​Opel Astra 1.7 CDTI sedan

Klasické sedany dneska zase začínají v Evropě frčet. Nebo že by to bylo úplně jinak? No, každopádně ne všem jsou po chuti crossovery a SUV.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Po přímém přesednutí z nové Octavie se zdá, že Astra jezdí mnohem lépe…

STAROSTI
Ten motor 1.7 CDTI už je vážně starý.

Nikdy jsem si nemyslel, že s takovou jistotou prohlásím, že Opel Astra jezdí lépe než Škoda Octavia. Jenže už jsme toho o nové Octavii napsali hodně a když jsem teď přímo z ní přesedl do tohoto Opelu Astra, nestačil jsem se divit, jak moc „jiná“ vlastně nová Octavia proti té staré je.

Opel Astra ale vždycky jezdil dobře, za což zřejmě částečně vděčí svému podvozku s nezvyklým wattovým přímovodem vzadu. Je to vylepšená obdoba vlečené nápravy s torzní příčkou, ale další dvě ramena přeci jen korigují působení sil a zadní náprava v Astře vykazuje aspoň nějakou činnost, netáhne se jen líně za autem jako nucená přítěž. Vlastnostmi se tak dokáže přiblížit nezávislému zavěšení s tím rozdílem, že zabírá podobně málo místa jako vlečená náprava. A tím můžete do auta dát velký objemný kufr, o který tu přeci jen jde docela dost.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

Opel Astra sedan jezdí slušně. A nejde jen o dynamiku, ale především o komfort odpružení, neboť je podvozek naladěn citelně měkčeji než u příliš prkenné Octavie. Přesto to nevadí a auto dokáže i v zatáčkách udržovat slušné tempo. Sice se trochu nakloní, ale tlumiče si s hmotou auta poradí a nastavení je docela neutrální. Auto má snahu otáčet se jako by kolem svého středu a poslušně utahuje stopu, když v zatáčce uberete.Je možná trochu škoda, že v řízení není takový cit, ani když se přepne auto do sportovnějšího režimu a trochu ztuhne. Pořád postrádá lepší odezvu kolem středové polohy a v nájezdu do zatáčky. Jistě, moc to asi řešit nebudete, ale rád bych uvítal vyváženější posilovač s trochou přirozeného odporu, což by aspoň vyvolávalo větší důvěru v auto. Rychlost v zatáčkách se tak musí odhadovat spíše podle tachometru a zvyku než podle toho, co je cítit ve volantu.

Naštěstí toho Astra sedan vzládne víc, než by si rozumný člověk troufl. A i když už se ozvou pneumatiky, a že se v teplotách 20°C zimní na testovaném autě ozývaly docela často, pořád je tu ještě prostor pro korekci. Dynamicky je tak tedy i Astra sedan velmi schopné auto a rozhodně řidiče nebude nudit k smrti.

Jenže to se bavíme o autě jako takovém, nikoli o motoru. A tady se všechno nebe v peklo obrací. Není to ale peklo ve formě sedmilitrového osmiválce s kompresorem, je to technologické peklo, neboť diesel 1.7 CDTI už skutečně patří do starého železa a kdyby se takhle projevovala dodávka, řekli byste si, že konstruktér neodvedl moc dobrou práci.

Diesel je nejen hlučný a v dálničním tempu nepříjemně duní a rezonuje, ale má i nevyrovnaný chod, je velmi hrubý a tvrdý, posílá do interiéru a řízení silné vibrace, při rozjezdu vydává nepříjemné zvuky a má tendenci zhasnout, dokud mu nedopřejete otáčky, aby se auto hnulo z místa.Samozřejmě dokáže odevzdávat rozumné hodnoty spotřeby paliva, které mohou začínat pětkou, ale to dnes zvládne jakýkoli jiný diesel také a ten akustický projev je žalostný. Kazí to dojem z celého auta a já bych si například právě jen kvůli motoru tuhle Astru nekoupil. Jinak je to vesměs povedené a velmi uspokojivé auto.

Líbí se mi funkce adaptivního podvozku, který je v komfortním režimu příjemně uvolněný a ve sportovním dokáže auto slušně podržet. A hlavně se to dá nastavit, takže můžete mít třeba ostřejší reakci motoru, komfortní podvozek, tuhé řízení… A také můžete vypnout to trochu kolotočářské červené podsvícení budíků při stisknutí tlačítka Sport.

Upřímně nevím, co jiného zásadního bych měl o Astře psát, protože je to model, který na českém trhu známe moc dobře a už jsme vyzkoušeli plno motorizací. Sedan samozřejmě nenabízí tak praktický kufr jako hatchback nebo kombík, ale samotný objem je naprosto dostačující a i nakládací otvor postačí, abyste dovnitř vrazili basu piva, složený kočárek a další nutnosti.

Opel ovšem tento motor nabízí v nejvyšší výbavě Cosmo za docela rozumných 452 900 korun, za což dostanete nejen 130 naftových koní, ale také reálnou spotřebu pod 6 litrů na 100 km a především velmi bohatou výbavu včetně dvouzónové klimatizace či adaptivního podvozku s možností nastavení ve třech režimech.

Verdikt
Sedan Opel Astra je velmi solidní auto a pokud vás upoutá designem a nechcete hatchback, nevidím důvod, proč ho nechtít. Vlastně ano, jeden vidím, respektive neustále slyším a cítím skrze konečky prstů. Ten důvod je motor 1.7 CDTI, který je hrubý, hlučný a nekultivovaný, i když silný a úsporný. Přesto bych dal přednost buď jiné motorizaci, nebo bych si počkal na nový motor 1.6 CDTI, který je podle všeho mnohem vyzrálejší.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1686
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduwattův přímovod
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)96 / 130 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)280 v 2000 - 2500 ot./min.
0-100 km/h (s)10,8
Nejvyšší rychlost (km/h)203
Spotřeba paliva (l/100 km)5,6 / 4,0 / 4,6
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4658
Šířka (mm)1814
Výška (mm)1500
Rozvor náprav (mm)2685
Provozní hmotnost (kg)1393 – 1503
Celková hmotnost (kg)1880 – 2040
Zavazadlový prostor (l)460 - 1010
Ceny
Základní cena modelu316 900 Kč (1.4 16V Enjoy)
Základní cena test. verze452 900 Kč (1.7 CDTI Cosmo)
13.5.2013 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist