Lexus LBX je do detailu propracovaný vůz, co nabídne notnou dávku luxusu v kompaktním balení

Japonský crossover se dá pořídit za necelých 700 tisíc korun. Testovaná verze si ovšem řekla o více než 1,1 milionu
dsc_0895-1100x618.jpgCelá galerie 19 Zdroj: Martin Lankaš

Nejmenší nabízený vůz značky Lexus se na českém trhu objevil teprve loni a hodně se mluvilo, že jde jen o překabátěnou Toyotu Yaris Cross. Ano, sdílí spolu stejnou podvozkovou platformu a výběr motorizací se orientuje jen na hybridní patnáctistovku, nicméně nové LBX jde svým zpracováním a jízdními vlastnostmi za hranici svého sourozence. A v čem konkrétně?

Větší a širší

Lexus LBX spadá svými rozměry do kategorie malých crossoverů, kde mu do karet hraje postupně se vytrácející účast ostatních prémiových značek. Slibně vypadá i jeho cena, která dokáže konkurovat i oblíbeným modelům na našem trhu v jejich nejluxusnějším obleku.

Na délku měří necelých 4,2 metru a na šířku přes 1,8 metru. Ve srovnání s Yarisem Cross má sice stejný rozvor, na druhou stranu má výrazně širší postoj a nejen zvenku je to znát. Už od pohledu je Lexus robustnější, což designéři ještě více podtrhli úzkými zadními světlomety. Zároveň zvolili uhlazenější styl a záď nepůsobí přeplácaným dojmem. Zde opravdu platí, že méně je někdy více.

Pozornost nejvíce upoutá příď vozu, kde LBX nezapře svůj původ. Masivní maska chladiče, pronikavé světlomety a dynamické rysy dávají jasně znát, že jde o Lexus. A odvážný styl se automobilce vyplácí. Její modely se v kvantu ostatních vozidel jen tak neztratí a z mého pohledu neztrácejí ani po letech na atraktivitě. I u jejich nejmenšího crossoveru by to nemuselo být jinak, ačkoli je po vzhledové stránce ze svých soukmenovců ještě tím nejstřídmějším.

Něco pro perfekcionisty

Pokud máte rádi jednoduchý, ale funkční design s čistými liniemi dotaženými do detailu, pak vítejte na palubě. V této kategorii mě málokterý interiér zaujal tak, jako právě v Lexusu LBX. Oceňuji, když vše na sebe navazuje a je patrné, že se při návrhu dbalo na to, aby vše dávalo smysl. Velkým dílem tomu samozřejmě přispěla výbava Relax s paketem Advanced, tedy téměř to nejlepší, co můžete dostat.

To ovšem nemění nic na tom, jakým způsobem je koncipován vnitřek vozu. Samozřejmě, že kožené obložení palubky a výplně dveří dodávají větší šmrnc, nicméně pochvalu si zaslouží také to, jak designéři dokázali elegantně napojit palubní desku s bočními dveřmi a navázat k tomu středový tunel s velkým dotykovým displejem.

Vše je přesně na tom místě, kde byste čekali, a použité materiály k sobě ladí nejen barevně, ale i strukturou. Obzvlášť se mi zamlouvaly matně grafitové plasty kolem ovládání oken a řadící páky. Jediné, co mi na jinak povedeném interiéru trochu vadilo, byly drobné páčky k nastavení teploty. Důvěru v jejich bytelnost ve mně moc nevyvolaly.

Naopak k samotnému fungování multimediální obrazovky výhrady nemám. Odezva na dotek se obešla bez prodlevy stejně tak přechod mezi jednotlivými funkcemi. Má povedené grafické zpracování, je čitelný a intuitivní. Navíc se díky němu snadno dají vypnout otravné bezpečnostní systémy. Zajímavá byla rovněž tlačítka na volantu, která působí jako touchpad. Na head-up displeji se zvýrazněním ukáže, na jakém mám zrovna prst a co jím ovládám, stačí pak už jen zmáčknout. Příjemná vychytávka.

Menší kufr pro čtyřkolku

Velkou předností nového Lexusu LBX je komfort, jakým obklopuje řidiče. Sedadla jsou velmi pohodlná a výrazně tvarovaná a i když jde o vzrůstově menší crossover, na nedostatek místa jsem si nemohl stěžovat. Byl jsem příjemně obklopen a zároveň mi nikde nic nepřekáželo. Výhled byl díky umístění zrcátek více než dobrý a spokojen jsem byl i s nastavením posilovače řízení. Volant skvěle padne do ruky a manipulace s ním je vlivem jeho tuhosti přesná a zároveň poměrně zábavná, což ještě umocňovaly pádla pro manuální řazení. Nesetkal jsem se ani s žádnou vůlí ve středové poloze.

Horší je to ovšem pro cestující vzadu. Prostoru tam není zrovna nejvíce a hodí se spíše pro drobnější členy rodiny, za sebe jsem si sice dokázal sednout, ale s výškou lehce přes 170 centimetrů to není žádné umění. Ještě méně komfortu pocítí pasažér na prostředním sedadle. Je totiž výrazně tužší.

A co se týče zavazadlového prostoru, tak je na tom obdobně jako oblíbená Škoda Kamiq. K dispozici má objem 402 litrů, nicméně v případě pohonu všech kol je to o necelých devadesát litrů méně a dostává se ve své kategorii do podprůměru.

Jen jeden motor

Lexus LBX je k dispozici pouze s hybridní patnáctistovkou o výkonu 136 koní, nicméně je k mání i s pohonem všech kol. Pojí se vždy s bezestupňovým automatem e-CVT a díky akční nabídce startuje na 699 tisíc korun. Testovaná verze ovšem začínala na více než 1,1 milionu korun. Vedle bohatší výbavy disponovala lepším odhlučněním zásluhou akustických skel a aktivního potlačení hluku.

Sám o sobě ale elektrifikovaný tříválec není nijak uřvaný, projeví se až ve chvíli, kdy ho začnete nutit k nějaké rychlejší akci. Nijak tomu nepomůže automatická převodovka, která motor někdy až příliš dlouho nechá v otáčkách. Naopak nejlépe se cítí ve městě, kde je velmi hbitý a s lehkostí se proplétá mezi ostatními vozy. K tomu si nechává vypomáhat elektromotorem a často veškerou práci nechá jen na něm.

Starty jsou dynamické a zároveň plynulé a také na okreskách se velmi dobře prezentuje. Předjíždění mu nečiní problém, a co je nejdůležitější, je mimořádně úsporný. Po městě jsem se dostal bez obtíží pod čtyři litry, dokonce mi auto ukázalo, na kolik procent jsem využíval čistě elektrický pohon. Mimo Prahu mi palubní počítač ukazoval kolem pěti litrů a na dálnici si Lexus řekl o necelých sedm.

Nové LBX dokázal bez větších náklonů střihat jednu zatáčku za druhou a zároveň díky širšímu rozchodu kol i působit stabilně. Na druhou stranu si moc nerozuměl s většími nerovnostmi v zákrutách, kdy měl tendenci se trochu zavlnit. Jinak je jeho nastavení příjemně komfortní s trochou dávkou sportovnosti.

Zajímavá alternativa

Lexus LBX díky jeho pořizovací ceně otevírá svět prémiových vozů širšímu poli zákazníků. Vedle toho nabídne velkorysý komfort a velmi dobré jízdní vlastnosti v atraktivním balení. Hodí se do městského provozu pro své kompaktní rozměry i úspornost hybridní jednotky, nicméně skvěle poslouží i na víkendové výlety za město.

 

 

9.10.2024 7:00| autor: Martin Lankaš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist