Legendy minulosti: Lotus Elan (1962)

Kompaktní roadster pomohl nastartovat obchodní úspěch automobilky Lotus a povedl se natolik, že ho dokonce "okopírovala" jedna japonská značka.

Lotus potřeboval náhradu za ne moc povedený model Elite, který byl drahý a nespolehlivý. Jak ale odpovědět na drahé a silné sporťáky typu Jaguar E-Type, Ferrari GTO či AC Cobra? Lotus tedy uplatnil základní pravidlo „chapmanizace“ – postavil co nejlehčí auto. Výsledek byl vskutku famózní a zajistil automobilce úspěch, díky kterému se mohla rozletět.

Lotus Elan se představil v roce 1962, tedy v době, kdy se ještě neřešila spotřeba paliva a emise. Řešilo se především to, jak kdo pojede rychle. Jenže zatímco na evropské a americké dálnice se velké, těžké a silné osmiválcové sporťáky hodily, na zatočených silničkách na venkově se jim moc nelíbilo. Špatně se ovládaly, nebrzdily a majitelé z nich měli strach.Lotus se tedy rozhodl postavit auto podle hesla Colina Chapmana: „Se silným autem jsi rychlý na rovinkách, s lehkým autem všude.“ Model Elan totiž vážil jen směšných 670 kg, takže mu patnáctistovka od Fordu s dvojitou vačkou a hlavou Cosworth o výkonu 100 koní dovolovala na tehdejší dobu famózní výkony při relativně skromných nárocích na palivo. Auto ale především velmi dobře zatáčelo a brzdilo, za což nevděčilo jen nízké hmotnosti, ale modernímu nezávislému zavěšení všech kol a kotoučovým brzdám na všech kolech.

Lotus také vůbec poprvé použil novinku – na rám z ocelových trubek nasadil skořepinovou karoserii, která byla nejen velmi pevná, ale především lehká a nekorodovala. Horší už to bylo s její opravou po nehodě, ale Lotus měl zásoby náhradních dílů, takže na více než 17 000 vyrobených Elanů dokázal najít potřebný materiál.

Dvoumístný roadster (od roku 1963 i Coupé) Lotus Elan nebyl jen rychlý, ale také slušně vybavený automobil, který toho za rozumné peníze nabízel opravdu hodně. Měl elektrická okénka, topení, již zmíněné kotoučové brzdy a Lotus si mohl dovolit i výstřelky v podobě dřevěné palubní desky či koberečků. Auto tedy působilo i docela luxusně, proto si ho oblíbili i nároční zákazníci z řad bohaté smetánky.Stejně ale bylo nejoblíbenější u amatérských (později i profesionálních) závodníků. Základní motor dovoloval zdolat stovku za asi 8 sekund a Elan dotlačil k rychlosti skoro 200 km/h. Nejsilnější verze z roku 1973, která měla asi 130 koní (tedy podobně, jako třikrát tak těžká americká osmiválcová monstra omezená emisními předpisy po ropné krizi), uměla stovku za 6,5 sekundy. To je hodně rychlé i na dnešní poměry.

Pusťte si videotest: Lotus Elise Mk I

Lotus od roku 1967 vyrobil také 5200 modelů Elan, které byly prodloužené a měly dodatečné dvě sedačky vzadu. Jmenovalo se to Elan +2 a podle automobilky jich dodnes jezdí asi 1200. Výroba modelu skončila v roce 1973, kupé Elan +2 pak přestalo sjíždět z linky v roce 1975. Je to škoda, protože auto bylo velmi nadčasové. Lotus se však už soustředil na něco jiného.

Jméno Elan se vrátilo ještě v roce 1989, kdy Lotus začal stavět roadster s pohonem předních kol a motorem Isuzu. Práce na něm započaly v roce 1986 s investicí okolo 35 milionů liber. Je to vlastně první a zatím poslední auto od Lotusu, které mělo pohon předních kol. Roadster byl lehký a rovněž používal skořebinovou karoserii, ale trpěl na problémy se spolehlivostí.Nakonec se prodalo něco přes 4000 Lotusů Elan „druhé“ generace, takže se automobilce investice svým způsobem vyplatily. Elan se prodával za 17 000 liber, Elan Turbo za skoro 20 000 liber. Ale reputaci moc nezlepšil. V té době už ale Lotus spolupracoval s Toyotou na stavbě jejího sporťáku MR2 a bylo jasné, kam se bude Lotus ubírat. Logickým vyústěním tak byl model Elise.

Je bez diskuse, že nejikoničtější postavení si vydobyl první Lotus Elan s motorem Ford-Cosworth vpředu a pohonem zadních kol. Jeho elegantní tvary, nízká hmotnost, perfektní ovaldatelnost a příznivé náklady byly „prototypem“ klasického britského sporťáku, který má natolik významné zastoupení v autmobilovém průmyslu, že se k němu neustále ostatní vrací.

Chcete příklad? V roce 1989 Mazda představila roadster MX-5, který se v modelu Elan inspiroval. Mazda údajně sehnala dva staré Elany a rozebrala je do posledního šroubku. Z Mazdy MX-5 se stala rovněž legenda a je to vůbec nejprodávanější roadster všech dob. Proč? Protože je malý, lehký, rychlý, levný a spolehlivý. Jako původní Lotus Elan.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1499
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)81,0 x 72,7
Převodovkačtyřstupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)75 / 101 v 5700 ot./min.
Točivý moment (Nm)138 v 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)150,7
0-100 km/h (s)cca 8 s
Nejvyšší rychlost (km/h)<200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7 - 8
Objem nádrže (l)46
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3689
Šířka (mm)1422
Výška (mm)1105
Rozvor náprav (mm)2134
Provozní hmotnost (kg)670
29.6.2012 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist