Lexus IS 200d

Základní motorizace s dieselem pod kapotou dává v reálném světě skutečně hodně smyslu. A díky pohonu zadních kol je s ní i zábava.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Vyvážení koncepce s pohonem zadních kol; zábavné řízení; příznivá cena a náklady

STAROSTI
Zbytečně dlouhá šestka; paranoidní zámky auta; občas nepříjemné vibrace od motoru

Když jsem na začátku týdne Lexus IS 200d vyzvedával, čekalo mě jedno překvapení – v autě byly tři pedály a klasická řadící páka. Nebudu zastírat, že mě nutnost ručního řazení v tomto autě zarazila a musel jsem si později ověřit, že automobilka manuál k dieselovým čtyřválcům dávala i dříve.

Lexus IS velká fotogalerie

Lexus IS fotogalerie

Jenže člověk je tvor přizpůsobivý a i když znáte moje výhrady k nutnosti řazení v autech s dieselem, na Lexus jsem si velmi rychle zvykl a začal mne bavit. Svůj podíl na tom ale má především velmi lineární nástup výkonu motoru a také samozřejmě pohon zadních kol, který autu poskytuje neuvěřitelnou vyváženost a agilitu.Lexus IS operuje v kategorii, které dominuje BMW se svou řadou 3. Je to poměrně kompaktní sedan a nepůsobí tak odule jako větší auta. Přesto je v něm dost místa, i když sedačka řidiče je umístěna trochu vysoko a v IS 200d si připadám malinko stísněně – hlavou se skoro dotýkám stropu a to jsem narostl spíše do šířky než do výšky. Honza Koubek se v Lexusu krčel jak s obrnou…

Jenže Lexus IS 200d je jedno z těch aut, kterému odpustíte plno drobností i trošku větších přešlapů jen díky tomu, jak moc dobře se s ním jezdí a kolik toho vůbec dostanete za své peníze. Mávnete tak rukou nad tím, že zámky auta si žíjí vlastním životem a odmítají vás nejen pustit do auta, ale také pustit ven. Zvyknete si na trochu vyvýšenou pozici za volantem a naučíte se žít i s tím, že kufr má spíše akceptovatelný než obří objem 398 litrů. Tohle je prostě malý sedan a nestydí se za to.


Interiér je velmi kvalitní, ale zaujme vás především ticho při dálničních rychlostech.

Testovaný Lexus IS 200d mne bavil natolik že jsem neustále hledal záminku, abych měl kam jet. Dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru se probouzí sice s charakteristickým zarachtáním, ale za minutku se jeho volnoběh uklidní a pak už řidiče neobtěžuje. Při jízdě je velmi dobře odhlučněný, jen málo aut má tak tichý dieselový čtyřválec – aspoň tedy podle toho, co pronikne do kabiny. Zvenku studený motor rachtá jak důlní čerpadlo, ale to dělá každý naftový čtyřválec.

Ačkoli se jedná o základní motorizaci, výkon 150 koní v 3600 ot./min. a točivý moment 340 Nm dostupný v rozmezí 2000 až 2800 ot./min. jsou parametry dostatečné a s autem hýbou slušně – na prvních pět rychlostí. V převodovce je sice i šestka, ale ta přijde ke slovu… No, skoro vůbec nikdy, protože je mezi ní a pětkou obrovský rozdíl. Představte si, že jedete a řadíte: jedna, dva, tři, čtyři, pět… osmnáct. Šestka je při mimoměstké jízdě naprosto nepoužitelná a v zákonném limitu 90 km/h auto v tak nízkých otáčkách (motor na šestku točí 1250 ot./min.) neutáhne, pokud nejedete aspoň z mírného kopce. I v rychlosti 110 km/h (1550 ot./min.) je pořád převod moc dlouhý a v mírném stoupání začne motor dunět a celé auto rezonovat.Teprve až v dálničních 140 km/h se šestka dostane do provozních otáček (necelé 2000 ot./min.) a motor již auto utáhne. Pomůže dlouhá šestka spotřebě? Ne tak úplně, protože ve 140 km/h už je odpor vzduchu dost veliký (i přes velmi nízký koeficient odporu 0,27), takže se cestovní spotřeba nedá spolehlivě udržet pod 7 litry na 100 km. A rychlostí 130 km/h se na šestku také pohodlně jet nedá, protože dlouhá stoupání zase pustí do kabiny rezonance a dunění podtáčeného agregátu. Dokonce i v 1850 ot./min., které motor ve 130 km/h točí.

Trochu to svědčí i o charakteru čtyřválce. On má totiž docela rád otáčky a je škoda, že se mu nechce přes 4000 ot./min. V nízkých otáčkách sice citelně nemá takový nástup výkonu, pro který se mezi Čechy vžilo označení „zátach vocpoda„, ale to má jednu zásadní výhodu. Motor nemá typický dieselový turboefekt a více se chová jako nepřeplňovaná jednotka. Ochotně reaguje na plyn, i když se nesmíte bát na něj trošku šlápnout. Každopádně je motor příjemný a dojem z něj kazí skutečně jen příliš dlouhá šestka.

A tím se pomalu dostávám k samotné jízdě. Nechápu, jak může Lexus nenabízet benzínovou IS 250 s manuální převodovkou, když je díky ní tento testovaný dieselový sedan tak poslušné a zábavné řidičské auto. Protože se vaše povely neztrácí ve zpomaleném hydrodynamickém měniči automatu, IS 200d se skutečně chová jako bavoráky. Svou agilitou a poslušností připomíná BMW řady 3 E46 a vodit ho zatočenou silnicí je tak neuvěřitelně zábavné, že jsem najednou zapomněl na všechno, co mi doposud na testovaném Lexusu vadilo.


V zatáčkách vás bude Lexus IS bavit – i se základním dieselem.

Řízení je příjemně mechanické a citlivé, má ideální převod a zpětnou vazbu, díky které se dá přesně odhadnout zbývající trakce předních kol. I když je anabáze vypnutí stabilizačního systému trochu složitější (musíte zastavit a asi tři a půl hodiny držet jedno tlačítko), vyplatí se jí absolvovat, protože pak se v Lexusu probudí DNA skutečného sportovního auta.Ne, nebouchnul jsem se do hlavy a není to ani opožděný apríl. Jet rychle s tímto Lexusem je zábava a je jedno, že má naftový čtyřválec. Pošlete ho do zatáčky a apex trefíte přesně tam, kde ho chcete mít. Pak stačí trošku dřív šlápnout na plyn a nechat se vytáhnout zadními koly ven. Je to jednoduché, účinné, zábavné. A najednou zjistíte, že stabilizaci vůbec nepořebujete, protože má trakce dost. Přesto se dá Lexus IS celkem snadno přemluvit k přetáčivosti, která je velmi snadno kontrolovatelná a i za hranou přilnavosti zadních kol je Lexus IS 200d jednoduše řiditelný. Kdyby tohle auto bylo v autoškolách, celá populace by se naučila za jedno odpoledne jezdit bokem.

S Lexusem jsem se vydal i na testovací polygon v Mostě. Automobilka uvádí zrychlení na stovku za 10,2 sekundy, ale podařilo se mi naměřit 9,5 sekundy – na suchu a zimních gumách, které své snažení velmi rychle v teplotách nad 10°C vzdaly. Brzdná dráha ze 100 km/h má délku 42,48 metru a pružné zrychlení na trojku z 50 na 80 km/h za 4,26 sekundy napovídá, jak moc dlouhé je zpřevodování motorizace IS 200d (podle technických údajů je shodné se silnější IS 220d, která má o 23 koní a 60 Nm víc). Testovací okruh Lexusu sednul a objel ho za 35,49 sekundy (Lexus IS 250 F-Sport na letních gumách potřeboval 34,41 s). Vzhledem k namáhaným zimním gumám to je velmi slušný čas a opět zdůrazňuji, že auto bylo neuvěřitelně snadno řiditelné, přesto zábavné a velmi poslušné.I když se na dráze Lexus IS 200d necítí nepatřičně, pravděpodobně s ním budete jezdit jen na normálních silnicích. Vězte, že kultivovanost auta je velmi vysoká, podvozek sice tuhý, ale tichý a rozumně pohodlný a především do auta neproniká aerodynamický a valivý hluk. A určitě vás budou zajímat i provozní náklady. Testovací průměr měl hodnotu 7,1 litru na 100 km včetně dynamického měření, normálně se spotřeba pohybuje kolem 6,5 litru na 100 km i při častém využívání dynamického potenciálu motoru. Při troše snahy se ale vejdete i do šesti litrů.

Testovaný model ve verzi Executive přijde na 869 000 korun. Z pohledu velmi bohaté výbavy a porovnání ceny s německými soupeři je to férová nabídka, i když silnější model IS 220d je jen o 25 000 korun dál a nadšeného řidiče uspokojí pravděpodobně více. V březnu 2012 také platila mimořádná akční cena 599 000 korun včetně daně na základní Lexus IS 200d, který jinak podle ceníku vyjde na 769 000 korun. Tomu už se dá odolat jen velmi těžko, ale ověřte si, zda je to ještě platná nabídka.

Verdikt
Lexus IS 200d je vzácným druhem auta, které kombinuje spoustu pozitiv jak z pohledu běžného uživatele, tak i poměrně náročného řidiče, kterému jde především o jízdní projev. Jistě, se skromným výkonem základní verze zas tak velkou díru do světa neudělá, ale za tyto peníze jen obtížně ve stejné kategorii seženete vyváženější a řidičsky atraktivnější auto.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 10°C
0-100 km/h (s)9,5
50-80 km/h na x.stupeň (s)4,26 na 3.st.
100-0 km/h (m)42,48
Spotřeba v testu (l/100km)7,1
Čas na kolo (s)35,49
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2231
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 v 2000 - 2800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)91,7 - 97,1
0-100 km/h (s)10,2
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3 / 4,4 / 5,1
Objem nádrže (l)65
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4585
Šířka (mm)1800
Výška (mm)1440
Rozvor náprav (mm)2730
Provozní hmotnost (kg)1545 - 1635
Zavazadlový prostor (l)398
Ceny
Základní cena modelu769 000 Kč (IS 200d)
Základní cena test. verze869 000 Kč (IS 200d Executive)
2.4.2012 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist