Opel Astra 1,8

S tímhle autem si Opel začal proti Golfu a spol opravdu věřit a začátkem roku jste mohli ze všech stran slyšet, že tentokrát to má VW spočítané. Budou k tomu Astře stačit ostré hrany, lepší podvozek a sportovnější image?

Jestliže Golf platí po celou svoji dlouholetou kariéru za zlatou střední cestu a za auto, po kterém sáhnete, když už nevíte kudy kam, pak byla Astra to samé, jen v ještě nenápadnějším odstínu a za příjemnější peníze. Do jisté míry se situace v obou případech opakuje i u nových generací, ale Opel si dal tentokrát opravdu záležet na tom, aby ze sebe setřásl renomé druhého, třetího nebo kolikátého místa a vydal hodně energie na to, aby mohl reálně pomýšlet na stejně povýšený statut, kterého si už tolik let užívá Volkswagen.

Design nové Astry nemá s jejím nenápadným předchůdcem, který měl na anonymitu a skromnost ochrannou známku, vůbec nic společného. Opticky jde za svým cílem opravdu důsledně, i když ne tak daleko, jak třeba Renault Mégane, protože takový tvar lze také udělat jen jednou. Všechny ty zvednuté a ostré hrany, které přecházejí i do krytů předních a zadních světel, jakoby říkají, že se Astra odstřihává od své minulosti a začíná s novým listem.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

Jestli jste někdy jeli v nové Vectře, v interiéru vás asi nic nepřekvapí. Plasty, ovladače, středový panel, přístroje i volant, to vše je buď stejné, nebo velmi podobné. Některé věci by mohli být lepší, například plasty nebo zmatečné ovládání středového informačního displeje, jiné jsou vynikající, jako třeba ovládání rádia na volantu nebo schopnost rádia přehrávat formát MP3.

V samotném interiéru je na předních i zadních místech hodně prostoru a velké sedačky jsou pohodlné a měkké, i když se vám může při prvním nasednutí zdát, že si sedáte do dobře prosezeného gauče u babičky. Pro někoho plus, pro dalšího minus.

Řízení má elektrický posilovač, který se dnes rozmáhá u většiny aut nové generace. Systém v Astře není nejhorší a podle očekávání je volant lehký, v některých místech možná až příliš, ale k rodinné povaze osmnáctistovkové verze to dobře sedí. S tak výborným podvozkem, jaký Astra má, je v podstatě jedno, co s volantem budete vymýšlet, protože vám leccos promine.

Podvozek má slušnou světlou výšku a na šestnáctipalcových kolech vypadá standardní Astra i trochu vyšší, než by mohla být. Dvoulitrové turbo bude proti ní snížené o 20 mm. Na druhou stranu se nemusíte obávat městských obrubníků nebo lesní cesty a na kostrbaté silnici pokaždé oceníte to, s jakou lehkostí pohlcuje celé auto díry. Občas prostě neškodí si připomenout, že i „nesportovní“ pneumatiky s vysokým profilem a dlouhé pružiny a tlumiče mají něco do sebe. V rychle projížděných zatáčkách se sice naklání, ale neuhýbá ze stopy a pokud se náhle zatáčka utáhne, ubráním plynu pouze nasměrujete předek správným směrem. Nějaké přetáčivé záludnosti tohle auto nezná. Možná je to nuda, ale pro cílené publikum nelze mít nic bezpečnějšího.

Motor Ecotec si hraje s velkou mírou recirkulace výfukových plynů, čímž si u úřadů vysloužil splnění normy EU4, ale u kolegů v redakci i úvodní nářky na to, že rozjezdy s ním nejsou v prvních dnech bezbolestné. Osobně jsem se s ničím takovým nesetkal, takže na to můžete zapomenout…

Vytáčí se dobře a na to, že má 125 koní, s ním umí auto jet na okreskách slušnou rychlostí, i když za cenu výrazně vyšší spotřeby.

Převodovka řadí dobře, ale jen když jí na to dáte více času, než kolik byste při rychlé jízdě chtěli. Jinak máte pocit, že řadička v kulise před každou rychlostí o něco zadrhává.

Vytočenému motoru skoro neopadávají otáčky, což je dobře, protože si můžete dát s řazením načas, zvolit další stupeň, halabala sešlápnout plyn a pohodově vypustit spojku do stále vysokých otáček.

Asi největší vadu na kráse objevíte u Astry ve chvíli, kdy vyjedete na dálnici. Až do stočtyřiceti je vše v nejlepším pořádku, podvozek se chová jako vždy hladce a motor jen přede. Jakmile se však odvážíte zrychlit ke sto padesáti a výš, ozve se od motoru vlezlé, nepříjemné a tupé dunění, které vám dojem rychle zkazí. Buď to můžete přehlušit rádiem, nebo ubrat zpátky na sto čtyřicet, nic jiného s tím dělat nejde.

 

Pro Opel je nová Astra velkou čárou za minulostí, ale na to srovnání s Golfem si na těchto stránkách počkejte do léta, kdy s ním budeme jezdit. Prozatím můžete srovnat jen ceny, ve kterých se Astra drží tradice a ve všech srovnatelných provedeních stojí o několik desítek tisíc korun méně.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyOpel Astra 1,8
0-100 km/h (s)10,8
Motor
Konstrukce1796 cm3
Zdvihový objem (cm3)1796
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)92 kW/5600 ot.min.
Točivý moment (Nm)170 Nm/3800 ot.min.
Nejvyšší rychlost (km/h)198
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1278
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu549 900 Kč
27.5.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist