Lexus IS 250 F-Sport

Skutečný potenciál tohohle auta odhalí jen velmi málo majitelů. Ticho a kultivovanost ale ocení všichni.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.4

Na úvod
Lexus IS není žádným nováčkem. Na stránkách Autoweb.cz už jsme otestovali všechny jeho motorizace – jak diesel IS 220d, který je v Evropě povinnost, tak i nejvýkonnější verzi Lexus IS-F, která z osmiválce o objemu 5,0 l posílá na zadní kola 423 koní a která chce BMW M3 nebo Mercedesu C 63 AMG ukázat, že „to“ také umí.

Lexus IS je japonská odpověď na BMW řady 3, Mercedes-Benz třídy C a Audi A4. V Evropě se značka za ty roky usadila poměrně dobře a model IS se stal stálicí. Možná mu můžete vyčítat chudou nabídku motorů, vlastně máte k dispozici jen jeden šestiválec (který testujeme), čtyřválcový diesel nebo ostrý model IS-F.

Lexus IS velká fotogalerie

Lexus IS fotogalerie

Nedostanete benzínový čtyřválec, výkonnější šestiválec nebo silnější diesel. A to je možná škoda, protože evropští zákazníci si rádi v nabídce motorů vybírají. A proč může Lexus pro model IS v USA nabízet šestiválec 3,5 l a u nás ne?

Technika
Lexus IS 250 je klasický sedan s motorem uloženým vpředu podélně a pohonem zadních kol. Jeho design by se dal označit jako umírněný, ale nedá se mu upřít elegance, čistota a uhlazenost. Výbava F-Sport navíc dostala pohledná 18“ kola a decentní zadní spoiler, který má připomínat sportovní model IS-F.

Dnes tu máme model Lexus IS 250 F-Sport, který má pod kapotou vidlicový šestiválec 2,5 l, a testujeme ho v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou. Vlastně, jinou k němu ani nedostanete. Motor má výkon 208 koní v 6400 ot./min. a točivý moment 252 Nm v 4800 ot./min.

Lexus použil na přední nápravě zavěšení pomocí dvojitých lichoběžníků, na zadní pak nezávislé zavěšení multilink. Nastavení podvozku je spíše tvrdší, ale aspoň se to projevuje na rychlosti reakcí na vaše povely. Navíc o činnosti podvozku nebudete informování hlukem a „drahými“ ranami, takže tvrdší charakteristika tolik nevadí.Nechci, aby to vyznělo špatně. Lexus IS 250 F-Sport není pomalé auto. Maximální rychlost 225 km/h budete totiž pokoušet málokdy a na naprostou většinu denních situací bude jeho výkon dostatečný. Problém je v podání, jakým výkon Lexus servíruje.

Zatímco v BMW řady 3 cítíte, jak motor pracuje ihned, co vyšlete k pedálu plynu pokyn, tady jako by nejprve odeslala řídící jednotka po stlačení pedálu plynu požadavek do nějaké centrály někde v Bruselu, odtamtud dostala zamítnutí a vám pak nadělí jen vlažný pohyb vpřed. I některé čtyřválce působí živějším dojmem. Přepnutím motoru do režimu „Power“ tomu moc nepomůžete.

Může za to ale několik věcí – zaprvé automatická převodovka, která je zmatená, jakmile na ní chcete pospíchat. Zadruhé je to až přílišná uhlazenost agregátu, kterému se pocitově z nízkých otáček vůbec nechce. A zatřetí je to velká hmotnost auta (kolem 1600 kg), které je o nějakých 100 kg těžší než konkurence.

Lexus udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy, což není nic moc. Jenže my naměřili jen 8,76 s jako průměr z dvou nejlepších jízd oběma směry. Akcelerace je vážně velmi průměrná.

