autoweb.cz > Seat > Seat Ateca > Seat Ateca 2.0 TDI 190k 4WD DSG (2016)
Seat Ateca 2.0 TDI 190k 4WD DSG (2016)
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.6
Radosti
Vzhled, jízdní vlastnosti, charisma, spotřeba
Starosti
Spartánská kabina, detaily…
Přízeň se Škodou se podle vizuálních prvků nezapře, já ale chci s čistým svědomím prohlásit, že takhle měl vypadat Kodiaq – toto je přesná návaznost na krásné, krystalicky čisté a přímé linie nového Superbu, v rozporu s tím, co prezentuje nové mladoboleslavské SUV.
Není ale na pořadu dne kritizovat Škodovku, chci jen poukázat na příbuznost koncernových značek a pokud tady máme čtyři SUV v jedné linii, tak Ateca je podle mne to nejhezčí z nich. A to říkám jako člověk, který se nebojí kdykoli projevit svůj patriotismus směrem k Mladé Boleslavi.
Ateca je při pohledu z venku robustní, masivní, jednoduchá svými liniemi i proporcemi, přesto ne hrubá a vulgární. Zepředu vypadá dramaticky, sebejistě, i když – jak už jsem naznačil, mi připomíná spíše většího sourozence Superbu, než že by měla patřit pod křídla Seatu – ehm slibuji, že to byla vážně poslední poznámka na toto téma.
Zezadu horizontálně umístěné lampy dokončují celek nenásilně, přesto nepřehlédnutelně. Mne se prostě Ateca tak, jak vypadá, líbí. A jen poznámka pod čarou, líbila se i většině lidí, kterým jsem ji ukázal, bez ohledu na pohlaví či věk.
Interiér
V kabině žádné vizuálně drama neprobíhá, tady je čisto, rovné plochy, jednoduché tvary, přímé hrany, vlastně tedy to, co u Seatu známe a na co jsme zvyklí, ovšem bez hluchých míst, která dřív byla vyplněna imitacemi ušlechtilých materiálů nebo levně se tvářícím rádiem.
Ušlechtile vyvedený je volič automatické převodovky, i ovladač pro nastavování jízdy v terénu – jeden by řekl chytřejší hill holder než nějaký extra offroad systém – a možná ano, ale, jak jsem si vyzkoušel při jízdě v lese, funguje.
Právě ten ovladač je pro mne ukázkou toho, jak má vypadat čistý design kabiny auta. Kolem dokola nic moc přeplácaného a uprostřed toho ovladač, který vypadá dobře, je tak akorát velký, s decentním barevným dotažením a vkusnými piktogramy. Tím myslím červenou značku aktuálně zvoleného režimu, kovové orámování, pěkné zobrazení ikon na lesklém černém povrchu. Skutečně miniaturní detaily, ale přesně ty, které dávají najevo, že tohle auto patří do lepší společnosti. Asi jako když vám na záchodě v restauraci dají trojvrstvý papír s velmi hebkým povrchem.
Promiňte mi toto „toaletní“ přirovnání, ale kdysi mi jeden moudrý a zkušený muž řekl, že právě podle toho poznáte dobrý podnik a je to tak. A Seat Ateca má tyto drobnosti zpracované dobře. Sportovně střižený volat s tlačítky, které poslouží, ale neobtěžují prsty, panel na středové konzole směrovaný k řidiči. Prostý kokpit, ale takový, jaký má být.
Sedačky slušně vedou a jsou pohodlné, příjemně vysoké, dobře se do nich usedá a sedí na dlouhých cestách. Místa je dost i vzadu a kufr je krásné pravoúhlý, naložíte do něj „cokoli,“ byť díky čtyřkolce jeho kapacita nedosahuje o 15 litrů na pětisetlitrovou hranici.
Pohon
O pohon se stará dvoulitrový naftový turbodiesel s výkonem 190 koní a za mne bylo výkonu tak akorát, zejména když jsem naložil auto doplna posádkou i zavazadly, neumím si představit, že bych jezdil s autem s méně potentním motorem. Nejsem tu však od toho, abych spekuloval, jak na tom je Ateca s čtrnáctistovkou, takže tento motor polde mne k autu sedí, automatická převodovka s ním souzní, charakter pohonné soustavy se k vozu hodí. A tečka.
Spotřeba
Apetit vozu je podle tabulek vyjádřen hodnotou 5,3 l/100 km, k tého metě jsem se nedostal, jezdil jsem v průměru za nějakých sedm litrů a s tím bych byl, jako potencionální majitel a provozovatel vozu, spokojený.
Ovladatelnost
Mluvil jsem tady na začátku o koncernu (VW) a o příbuzných Atecy, teď se k tomu vrátím opět, a nebojte se, jak jsem slíbil, neřeším design, ale nastavení auta, podvozek a tak. Seat bývá v rámci značek tužší, sportovněji střižený a u Atecy to není výjimka. Což je dobře nebo ještě jinak, já to mám rád. Nevadí mi pevnější a tužší pocit z auta v zatáčkách, občas razantnější přenos nerovností do kabiny, když cítím, že auto je sice na hrbolu, ale neodskočí.
Přejdu necitlivé řízení, když je, jako zde, dostatečné přesné. A u vozu tohoto typu nemám ambice řešit, jestli jde vypnout ESP a auto umí sklouznout do smyku. Vím, že Subaru Forester XT stejně Ateca nepřekoná a za druhé, pokud vnímám, že se auto aktivně snaží stáčet do zatáček a držet stopu, pak jsem spokojený.
Verdikt
Cenu si prosím porovnejte s konkurencí, poměřte priority, zohledněte váš rozpočet… Jinak závěr nebude nijak světoborný, tak, jak jsme Atecu dostali k testu, bychom ji od vteřiny brali na každodenní ježdění.
Optikou trhu bude asi jako vždy stát v pozadí konkurence pocházející z vlastní rodiny a je na každém, jestli nutně chce trochu nabubřele jezdit v Audi nebo VW, popřípadě zda využije vychytávky Kodiaqu a nespokojí se „pouze“ se Seatem. To pouze je v uvozovkách a ty si představte velké jako plaňky od sousedova plotu, protože Seat Ateca 2.0 TDI 190k 4WD DSG je skvělé auto.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 15,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81 x 91,5 |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem |
Vzadu | multilink |
Brzdy vpředu | kotoučové s kotouči s vnitřním chlazením, 312x25mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 272x10mm |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 140/190 v 3500 - 4000 |
Točivý moment (Nm) | 400 v 1750 - 3250 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 212 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,3 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4363 |
Šířka (mm) | 1841 |
Výška (mm) | 1625 |
Rozvor náprav (mm) | 2630 |
Provozní hmotnost (kg) | 1280 - 1589 |
Zavazadlový prostor (l) | 485 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 523 900 Kč |
Základní cena test. verze | 862 900 Kč |