Karosa B931/C954 E

Představujeme vám ideální automobil pro typickou českou rodinu.

Na úvod

Jak známo, českému zákazníkovi jde v první řadě o prostor. Prostor pro cestující a prostor pro zavazadla jsou první hodnoty, které při výběru nového modelu po prodejci žádá. Není žádná náhoda, že Škodovky většinou ve velikosti zavazadlového prostoru vedou, nebo se alespoň umísťují na čelních pozicích tabulek ve svých kategoriích, přestože jsou založeny na platformách modelů o třídu nižších, než jejich soupeři. České rodině jde prostě o to, aby se všichni dobře dostali o víkendu na chalupu, v kufru přitom převezli tolik věcí, jako by tam jeli aspoň na půl roku a pokud možno se při tom moc netísnili (i když, kvůli velkému kufru mnozí rádi obětují i krapet toho pohodlí). O nějaké jízdní vlastnosti zas až tolik nejde.

Jenže dnešní vozidlo není pro jakoukoli škodovku rovnocenným soupeřem, všechny je překonává o tisíce procent. Pravda, ne těmi jízdními vlastnostmi, ale už jsme si přece řekli, že o ně nejde.Technika

Karoserie vozidla je polosamonosná, sešroubovaná do formy skeletu s oplechováním a následným lakováním. Odpružení kol je pneumatické.

Výrobce nabízí poměrně širokou paletu pohonných jednotek a převodovek. Starší modely mají motor LIAZ o objemu 11,2 litru a výkonu 175 kW/238 koní, který se montoval se třístupňovým automatem Voith. V novějších už najdete Renaulty o objemu 9830 cm3 a výkonu 152 kW/207 koní, či 186 kW/253 koní, které mohou mít tří-, čtyř-, ale i pětistupňovou převodovku. Převodovky si také můžete nechat různě poskládat, ve verzi 952 dostanete i mechanickou pětistupňovou.

Městské verze mají maximální rychlost jen 70 nebo 80 km/h. Pokud ovšem častěji jezdíte mimo město, volte spíš některý z meziměstských typů, například C954E. Přijdete sice o nejzadnější (třetí) dveře, ale zato si budete moci vyrazit až stokilometrovou rychlostí (tak je nastavený elektronický omezovač). Pohon totiž obstarává motor Iveco Cursor 8 o výkonu 228 kW/310 koní a mechanická šestistupňová převodovka ZF.Na silnici

Jízdní vlastnosti jsou zaměřené především na komfort a plavnou jízdu. Stabilita je díky extrémnímu rozvoru 5600 mm excelentní, zejména když vezmete v úvahu nízkou maximální rychlost. Pokud rozvor označíme za extrémní, celková délka vozu je přímo gargantuánská: téměř 11,5 metru dlouhé hyper-mega-MPV tak může při parkování v centru připravit nejednu horkou chvilku. Výrobce bohužel nenabízí parkovacího asistenta, ovšem díky přehledně členěnému designu zádě má řidič poměrně jasný přehled, kolik má ještě za sebou místa. Rejd je přímo nevídaný, umožňuje vytočit kola do takového úhlu, že se skoro vylomí. Konkrétně jde o průměr otáčení 22 metrů. S plochou přídí potom dokážete vyjet z řady stojících vozů, i když před sebou nemáte téměř žádné místo.

Za negativní vlastnost je třeba považovat vyšší hlučnost, zejména u některých modelů. Například novější 951 je kupodivu uvnitř hlučnější než 931.Prostor a výbava

Dostáváme se k nejsilnější stránce vozidla a jak jsme v úvodu naznačili – k tomu, co Češi chtějí nejvíce: místa k sezení je skutečná spousta. Pomineme-li luxusně odpruženou sedačku řidiče, najde vcelku pohodlné místo k sezení pěkně početná rodina, přesně řečeno 31 lidí – v základní verzi 931. Příbuzní, kteří ještě mohou na nohy, ovšem smí za jízdy stát (zkuste si tohle v nové Fabii, i když o ní každý říká, že je příšerně vysoká…) a vejde se jich tam dalších 63. Kromě toho si ovšem můžete pořídit kloubovou verzi (např. B941), do které se vejde 43 sedících a 108 stojících bratranců, sestřenic, tetiček a strýčků.

Variabilitě interiéru se pochopitelně meze nekladou, stačí se vyrobit středně těžkým nářadím a můžete vymontovat tolik sedaček, že vám vzadu zbude místo pro kulečníkovou hernu. Hmotnost prázdného vozu je 10,2 tuny, plně zatížený může mít tun až 18. Zkuste si naložit sedmitunový náklad do Superbu… a pak nám pošlete jeho fotku.

Například ve zmíněné meziměstské verzi C954 E také dostanete několik zavazadlových prostorů o celkovém objemu 4850 litrů, což vám vystačí k přepravení jídla na chalupu, i kdybyste tam opravdu chtěli zůstat půl roku.

Výbava je na přání, resp. záleží na individuální dohodě s výrobcem. Palubní deska sice zrovna modernou nehýří, ale zato si můžete specifikovat přesný počet sedadel, která chcete namontovat, můžete mít klimatizaci, mlhovky a tak dále. Pokud máte odvahu, lze si vybrat i velmi odvážné barevné kombinace. Mezi velmi zajímavé doplňky patři digitální tabulky, umožňující zobrazení libovolného textu nad čelním oknem, ale i na boku. Stačí pár předprogramovaných hlášek a můžete všem okolním řidičům dát zřetelně najevo, co si o jejich počínání za volantem myslíte. Nezapomeňte, že jedete ve dvanáctitunovém kolosu – hádat se s vámi nebudou.Verdikt

Pokud je pro vás prostor skutečně to nejdůležitější, není naprosto co řešit, tohle je to nejobjemnější auto, o kterém jsme tu kdy psali. Jistě, na sportovní jízdu to není, ale kdo by dnes riskoval cenné body v řidičském průkazu. Kromě toho, pokud je majitel jen trochu kutil, stačí pár dřevotřískových desek a uvnitř si může udělat lepší bydlení, než má kdekdo v panelovém 2+1. A každý večer může mít jiný výhled. Pravda, cena není nejnižší, nová meziměstská Karosa C954 E stála v roce 2006 přesně 3 450 000 Kč a cena stále mírně stoupá.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivonafta
RozvodOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívzadu napříč
Zdvihový objem (cm3)7790
Převodovkamechanická šestistupňová ZF
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)228/310 v 1930-2400 ot./min.
Točivý moment (Nm)1115 při 1000 - 1950 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)100 km/h (omezovač)
Spotřeba paliva (l/100 km)cca 32 l/100 km
Objem nádrže (l)300
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)11990
Šířka (mm)2500
Výška (mm)3165
Rozvor náprav (mm)5600
Provozní hmotnost (kg)10200
Celková hmotnost (kg)18000
Zavazadlový prostor (l)4850
Ceny
Základní cena modelu3 450 000
31.12.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist