Lexus IS 300h: Japonská variace na tradiční téma

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

    Radosti

  • Kvalita zpracování interiéru
  • Sedačky – a to i vzadu
  • Vyvážené chování
  • Spotřeba ve městě, při tvrdém zacházení
  • Futuristická přístrojovka

    Starosti

  • Hmotnost
  • Nemožnost trvale vypnout stabilizaci
  • Převodovka
  • Celkové hodnocení 5.8

Shodou šťastných okolností se nám nový Lexus IS 300h dostal do ruky souběžně s Mercedesem C220d a navíc jsem nedávno testoval také hybridní Kiu Niro. Toto srovnání dopadlo pro Lexus méně jednoznačně, než by někteří možná očekávali.

Nemůžu říci, že by mě nějak ohromil, ale samozřejmě se jedná o věc individuálních preferencí a pozornost okolí auto  – i díky atraktivní červené barvě – vzbuzovalo často. Hlavně předek auta mě připomínal nateklý obličej sumo zápasníka s kruhy pod očima. Na druhou stranu věřím, že je natolik originální, že i za několik let bude pořád působit neokoukaně. Také si myslím, že by autu slušela větší kola.

INTERIÉR

Je opravdu kvalitně vyrobený i sestavený, až na lacinou páčku tempomatu – ta v porovnání s C klasse vypadá jak páčka blinkrů ze Škody Favorit. Ještě nedávno byli v Lexusu posedlí tlačítky a byli schopní jich do auta dostat i desítky. To už je naštěstí pryč, ale pořád jich v IS najdete víc, než je nyní zvykem. Což ale není špatně, protože aspoň můžete ovládat vše potřebné snadno a rychle. Na co tlačítka nestačí, na to je joystick před voličem převodovky. Bude to asi hodně individuální, ale zvykl jsem si na něj rychle a celý týden, co jsem s autem jezdil, mě nepřestávala fascinovat konstrukce té věci.

Způsob, jakým se joystick pohybuje, se nedá popsat, musí se vyzkoušet. Představte si páčku, která je uprostřed čtverce řekněme 2×2 cm a automaticky se vrací doprostřed. A funguje tak, že kde je potřeba plynulý pohyb, pohybuje se plynule (např. hledání v mapě), naopak tam, kde je potřeba výběr z daných možností, začne klást odpor přesně podle poloh, kde se na (libovolně kdekoli) ploše menu daná volba nachází.

Další hračka pro kluky s vousatými tvářemi je přístrojový štít. Je to velký displej, uprostřed kterého je menší kulatý displej, ohraničený kovovým rámečkem a aby toho nebylo málo, ten menší se umí mechanicky posouvat od středu doprava. A samozřejmě i hlavní, podkladový displej s tímto pohybem spolupracuje, takže výsledek vypadá jak synchronizované plavání krásných akvabel. To, že umí zobrazit spoustu věcí, například přetížení všemi směry, je příjemný bonus. Musím zmínit ještě jednu věc, kterou jsem zaznamenal – rychle jsem si zvykl na klasické hodinky pod panelem navigace a po přesednutí do jiného auta jsem pro zjištění času koukal do těch míst. Proč to zmiňuju je, že jsem si uvědomil, jak dlouho už jsem v současném autě ručičky na hodinkách neviděl. Velké plus má IS za sedačky. Ty byly opravdu perfektní a pobyt v autě byl díky nim radost. A to nejen vepředu, ale i vzadu.

Jedna z věcí, kterou rád zkouším, je kvalita hands free. Aby byla zkouška objektivní, vybral jsem z kamarádů jednoho testovacího telefonistu, kterému z auta zavolám a on hodnotí. Etalonem, jako u většiny doplňkového vybavení, je Mercedes. V Lexusu mě sice slyšel, ale nijak přesvědčivě. Co jsem zato slyšel já, byl umělý zvuk motoru. Naštěstí je hlasitost nastavitelná a dá se i úplně vypnout. Jestli pro mě něco představuje úpadek současné automobilové kultury, je to právě tohle. Ne u Renaultu Clio, kde si můžete pustit třeba scifi zvuk a je to vtipné, ale u značky, která dala světu LFA a proslula bezúdržbovými osmiválci z devadesátých let je to trapné. Ale uznávám, že preference uživatelů aut (ne řidičů) se mění. Nejvíc je to vidět na webových stránkách některých automobilek, kdy je čím dál složitější najít o autech tvrdá fakta – například právě o Lexusu IS se po dlouhém hledání dočtete, že má emise menší než slon, a pak už jen tuny nezajímavých marketingových vět.

MOTOR A SPOTŘEBA

My jsme k autu naštěstí dostali letáček, takže víme, co je zač. Čtyřválec 2,5l plus elektromotor. Kombinovaný výkon je 164 kW, točivý moment je pak udáván pouze zvlášť: 221 Nm benzínový motor a 300 Nm elektromotor. Takže byste čekali hodně živé auto. Není vůbec líné, ale díky téměř 1,8t je výsledek daleko méně dramatický. Motory jsou spřažené s bezestupňovou převodovkou, která dělá projev ještě vysavačovější. Můžete ale dát páku doleva a pak začne simulovat jednotlivé rychlosti – tedy pouze pokud nešlápnete moc na plyn, pak se zase přepne do módu Lux. Tuto koncepci pohonu si podle mě nemůže koupit člověk, kterého baví řídit. Na straně výhod ale je spotřeba. I na dálnici cestou do Německa jsem při tempomatových 150 km/h jel za 7l na 100 km a po městě při ostré jízdě jsem nepřesáhl 8,5l. Na středovém tunelu pak najdete volič jízdních režimů: Eco, Normal, Sport, a Sport plus. Dále pak tlačítko pro čistě elektrický pohon, který je omezený nabitím baterií a rychlostí auta.

OVLADATELNOST

Začal bych znovu hmotností. Jen pro srovnání – F-PACE, SUV od Jaguaru, váží 1690 kg, Panamera, pětimetrový obr, 1815kg, BMW 7 1800kg. Přitom výše zmiňovaná Kia Niro váží pouze 1440 kg. Má taky čtyřválec, taky elektromotor, taky automat.. Pravda, je o trochu kratší a má přední náhon, ale 300kg rozdíl? Bohužel je to znát a je to škoda, protože jinak je IS výborně vyvážený s krásně předvídatelným chováním a díky zadnímu náhonu i s pěkně citlivým řízením. Jen když jej trochu rozdovádíte, začne vypadat jako Tesla roadster při srovnání s Lotusem Elise. A nemusíte to ani moc přehánět.

Jednou se mi zadek dostal do smyku – téměř nevypínatelná stabilizace situaci bez problémů srovnala – na mokru při průjezdu zatáčkou konstantní rychlostí. Vezl jsem maminku a dceru, takže jsem opravdu nejel rychle a přesto se auto utrhlo. Těším se, jestli se nám dostane na testování verze 200t. Sice není žádný drobeček, ale přece jen by měla být lehčí. Pokud ale chcete vyvolat smyk zádi, nejlepší cesta je přepnout páku převodovky na manuální řazení, před zatáčkou si podřadit na co nejnižší rychlost a využít brzdné síly agregátu. Dlouhý drift nečekejte, ale na úsměv to stačí.

VERDIKT

Závěr je vlastně jednoduchý, patříte-li mezi vyznavače německé školy, tak v Lexusu zalíbení nenajdete a budete i nadále volit mezi BMW a Mercedesem. Ovšem jakmile se rozhodnete vystoupit z kruhu definovaného kontinentálními tradicemi, stane se Lexus, podobně třeba jako Jaguar, zajímavou alternativou s tím, že IS 300h představuje možnost zaměřenou na komfort, funkčnost, ale také spotřebu, bezpečnost, nevtíravým, elegantním stylem.

23.3.2017 10:33| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist