autoweb.cz > fólie na okna auta > Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir MTA
Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir MTA
Dynamika 7
Chování na silnici 4
Provozní náklady 2
Praktičnost 4
X-Factor 6
Celkové hodnocení 4.6
RADOSTI: zajímavý vzhled; příjemný interiér se slušnou výbavou; svižný motor;
STAROSTI: vysoká spotřeba; nejistý podvozek; vysoká cena;
Třetí generace Lancie Ypsilon se představila na autosalonu v Ženevě roku 2011. Po dlouhých osmi letech se veřejnosti ukázal malý Ypsilon a bylo to vůbec poprvé, co měl pětici dveří. Teď, o rok a něco později, ji konečně vidím naživo.Moc jich nejezdí, nikdy jsem ji nepotkal. A vím to stoprocentně, Ypsilonu bych si určitě všiml. Pozornost poutá i dvoubarevná fólie, kterou na auto dodal místní importér. To aby se předešlo spekulacím ohledně stříbrné karoserii, která se skrývá “pod povrchem”.
Lancia Ypsilon velká fotogalerie
I když je dost otylá, líbí se mi. Rozhodně vypadá originálně, zepředu si všimnete hlavně obří masky, vzadu mě zaujaly lampy se třemi drápy, jako to má Jaguar XJ.
Extravagance pokračuje i uvnitř, budíky jsou umístěny doprostřed palubní desky. Jako řidič se na ně díváte ve vysokém úhlu, takže se v nich odráží naprosto všechno. O odvádění pozornosti snad ani nemusím mluvit. Nepříjemný je i vysoký posaz, zadní sedadla navíc deklasuje krátký sedák. Kvůli svažující-se střeše nepředpokládám, že by se dozadu vměstnal někdo vyšší 160 cm.
Interiér prosvětluje panoramatické střešní okno. Budíky uprostřed jsou za trest.
Volant má v prostoru pro ruce zvláštní tvar a jeho držení bych rozhodně neoznačil za příjemné. Nakonec jsem si zvykl, i když jsem se nedokázal zbavit pocitu cvičení prstové jógy. Jinak je interiér poměrně útulný a dobře smontovaný, tlačítka jsou intuitivně rozmístěna a s ovládáním jsem neměl sebemenší problém. A i když už mělo auto na krku několik tisíc kilometrů, tak uvnitř nic nedrnčelo. Rozhodně si nepřipadáte jako v miniautě, se kterým zvládnete jen cestu do supermarketu.
Do motorového prostoru si našel cestu Motor roku 2011 – dvouválcový TwinAir. S objemem 875 ccm nabídne 85 koní, to díky turbodmychadlu. Samotného mě zajímalo, jak se popasuje s větším Ypsilonem, u pětistovky to nebyla taková sláva, jak jsme všichni čekali.Po nastartování, které provází silné oklepání, následuje typický zvuk dvouválce, který můžeme pamatovat z Fiatu 126. Zvenku to působí .. no .. no prostě komicky. Dovnitř naštěstí proniknou jen některé tóny, takže už to není tak špatné. Motor se rád točí, má příjemnou výkonovou špičku a díky turbu táhne od nízkých otáček. Však má točivý moment 145 Nm dostupný od 1900 ot./min. a nejvyšší výkon 85 koní přichází v 5500 ot./min.
Dvouválcový motor v praxi moc nefunguje. Spotřeba je v městském režimu astronomická, navzdory systému stop/start.
To všechno by bylo krásné, kdyby se myšlenka downsizingu projevila i na spotřebě. Jenže neprojeví. Týdenní testování jsem zakončil s průměrnou spotřebou 8,5 l/100 km. I kdybych přiřkl vinu robotizovanému manuálu (který by měl spotřebu snižovat), ani o litr nižší spotřeba Ypsilon nezachrání před kritikou. Tabulkové testy spotřeby jsou na světelné roky vzdálené realitě. Navíc směle pochybuji o tom, že by pohonná jednotka vydržela to, co atmosférická alternativa.
Naštěstí auto docela jede, zatímco u litrového Upu si musíte rychlost trochu vybojovat, Ypsilon sviští jako motorová myš. Nemůžu ale pochválit systém stop/start, který se probírá dlouhé chvíle a při každém nastartování se motor oklepe, jako by měl v plánu opustit motorový prostor. Svižnému svezení překáží robotizovaný manuál, což se dá částečně podchytit manuálním režimem.Co ale nepodchytíte je chování podvozku, jehož naladění bude vyhovovat málokomu. Vysoký posaz je kombinovaný s vysokou karoserií, která má sklony k citelnému naklánění. Dalo by se tedy čekat komfortní naladění, ale chyba lávky. Auto je docela tvrdé a ani s nerovnostmi nepracuje ideálně. Na obvyklé trase, kde zkouším odskakování zadní nápravy, neměl Ypsilon daleko k efektní jízdě bokem.
Řízení je příjemně lehké, účinek posilovače lze zintenzivnit režimem City. Ženám bude zajisté vyhovovat, zpětnou vazbu postrádat nebudou, vadit jim nebude ani gumové řízení. Problém může nastat jedině s ovládáním brzdového pedálu. Ten je až jedovatě ostrý, ve vyšších rychlostech už je jeho účinek lepší a dá se slušně dávkovat, ale v městském provozu je jako na metamfetaminu.
Verdikt
V praxi se ukázalo, že i downsizing má svůj limit, který rozhodně neleží na objemu 0,9 litru. Při pohledu na spotřebu přes osm litrů málokoho napadne sáhnout po dvouválci, když může mít za stejné peníze trvanlivější tří nebo čtyřválec.
Jízdně není Ypsilon příliš přesvědčivý, obzvlášť v kombinaci s robotizovaným manuálem. Debakl zachraňuje originální design exteriéru a příjemný interiér.
S cenou testovací verze přes 450 000 Kč dává jednoduchou odpověď na otázku: Proč Ypsilonů v ulicích nejezdí více?
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | zážehový dvouválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | SOHC, MultiAir |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 875 |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 80.5 x 86 |
Převodovka | robotizovaný manuál |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | nezávislé, vzpěry MacPherson |
Vzadu | zkrutná tyč se stabilizátorem |
Brzdy vpředu | kotoučové větrané |
Brzdy vzadu | bubnové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 63 kW/85k při 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 145 Nm při 1900 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 12,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 176 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4.9 / 3.7 / 4.1 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3842 |
Šířka (mm) | 1676 |
Výška (mm) | 1517 |
Rozvor náprav (mm) | 2390 |
Provozní hmotnost (kg) | 980 |
Zavazadlový prostor (l) | 245 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 269 000 Kč |
Základní cena test. verze | 384 000 Kč |