Kde vás ta opožděnost a neochota auta odevzdávat všechen výkon bude štvát, je předjíždění nebo najíždění na dálnici. Šlápněte v 80 km/h na plyn a ono se nezačne dít zhola nic. Musíte tedy pedál zatlačit víc a místo podřazení se dočkáte jen neochotného zrychlování. Abyste vyvolali požadované zrychlení, musíte na pedál dupnout, pak se konečně převodovka probere. Jenže spolucestující vás za to cukání moc nepochválí.

Na silnici
Naštěstí se toho ale hodně změní, když z dálnice sjedete. Výbava F-Sport jezdí standardně na 18“ kolech vpředu s pneumatikami 225/40 R18 a vzadu 255/40 R18 a na sportovním podvozku. Už dlouho jsem se nesvezl s autem, které by tak ochotně a rychle měnilo směr. Zatímco na dálnici se při požadavcích o rychlou jízdu geny mateřské Toyoty projevovaly tím nejotravnějším možným způsobem, v zatáčkách jako by Lexus zapomněl, kdo ho vlastně vyrábí. Stejně jako začne osel táhnout, když před ním zamáváte mrkví nebo salátem, tak Lexus v zatáčkách ožije, jako byste mu ukázali obrázek trojkového bavoráku.

Volant nenabízí dostatečnou zpětnou vazbu, ale brzy se naučíte rychlost v zatáčkách odhadovat. Je příjemné, že byl Lexus IS nastaven velmi neutrálně a nedotáčivost je mu věcí neznámou. Museli jsme auto samozřejmě prohnat po našem krátkém zkušebním okruhu a na suchu jsme se tu ještě takhle nebavili (viz video z měření). Nejen, že Lexus IS 250 zajel velmi slušný čas 34,41 sekundy na kolo a dosáhl příčného přetížení až 1,17 g, ale v každé zatáčce měla jeho zadní náprava tendenci velmi silně pomáhat v dotáčení oblouku. Takhle stáčivé a obratné auto se dnes už opravdu moc často nevidí a rozhodně bychom ho nečekali od Lexusu.

Škoda jen té neochotné automatické převodovky, která ani neposlouchá, když jí dáváte povely pádly pod volantem. Zajímavé je, že stabilizační systém vypnete, jen když stojíte. Ale za jízdy už jeho činnost nelze úplně deaktivovat. Brzdy Lexusu jsou slušné, ze čtyř pokusů o zastavení ze 100 km/h jsme naměřili průměrnou brzdnou dráhu 38,06 m a čas potřebný k zastavení 2,94 s. Důležité je, že brzdy velmi dobře odolávaly vadnutí a i na testovacím okruhu po několika ostrých kolech odváděly stále solidní práci.

Lexus IS 250 nabízí jednu úžasnou vlastnost – ticho a kultivovanost limuzíny. Opravdu. V tomhle autě je takové ticho, že můžete se spolujezdcem i v dálničních rychlostech vést naprosto normální konverzaci bez nutnosti zvyšovat hlas. A motor? O tom vůbec nevíte. Tohle je jedno z nejuhlazenějších aut ve třídě, ne-li to nejuhlazenější. A když nechcete pospíchat, byl by Lexus IS 250 snad nejlepším cestovním autem, nebýt jedné neuvěřitelně otravné věci – aktivního tempomatu.

Bez tempomatu si nedokážu dlouhou cestu představit, ale v tomhle autě je naprosto nepoužitelný. I v nejméně citlivém nastavení začne brzdit strašně brzy a často se tak rozhodne i uprostřed předjíždějícího manévru, čímž můžou vzniknout docela nebezpečné situace. Je to škoda, kazí to celkový dojem a skutečně to otravuje život.

Prostor a výbava
Lexus IS 250 není velké auto a to pocítí hlavně cestující vzadu. Ani vpředu však není tolik místa, abyste se tu mohli pohodlně rozvalovat. Sedačky jsou sice pohodlné a s dobrým bočním vedením, jenže volant má zvláštní úhel, jako by ho sem nemontovali z MPV nebo dodávky. Leckomu by mohla vadit i silná a vysoká středová konzola. Vzadu pak není dost místa na nohy, hlavně kvůli masivním předním sedačkám. Nedá se ale říci, že by například vozy BMW řady 3 či Mercedes třídy C automobil Lexus IS nějak výrazně v tomto směru převyšovaly.

Lexus IS 250 F-Sport oplácí velmi bohatou základní výbavou za příznivou cenu. Nejen, že dostanete kompletní elektronickou bezpečnostní výbavu včetně osmi airbagů (čelní, boční, hlavové a kolenní pro řidiče i spolujezdce), ale také adaptivní světlomety, sportovní podvozek, bi-xenony, parkovací asistent, audio systém s 13 reproduktory a přípojkou pro externí zdroj hudby, vestavěný měnič disků na 6 CD, automatickou klimatizaci, kožené sedačky, tempomat a spoustu dalšího.

Za 1 104 000 korun to je slušná nabídka a ani plně vybavený testovaný model za 1 299 000 korun (metalíza za 20 000 korun, přednárazový bezpečnostní systém za 85 000 korun a multimediální systém a audio systém Mark Levinson s navigací za 90 000 korun) se nezdá přemrštěně drahý, neboť za srovnatelnou výbavu byste u konkurence připláceli další desetitisíce. Navíc můžete mít i úplně základní model za 949 000 korun a benzínový šestiválec málokde seženete takhle „lacino“.

Lexus IS 250 neudělá ani příliš velký průvan ve vaší peněžence. Při každodenním ježdění počítejte se slušnou spotřebou 9 až 10 litrů na 100 km a když se budete držet v rámci limitů a pojedete předvídavě, klidně se vám podaří jezdit i za 7,5 l/100 km. Navíc o spolehlivosti Lexusu IS 250 nekolují žádné strašidelné historky, takže do servisu byste měli jezdit jen na pravidelné prohlídky.

Verdikt
Lexus IS 250 F-Sport by bylo velmi příjemné auto, kdyby se podařilo odstranit několik neduhů. Předně by bylo potřeba naučit automatickou převodovku a motor reagovat rychle a živě. Také by neuškodilo trochu zlepšit ergonomii ovládání klimatizace, rádia, navigace a palubního počítače. A hlavně by to chtělo aktivní tempomat zbavit té strašné připodělanosti.

Protože Lexus IS 250 F-Sport je jinak velmi dobře ovladatelné, skvěle vyvážené neuvěřitelně tiché a kultivované auto. Sportovní podvozek možná bude některým lidem vadit, ale zas dostanete velmi ostré reakce hodné sportovního auta (koupili jste si paket F-Sport, tak si nestěžujte). V zatáčkách si jízdu skutečně užijete a nebudete se bát i přitlačit, protože podvozek si nechá líbit opravdu hodně a je předvídatelný.

Na Mercedes-Benz třídy C nebo BMW řady 3 Lexus IS nemá spíše v dotaženosti celku, ale co do ovladatelnosti se jim může hrdě postavit. A co se pohodlí a kultivovanosti týče, měli by se od něj oba němečtí konkurenti leccos naučit.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 11°C
0-100 km/h (s)8,76
100-0 km/h (s)2,94
100-0 km/h (m)38,06
Čas na kolo (s)34,41
Maximální příčné zrychlení (g)1,17
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC VVT-i
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2500
Kompresní poměr12 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 77,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)153 / 208 při 6400 ot./min.
Točivý moment (Nm)252 Nm při 4800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)132,5 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)225 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)12,5 / 6,9 / 8,9 l/100 km
Objem nádrže (l)65 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4585
Šířka (mm)1800
Výška (mm)1425
Rozvor náprav (mm)2730
Provozní hmotnost (kg)1570
Celková hmotnost (kg)2045
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)560
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)398 l
Ceny
Základní cena modelu1 104 000 Kč
Cena testovaného vozu1 299 000 Kč
17.5.2010 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist