Fotogalerie: Le Mans slaví devadesát let

Vytrvalostní automobilový závod se jel v Le Mans poprvé před devadesáti roky. Jak šel se závodem 24 hodin Le Mans čas, uvidíte v naší fotogalerii.

Vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans roku 2013 je tady a určitě půjde o velkou událost. Na startovním roštu budeme mít Jana Charouze, představí se řada unikátních aut a značek, od Caterhamu až po Porsche, včetně speciálních prototypů. O tom, co bude letos, ale teď mluvit nechceme, nás zajímá spíše pohled do historie.Je to tedy devadesát let od prvního závodu, to znamená, že poprvé se auta ve čtyřiadvacetihodinovém závodě rozjela v roce 1923. Původní myšlenka té doby? U automobilů nejde jen o rychlost (viz klasické závody), ale o výdrž.

A tu mělo prověřit celodenní nasazení. Původní idea také nesla sebou podmínku minimální rychlosti – byla ze strany organizátorů obava, že by se snad jezdci v zájmu nízkého opotřebení báli šlapat na plyn, ale už od prvního okamžiku byl jasné, že všechno bude jinak- nebylo závodníka, který by nechtěl být první.

Tak se neuvažovalo o speciální trati, ale podnik se jel na veřejných silnicích, okruh de la Sarthe byl tvořen z veřejných komunikací v okolí městečka Le Mans.


Za druhé světové války se v Le Mans nezávodilo. Wünschen sie tour de France?

Jaká byla tehdy pravidla? Jen ve zkratce… Podnik byl otevřený pro osobní automobily se čtyřmi sedadly, platila výjimka pro dvousedadlové stroje s objemem do 1100 cm3. Minimální průměrná rychlost, jak bylo již zmíněno, byla 56 km/h ( i když nikdo nejel tak pomalu). A posádku jednoho vozu tvořili dva jezdci.

V roce 1955 se stala tragická nehoda, v Le Mans zahynuli jezdci, i desítky diváků.

Ti se střídali v řízení a odpočinku. Střídání nebylo předepsané, na to došlo až později, pod vlivem tragických nehod, ovšem už od začátku bylo myšleno na jakousi bezpečnost, respektive únavu, které měl předejít start závodu ve čtyři hodiny odpoledne. To aby jezdci řídili přes noc relativně svěží.

Konec závodu byl stanoven na 16.00 druhého dne a vítězem byl ten, kdo po tomto čase jako první projel cílem. Protnout cílovou pásku třeba v 15.59.45 znamenalo jediné – dát si ještě jedno kolo.


Ve 24 hodin Le Mans je i česká stopa, třeba od závodníka Tomáše Engeho …

Dalších devadesát let pak bylo v rámci postupného vývoje pravidel, zavedení tradičního startu, při kterém jezdci běželi do svých aut, i posléze jeho zrušení.

Udály se tragické nehody, které navždy změnily tvář a bezpečnostní pravidla závodu. Do historie se zapsala i druhá světová válka, během které se namísto závodních aut proháněly po Francii nacistické tanky, došlo k situaci, kdy se v moderních dějinách stal z Le Mans souboj několika značek s naftovými speciály. Letmý pohled do historie přináší naše fotogalerie.

Autoweb.cz

21.6.2013 9:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist