Isuzu Citibus a NOVOultra – První jízda

Vyzkoušeli jsme nové ekonomické autobusy Isuzu. Překvapilo nás, že se s nimi jezdí snadněji než s kdejakým osobákem.

Nebudeme si tu nic nalhávat. Nejsem znalec autobusů a pokud můžu, vůbec s nimi nejezdím. Hromadná doprava je totiž pro mě zpravidla nevýhodná a neefektivní, když jí potřebuju, a musím se vždycky přizpůsobit a především omezit. Na všechno se ale dá zvyknout, proto se třeba brzy naučím zpaměti jízdní řády, pochopím, kde a jak mám přestoupit, a brzy odhalím, kde chytají revizoři a kde ne, takže můžu dále efektivně snižovat náklady na cestování.

Tentokrát jsem ale nechtěl zjišťovat, jaké to je jezdit autobusem z pohledu cestujícího, ale z pohledu řidiče. Společnost Turancar, která začala vozit na náš trh autobusy Isuzu, mi totiž umožnila krátké svezení s novými produkty. Vyzkoušel jsem meziměstský model NOVOultra s manuálním šestikvaltem a také městský Citibus s automatem.

Oba autobusy pohání dieselový čtyřválec Isuzu vyráběný v Japonsku. Má objem 5,2 litru, přímé vstřikování common-rail a plní emisní normu Euro 5. Meziměstská verze má výkon 190 koní v 2600 ot./min. a točivý moment 513 Nm mezi 1600 a 2600 ot./min. Městský model je pak silnější – na zadní kola posílá výkon 277 koní a točivý moment 637 Nm.Nejprve lezu do městského autobusu Citibus, který se mi určitě bude díky automatické šestistupňové převodovce ovládat lépe. Místo pro řidiče je sice trochu stísněné a čekal jsem, že bude lépe vidět ven, ale rychle jsem si zvykl na rozměry stroje, takže můžeme vyrazit. Uvolňuji „ruční“ brzdu, ozve se odfouknutí, knoflíkem řadím D a jedeme. Autobus vyrazí docela ochotně vpřed a prázdný stroj o hmotnosti necelých 8 tun nabírá rychlost velmi přesvědčivě. Na osmdesátce jsem za chvíli.

Převodovka řadí poměrně jemně a především neskučí, takže je uvnitř autbusu docela ticho – ve srovnání s obvyklými Karosami, které hučí jak německý bombardér při střemhlavém náletu. Jízda v přímce je naprosto snadná, trošku složitější je pak manévrování a to má Isuzu Citibus na délku jen 9,5 metru. Je potřeba počítat s většími rozměry, ale věřím, že bych s tímhle strojem dokázal zajet i do úzkých uliček.Nic jsem nezničil, ani nikoho neporazil. Přesedám tedy do meziměstkého modelu NOVOultra. Ten je kratší (7,2 m) a lehčí (5,7 – 6,4 tuny). Má sice i slabší motor, ale díky manuální převodovce působí docela svižně. Naštěstí je tu manuál s plnou synchronizací a převodovka řadí snad lehčeji, než některé skříně v osobních autech. Mohl bych jmenovat konkrétně, ale zase byste mi vynadali, že jsem zaujatý proti peugeotu a citroenu…

Rozjezd je díky lehké spojce hračka (prázdný autobus se v klidu rozjede i bez plynu na dvojku) a zatáčky má tenhle malý busík docela rád. Díky krátkému rozvoru je poměrně hravý a brzy si tu připadám jako v obyčejné dodávce. Horší už je to potom s manévrováním na místě a hlavně s orientací v prostoru, ale to už přenechám profesionálům s řidičským oprávněním skupiny D.

Také se musí při jízdě více přemýšlet „dopředu“, jako byste jeli s osobákem na sněhu nebo ledu. Nemůžete jen tak dupnout na brzdu a švihnout autobus do křižovatky. Musíte citlivě podřazovat a zpomalovat, stejně tak plynule zatáčet a akcelerovat. Za prvé byste brzy odrovnali brzdy a za druhé by vám na zádech skončil obsah žaludků všech pasažérů.Na autbusech Isuzu mě překvapila především jejich slušná kultivovanost a poměrně pohodlná jízda i na velmi rozbité letištní ploše v Panenském Týnci. Menší stroje by určitě našly uplatnění v méně vytížených spojích, protože není nic horšího, než když kloubová Karosa pro 200 cestujících obsazená deseti lidmi blokuje na Smíchově tři pruhy, jen aby mohla ze zastávky odjet do protější ulice. Městský autobus Isuzu dlouhý ani ne 10 metrů pojme 74 pasažérů a to musí na plno spojů postačovat.

Uvidíme, jestli se autobusy Isuzu prosadí i na našem trhu. Pro pasažéry nabízí slušný komfort. A ptá se vůbec někdo řidičů dopravních podniků na jejich dojmy? Nebo prostě jen nafasují a jezdí? Já bych tedy takovýto autobus rozhodně chtěl – řídit ho je skutečně hračka.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec Isuzu 4HK1E5S
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívzadu podélně
Zdvihový objem (cm3)5193
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Pneumatiky vpředu265/70 R 19,5
Pneumatiky vzadu265/70 R 19,5
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)204 / 277 v 2600 ot./min.
Točivý moment (Nm)637 v 1600 - 2600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)35,5
Objem nádrže (l)215
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)9515
Šířka (mm)2409
Výška (mm)3117
Rozvor náprav (mm)4435
Provozní hmotnost (kg)7800 - 8200
Celková hmotnost (kg)14000
Zavazadlový prostor (l)150 l / kapacita až 74 míst
17.5.2012 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist