autoweb.cz > Skvělé jízdní vlastnosti > Grip Factory Lite Camera Dolly (2015)
Grip Factory Lite Camera Dolly (2015)
Dynamika 1
Chování na silnici 4
Provozní náklady 9
Praktičnost 4
X-Factor 10
Celkové hodnocení 5.6
Radosti
Pohodlný podvozek; vzdušný interiér; strhnete na sebe pozornost
Starosti
Slabá dynamika a ještě slabší brzdy; za stejnou cenu si koupíte auto
Na Autowebu nás řízení prostě baví, a tak rádi testujeme všechno, co má čtyři kola (a někdy i čtyři nohy). A protože v životě se má zkusit všechno, těžko jsme odolávali pokušení otestovat něco netradičního, zvláště, když se nám jedna možnost přímo nabízela.
Kamerový vozík Grip Factory Lite Camera Dolly máme občas na očích při natáčení videí, nikdy by nás ale ani ve snu nenapadlo, že by se na něm dalo jezdit. No dobře, vlastně jsme to chtěli vyzkoušet už dávno… Jak si tedy povede v našem nekompromisním testu?
Interiér
Lite Camera Dolly nemá střechu ani čelní sklo, takže se v podstatě jedná o speedster, což s sebou přináší všechna pozitiva i negativa tohoto druhu karoserie. Při hezkém počasí si užijete spoustu čerstvého vzduchu a slunečních paprsků, komfort při nevlídném počasí však poněkud utrpí.
Interiér je ovšem velmi vzdušný a prostoru je tu nadmíru. Překvapí také variabilita interiéru, kdy můžete připojit druhé sedadlo spolujezdce. Obě místa pak můžete nastavovat v různých konfigurací – vedle sebe, v tandemu za sebou nebo klidně i diagonálně. Nechybí ani možnost připojit televizní kameru pro záznam jízdy a případné použití jako důkazního materiálu.
Pohon
Specifikem vozu je použití unikátního hybridního pohonu. O pohyb vpřed se stará řidič vlastními silami odrážením od země, využít lze však i principu nakloněné roviny. Navíc lze připojit přídavné spalování v podobě asistentů, kteří mohou vozík tlačit nebo táhnout, všechny principy pohonu lze navíc libovolně vzájemně kombinovat.
Bonusem je naprostá ekologická čistota bez jakýchkoliv emisí CO2, škodlivých látek a pevných částic, na druhou stranu jízdní výkony nejsou nikterak slavné. Záleží však na fyzických dispozicích každého řidiče a na okolních terénních podmínkách, na jak velké klesání či stoupání zrovna narazíte.
Spotřeba
V případě Lite Camera Dolly každého motoristu jistě potěší, že jsou náklady na palivo zcela nulové, do provozních výdajů je však potřeba započítat spotřebu živin. Ve složení paliva je vůz až nápadně podobný parním strojům, jelikož je třeba mít na paměti pravidelné doplňování pitné vody.
Konkrétní hodnoty se nám však nepodařilo naměřit, jelikož je spotřeba závislá na mnoha složitě měřitelných proměnných. Více než kdy jindy však záleží na stylu jízdy každého řidiče, zda své tempo přepálí na začátku a rychle se unaví, nebo se svou zásobou energie dokáže hospodařit efektivně.
Ovladatelnost
Místo volantu se k zatáčení používají řídítka, která mají variabilní převod řízení v závislosti na jejich naklopení. Pokud je držíte zpříma, řízení je ostré a rychlé, pokud je držíte více našikmo, díky prodloužené páce se převod řízení zpomalí a získá i na přesnosti. Nelze mu však upřít spoustu zpětné vazby. Ovladatelnost Lite Camera Dolly je však i přesto tristní.
Stabilita podvozku je už při nízkých rychlostech strašidelná a jízdním vlastnostem nepřidává ani vysoko položené těžiště. Příšerné jsou také brzdy, záleží však na druhu použité obuvi. Spotřeba brzdového obložení se tak může nepříjemně projevit do výše provozních nákladů.
Jediným pozitivem je alespoň celkem komfortní podvozek, a to zejména díky pneumatikám s vysokým profilem. Ty navíc můžete demontovat a vozík osadit speciálním podvozkem pro pojezd na kolejnicích. To má za následek razantní změnu jízdních vlastností. Je to velmi otřepané klišé, ale vozík najednou opravdu zatáčí jako na kolejích.
Verdikt
Jízda s Grip Factory Lite Camera Dolly je určitě velmi nevšedním zážitkem. Jestli holdujete adrenalinovým požitkům, nic děsivějšího na trhu jen tak nenajdete. Navíc otevřené nebe na hlavou má své kouzlo. Pokud ovšem vážně uvažujete nad pořízením tohoto vozu, měli byste mít na paměti několik vážných skutečností.
Dacia Logan MCV 1.5 dCi (2014)
První jízda | vydáno 18. 12. 2014
Ochrana před povětrnostními vlivy je velmi tristní, jízdní vlastnosti jsou naprosto děsivé a z pasivní i aktivní bezpečnosti by se testerům v Euro NCAP protočily panenky. Navíc pořizovací cena kolem 200 tisíc korun také není nejnižší. Pokud tedy neuvažujete o profesionálním natáčení filmových snímků, raději si za stejné peníze kupte normální auto.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | hybridní |
Palivo | voda a živiny + gravitace |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | uprostřed podélně |
Zdvihový objem (cm3) | - |
Převodovka | dvě dolní končetiny |
Poháněná kola | žádná |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | stromy, městský mobiliář a ostatní auta |
Brzdy vzadu | podrážkové |
Pneumatiky vpředu | 13 x 5,00 - 6 |
Pneumatiky vzadu | 13 x 5,00 - 6 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 0,9 / 1,2 |
Točivý moment (Nm) | - |
0-100 km/h (s) | nikdy |
Nejvyšší rychlost (km/h) | podle sklonu kopce |
Spotřeba paliva (l/100 km) | v závislosti na fyzické dispozici |
Objem nádrže (l) | v závislosti na objemu žaludku |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 1150 |
Šířka (mm) | 740 |
Výška (mm) | - |
Rozvor náprav (mm) | - |
Provozní hmotnost (kg) | 45 |
Celková hmotnost (kg) | 45 kg + dva lidi a kamera |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | nekonečný |