijde na 548 000 korun, ale testované auto bylo vybaveno prakticky vším možným, takže jeho cenovka překročila 600 000 korun jako nic…

Verdikt
Opel Astra je s nejsilnějším benzínovým motorem velmi dobré auto a rozhodně má potenciál sebrat Volkswagenu nebo Fordu některé zákazníky. Navíc výkon 180 koní od Golfu ani Focusu nedostanete, leda byste si připlatili za verze GTI či ST, ale ty už jsou někde jinde. Jak svou povahou, tak i cenou.

Problémem Astry je ale taková zvláštní neúplnost, která vás bude při každodenním ježdění provázet. Jenže to může být jen naše profesionální deformace, protože víme, jak dobrý dokáže Volkswagen Golf při každodenním ježdění být. Nejlepší by bylo obě auta postavit proti sobě a nejen je změřit, ale i přeskakovat z jednoho do druhého rychle po sobě. Jenže i tak vám neunikne, že Astra trpí na nedotažené ergonomické detaily, zejména složitost ovládání rádia, klimatizace a navigace, kterých se od Golfu 1.4 TSI, jež vás přijde na 576 500 korun, nedočkáte.

A pak je tu také spotřeba. Ano, 180 koní si někde svou daň vzít musí a při svižném tempu prostě počítejte s 10 až 11 l/100 km, ale ani při rozumné uvolněné jízdě mimo město se prakticky nejde dostat pod 8 l/100 km. A tak nevíme, kde Opel vzal normovaný údaj 6,8 l/100 km v kombinovaném režimu…

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)8,5 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Vrtání x zdvih (mm)79,0 x 81,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)132 kW/180 k v 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)230 Nm od 2200 do 5400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)131 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)221 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8 / 5,6 / 6,8 l/100 km
Objem nádrže (l)56 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4419
Šířka (mm)1814
Výška (mm)1510
Rozvor náprav (mm)2685
Provozní hmotnost (kg)1373
Celková hmotnost (kg)1870
Zavazadlový prostor (l)370 - 1235 l
Ceny
Základní cena modelu548 000 Kč
29.3.2010 6:57| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist