Mercedes-Benz SLK 200

Další generaci Mercedesu SLK chybí jen málo k tomu, aby mohla být tím nejlepším v segmentu kompaktních roadsterů.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Slušné výkony; rozumné provozní náklady; zajímavý design; zdařilý interiér; praktičnost

STAROSTI
Nevypínatelné ESP; opožděné reakce motoru; omezený komfort

Jestli patříte mezi jedince, kteří hodlají za další auto pro radost utratit přibližně milion a jednou z podmínek je, že musí mít sundavací střechu, máte na výběr docela dost – buď si koupíte Mazdu MX-5 a ještě vám dost peněz zbude na okruhové blbnutí, nebo půjdete o třídu výš a budete vybírat mezi Audi TT Roadster, BMW Z4 a Mercedesem SLK. Trochu stranou pak stojí Nissan 370Z, ale přesto byste na něj neměli zapomínat.

Mercedes-Benz si je moc dobře vědom toho, jak jsou všichni zmínění soupeři silní a také si je vědom toho, že Porsche Boxster je cenově nebezpečně blízko. Nová generace populárního roadsteru SLK, který je oblíbený především u lidí patřících mezi nejpomalejší účastníky provozu v okolí Alp, tak před sebou má docela těžký úkol. Musí uspokojit potřeby náročných zákazníků z hlediska kvality a komfortu, ale nesmí zapomenout ani na styl a především výkony a jejich podání.V redakci nám zakotvil základní model – Mercedes-Benz SLK 200. Očekává se, že tento bude i nejprodávanější, protože v základní výbavě stojí pod milion (přesně 982 800 korun). Testované auto sice se svou výbavou tuto cenu překračuje, ale to hlavní máte pořád – turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,8 litru o výkonu 184 koní a točivém momentu 270 Nm, který slibuje slušné jízdní výkony i při relativně rozumné spotřebě paliva. Zda tomu tak skutečně je, to teprve zjistíme, ale nutno říci, že první dojmy z SLK jsou docela dobré.

Auto vypadá zajímavě a ačkoli se viditelně inspiruje u většího a mnohem prestižnějšího modelu SLS AMG, pořád má svůj osobitý styl. Líbí se nám interiér nového SLK, zejména zpracování a pojetí designu. Na ergonomické zvláštnosti mercedesů se dá rychle zvyknout a ve výsledku si život s tímto roadsterem dokážete velmi dobře představit. Potěšilo nás docela široké nastavení volantu a sedaček a zejména dobrá pozice za volantem – sedí se nízko, když chcete, a přitom pořád máte z vozu slušný výhled.


Mercedes přináší v SLK několik zajímavostí. Jednou je třeba průhledná střecha Magic Sky Control, která v závislosti na intenzitě slunečního svitu mění svoji průhlednost. V noci je tak téměř světlá, za slunečního dne skoro neprůhledná. Samozřejmě se bez takové opičárny obejdete, i když je to zajímavý detail. Jestli vám ale stojí za skoro 60 000 korun, to se musíte rozmyslet. Mnohem užitečnější je určitě systém Air Scarf, který fouká teplý vzduch na váš krk a šíji. Pomůže to lepší klimatické pohodě uvnitř auta a jízdu bez střechy, která se otevírá plně elektricky, si pak můžete úžívat delší období v roce.Když už jsme u toho komfortu se staženou střechou, Mercedes docela elegantně vyřešil problém s turbulencemi v interiéru při vyšší rychlosti. Za ochrannými oblouky se ukrývají dva průhledné štítky z plexiskla, které můžete jednoduchým pohybem odklopit a tím se proud vzduchu usměrní tak, že vám průvan nehází hlavou. Důležité je, že nemusíte v autě vozit nějaký nevzhledný a hlavně neskladný kus plastu, který byste pak museli někam zacvakávat a manipulovat s ním. Navíc vám nezabírá místo v kufru, kterého je překvapivě dost. Sice musíte vysunout takový malý kryt, který prostor omezuje, ale pořád máte k dispozici velmi slušný objem 225 litrů. Se střechou nahoře pak kufr SLK pojme 335 litrů a tím se z něj stává snad nejpraktičtější auto v segmentu. Naložil jsem do něj velký týdenní nákup, počítač a výbavu k fotografování, takže klobouk dolů.


A jak Mercedes-Benz SLK 200 jezdí? Motor naskočí s typickým čtyřválcovým zavrčením a hned je znát, že se Mercedes snažil akusticky navodit dojem z původní jednotky přeplňované kompresorem. Ta vydávala charakteristické bzučení a nový motor tento efekt celkem zdařile imituje. Základní jednotka má skromný objem 1,8 litru, ale díky přeplňování turbem jí nečiní problém odevzdávat na zadní kola přes šestistupňový manuál výkon 184 koní v 5250 ot./min. a točivý moment 270 Nm mezi 1800 a 4600 ot./min. Dražší verze SLK 250 pak ze stejného motoru vydoluje přes 200 koní.

Ve městě je soužití s autem snadné, velký točivý moment a příjemné sladění všech ovládacích prvků jízdu maximálně zjednodušuje. Auto se sice na větších nerovnostech a dlažbě otřása i občas vrzne a komfort odpružení není úplně ukázkový, ale vzhledem k zaměření auta je to akceptovatelné.

Na otevřených silnicích je pak Mercedes SLK velmi uspokojivý a ačkoli sedíte v základním modelu, těžko vás někdy napadne, že jste si měli koupit silnější model. Na předjíždění má auto síly dost a díky širokému spektru použitelných otáček motoru je celkem jedno, na jakou rychlost jedete. Pětka a šestka jsou ale spíše rychlosti dálniční, což zas pomáhá snížit spotřebu při dlouhé jízdě. Při klidném tempu kolem 120 km/h se střechou nahoře nemá Mercedes problém jezdit za 7,5 litru na 100 km. A to je na takové auto opravdu slušné.


Jakmile začnete tlačit na pilu, začnou se objevovat první nedostatky plynoucí z přeplňování. Motor je silný a vydává zajímavý zvuk. Má také velmi ostrou reakci na dotek plynu, která připomíná větší atmosférické motory, takže třeba podřazování s meziplynem doprovázené zaprskáním výfuku je vyložená radost. Jenže to je právě věc, která možná trochu souvisí s cukáním, kterého se dočkáte při rychlejší jízdě a rychlém řazení. Když totiž zrychlujete na plný plyn a rychle přeřadíte s tím, že ihned zase plně akcelerujete, autem to nepříjemně zacuká, jako by vám něco v ten moment skříplo hadičku přívodu paliva. Motor totiž zareaguje na plyn hned, pak se ale projeví prodleva, než se turbo nafoukne. A v tomto okamžiku, který trvá asi čtvrt až půl sekundy, auto vůbec nezrychluje. Teprve pak znovu nabírá rychlost.

Je to docela nepříjemné a obtěžující a kazí to veškerou radost z vytáčení motoru a řazení. Až člověk občas nabyde dojmu, že si měl raději koupit sedmistupňový automat… Dalším otravným prvkem je stabilizace. Auto má totiž velmi živý zadek a rádo se nechá vyprovokovat k přetáčivému smyku. Proč ale Mercedes nanabízí možnost ESP úplně vypnout? Díky přesnému a relativně sdílnému řízení má totiž člověk vždy přesný a úplný přehled o situaci předních kol a díky nízkému posezu blízko zadní nápravy zas můžete dobře cítit, co se děje vzadu.

Svým založením je tak Mercedes SLK 200 téměř ideálním autem na vysílání kouřových signálů, ale ESP vás utne, sebere všechen výkon a auto téměř zastaví. Je to škoda, protože stabilizace zasahuje velmi agresivně – mnohem agresivněji než v jiných Mercedesech. Možnost volby by u takového auta měla být samozřejmostí, nebo měl Mercedes dát vozu stabilizaci takovou, která umožní jízdu s aspoň mírným vybočením zádi (jako to umí Nissan 370Z Roadster).​Na polygonu
Těchto neduhů jsme si všimli hlavně při měření na mosteckém polygonu, kde nás vtíravá stabilizace obtěžovala. Při zrychlení na stovku jsme naměřili čas 8,3 sekundy, což je o dlouhou sekundu horší, než kolik slibuje automobilka. Může za to ta nepříjemná prodleva při řazení? Dost možná. Na brzdách je nicméně Mercedes přesvědčivý a ze 100 km/h zastavil na 37,73 metru. Důležité je, že jeho brzdy vykazovaly prakticky neustále stejný účinek a výrazně neslábly.

Z 50 na 80 km/h se na dlouhou trojku Mercedes SLK 200 dostal za 3,63 sekundy a to je slušný výsledek. Moc nás ale zajímalo, co předvede na okruhu. Živý zadek vyžaduje značnou pozornost, ale ESP nedovolí kontrolovat auto plynem a krade rychlost. Zaroveň auto trpělo na ony prodlevy v dodávce výkonu při řazení, takže na nic lepšího než na čas 34,29 sekundy jsme se nezmohli. I tak ale Mercedes-Benz SLK 200 porazil BMW Z4 sDrive23i (34,45 s) a Infiniti G37 Cabrio (34,50 s). Byl ale zostuzen vynikajícím Focusem 1.6 EcoBoost, který se okruhem prohnal za 34,24 s a je asi největším překvapením v historii měření na polygonu. I přes otravnou stabilizaci a nevyrovnaný přísun výkonu byl Mercedes poměrně rychlý, za což vděčí i dobrým pneumatikám.


Jako základní model se roadster SLK podává za méně než milion, ale cena testovaného vozu tuto psychologickou hranici překročila o pořádný kus. Oproti konkurenci tak Mercedes cenovou výhodu moc velkou nemá, ale s tím už by měli zákazníci této značky počítat. Přidaná hodnota je nicméně docela vysoká a auto má vlastní styl. Provozní náklady testované verze by měly být velmi únosné a dá se předpokládat, že se s autem bude jezdit za méně než 9 litrů na 100 km (na konci testování mělo auto spotřebu 8,9 l/100 km). Při opatrné jízdě mimo město jede tento Mercedes klidně i za 6,5 litru.

Verdikt
Těžko lze Mercedesu SLK 200 vytýkat věci jako nedostatečný jízdní komfort, když se bavíme o stylovém dvoumístném roadsteru. Ovšem záležitosti jako nevypínatelné ESP a hlavně opožděné reakce motoru si zaslouží zvláštní pozornost hlavně ze strany automobilky. Bez těchto neduhů by totiž mohl být Mercedes-Benz SLK s přehledem tím nejlepším autem v segmentu kompaktních roadsterů.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 18°C
0-100 km/h (s)8,3
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,63
100-0 km/h (m)37,73
Spotřeba v testu (l/100km)8,9
Čas na kolo (s)34,29
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1796
Kompresní poměr9,3 : 1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu225/45 R17
Pneumatiky vzadu245/40 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)135 / 184 v 5250 ot./min.
Točivý moment (Nm)270 v 1800-4600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)128,2
0-100 km/h (s)7,3
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)9,3 / 5,3 / 6,8
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4134
Šířka (mm)1810 (2006 se zrcátky)
Výška (mm)1301
Rozvor náprav (mm)2430
Provozní hmotnost (kg)1435
Celková hmotnost (kg)1750
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)ale prosím vás...
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)tak dost!
Zavazadlový prostor (l)225 - 335
Ceny
Základní cena modelu982 800 Kč (SLK 200)
Základní cena test. verze982 800 Kč (SLK 200)
29.8.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist