Nemyslíš, zaplatíš…

...aneb co v televizi nezaznělo.

Pokud jste ve čtvrtek jedenáctého sledovali na ČT1 moje „počínání“ v pořadu Máte slovo, naprosto pochopím vaše rozčarování. Byl jsem v televizi poprvé, ještě k tomu v přímém přenosu a vůbec jsem měl trému jako trám. To by snad na moji obhajobu mohlo stačit.

Nyní bych rád ke kampani Nemyslíš, zaplatíš řekl to, co jsem nestihl, k čemu nebyl prostor a co se zrovna nehodilo. Určitě mi i pomůže to, že při třídění těchto názorů a myšlenek na mě netlačí čas, Michaela Jílková a půl milionu televizních diváků.

Rád bych začal tím, že neodsuzuji kampaň za to, že je, ale za to, jaká je. Vítám, že chce ministerstvo apelovat na účastníky silničního provozu, ale nelíbí se mi, jakou formou tak činí. Proto bych rád vyjmenoval několik bodů, které mě nejvíce na této kampani trápí.

Zaprvé – Kampaň škatulkuje

Kampaň rozškatulkovává řidiče do různých skupin. V mnoha lidech tak může vytvářet přesvědčení, že tak se chová pouze tato skupina a že jich samotných se to netýká. Příklad? Manažer v drahém a silném autě jede agresivně. Já přece nemám drahé a silné auto, nejsem manažer, takže takhle nejezdím a ani jezdit nemůžu. A dobře jim tak, parchantům zazobaným, pěkně jim to na silnici ukážeme! Podle mě spíš může takový spot svou přehnaností v lidech agresi vyprovokovat.

To samé platí pro spot s mladým řidičem, který zariskoval a svatební výpravou, kterou trefil autobus. Nejsem začínající řidič a nejedu ze svatby, takže se mě to také netýká… Vážně?

Nelíbí se mi, že kampaň neapeluje na ostatní účastníky silničního provozu, jako jsou zejména chodci a cyklisté, kterých se to ve skutečnosti také bezprostředně týká. Vytváří to v nich pocit, že oni jsou hájená skupina, které se musí všichni podřizovat a že za všechny problémy mohou jen řidiči aut.

Zadruhé – Kampaň nevysvětluje

Narozdíl od starších klipů BESIPu, které svým způsobem dokázaly diváka přimět aspoň k zamyšlení, je nová kampaň příliš agresivní a zbrklá, nedává divákovi čas a prostor nad ní přemýšlet. Nikde se v klipech neukazuje, co má řidič udělat proto, aby k této krizové a tragické situaci nedošlo, což naopak starší klipy BESIPu dělaly.

Zatřetí – Kampaň nebude účinná

Ačkoli se ministerstvo a soudruzi dopravní policisté ohánějí tím, jak sníží nehodovost a tragické následky nehod, skutečnost bude jiná. Nehodovost, počet smrtelných zranění a souhrn škod na majetku budou sledovat dlouhodobé trendy. Kampaň bude účinná pouze prvních pár měsíců (podobně jako bodový systém, jehož strašák fungoval pouze pár měsíců těsně po zavedení), po půl roce ji lidé přestanou vnímat a zvyknou si na ni. Tím se dostáváme k dalšímu bodu…

Začtvrté – Kampaň je špatně prezentována

Kampaň běží v televizích jako součást reklamních bloků. To je podle mého názoru zásadní chyba, neboť naprostá většina diváků během reklam kanály přepíná, odchází od obrazovek, ztišuje zvuk. Jak správně podotkla paní doktorka Masáková během naší „diskuse“, mezi reklamou na jogurty, vložky, zubní kartáček a léky pro prostatiky nemůže nic takového zabrat. Jeden člověk mi dokonce řekl, že si myslel, že se jedná o úchylnou reklamu na nějakou sadu hands-free (klip s manažerem).

Zapáté – Kampaň začíná ze špatného konce

Kampaň se snaží naučit starého psa novým kouskům. Je velmi těžké přimět ke změně svého chování někoho, kdo je zvyklý dvacet let jezdit jako idiot. Ministerstvo by proto mělo svou snahu směřovat ne do televize, ale do autoškol, kde se noví řidiči rodí. Výuka v autoškolách je velmi slabá, zejména praktická stránka věci. Teorii se zpaměti nadrtíte, ale jízdy a ovládání auta (motorky, autobusu, tahače…) si musíte zarýt pod kůži. A to jinak, než důkladnou praktickou přípravou včetně „školy smyku“, nedokážete. Ministři a odpovědní soudruzi sice říkají, že by tak autoškola byla neúnosně drahá, ale proč právě sem nenasměrovat finanční tok 150 milionů korun z našich kapes. A tím se dostáváme k poslednímu bodu…

Zašesté – Kampaň je drahá a jedná se o vyhozené peníze

Sto padesát milionů z kapes daňových poplatníků, jinak 15 korun z kapsy každého z nás včetně kojenců, důchodců, studentů a neplatičů daní, je opravdu hodně peněz. A to ještě Česká televize vysílá klipy v reklamních blocích zadarmo, jinak by to bylo hodně přes 200 milionů. Proč se tyto peníze nevloží do opravy nebo aspoň zvýraznění velmi nebezpečných úseků silnic? Vždyť aspoň základní značení krajnic bílou reflexní barvou by jistě pomohlo snížit nehodovost. Jestli vám to přijde jako blbost, projeďte se v noci a za deště po neznámé silnici, která má natřené krajnice a pak podobné silnici, která je nakreslené nemá. Cítíte ten rozdíl?

Chci zdůraznit, že neodsuzuji snahu ministerstva „něco“ s bezpečnostní na silnicích dělat, ale cesta reklamních klipů mi přijde jako poněkud nešťastná. Všichni říkají, že uvidíme za půl roku, za rok. Já ale říkám, že neuvidíme nic a kampaň vyšumí do ztracena. Podle mě jsme tak vyhodili 150 milionů do kanálu (do kapsy mediální agentury a kamaráda kamarádů).

Diskuse je tu od toho, abyste vyjádřili svůj názor k této Kampani, mile rád si ho přečtu. Můžete klidně i napsat, že autor těchto plků je kretén a idiot, ale to k ničemu nepovede. Proto vás vyzývám k seriózní diskusi o kampani Nemyslíš, zaplatíš.

Dalibor Žák

12.12.2008 10:37| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist