Dlouhodobý test: Jak teď působí Mazda 6 vedle nové?

Před časem jsem mohl vyzkoušet úplně novou Mazdu 6, která nabízí poměrně zajímavé svezení. Ale jak vedle ní teď bude vypadat odcházející generace?

Současná Mazda 6, kterou máme v redakci na dlouhodobý test, nám může krásně ukázat, jak se jednotlivé generace aut dokážou posunout. Když jsem se vrátil z vůbec první projížďky v nové Mazdě 6, o čem jste si mohli přečíst exkulzivní test, měl jsem možnost znovu usednout do auta, které má právě nová Mazda 6 nahradit. Pokusím se nastínit, na co se vlastně máme těšit. Nebude to ale vůbec jednoduché, protože ať chceme nebo ne, atmosféra těchto výjimečných prezentací a změna prostředí často úsudek trochu ovlivní – a nebojím se přiznat, že spíše k lepšímu.

Když jsem na letišti Praha Ruzyně pomačkaný, unavený a hladový nasednul do „naší“ Mazdy 6 se studeným dieselem, skoro jsem až nevěřil, že může být motor takhle hlučný, hrubý a nekultivovaný. Přitom to není tak dávno, co se tenhle diesel v současné Mazdě 6 setkal s vesměs pozitivním hodnocením. Už si ani nepamatuji, jaké to muselo být za volantem prvních tédéíček… Každopádně chod dieselového motoru a jeho kultivovanost je jedna z věcí, která se změnila k lepšímu a to o ohromný skok.

Nový motor o objemu 2,2 litru má velmi nízký kompresní poměr, jen 14,0 : 1. Mazda prý dokonce řešila, jak vůbec motor za studena rozběhnout, ale podařilo se a výsledek v nové Mazdě 6 je vážně uznáníhodný. Uvidíme, jak se bude nová šestka chovat s dieselem na našich silnicích a v našich podmínkách (s obyčejnou českou naftou), ale na prvních testovacích jízdách jsem měl z nového dieselu velmi dobrý dojem a to říkám jako někdo, kdo si raději u pumpy připlatí za kultivovanost a sametový běh víceválcového benzínového motoru.Vlastně je nový diesel pod kapotou nové Mazdy 6 tak dobrý, že se trochu bojím o  osud prodeje benzínových motorů na našem trhu. Respektive chápu, že v  téhle třídě je diesel asi tím nejlogičtějším krokem. Nová šestková Mazda má sice i dobré zážehové motory, ale prozatím v nabídce chybí nějaká perla. Dvoulitr je sice dobrý, ale potřebuje trochu vychovat k větší kultivovanosti a motor 2,5 l je zase k dispozici jen s automatem (i když výborným). Podle mě by si právě silnější motor zasloužil manuální řazení, už jen kvůli úzké skupince nadšenců, kteří určitě raději zamíří do showroomu Mazdy než třeba k Volkswagenu pro Passat (nic ve zlém).

Ale zpátky do staré Mazdy s trochu hlučným a hrubým dieselem. Při rozjezdu mi auto zase chcíplo, protože jsem si levou nohu překalibroval na lehkou a progresivní spojku nové Mazdy. Ve staré musím mít těžší nohu a pedál pouštět citlivě. Přesto má „staré“ auto přeci jen něco do sebe. Jakmile se rozjedete a přestanete vnímat trochu hrubý a hlučný motor, mechanický projev celého auta musí učarovat snad každému, kdo ještě řízení nechápe jako nutné zlo při přesunu z místa A na místo B.

Řízení s  hydraulickým posilovačem má dostatek zpětné vezby a především citu a i  když je nový elektrický posilovač v poslední generaci velmi dobře nakalibrovaný a mezi elektrickými systémy jeden z nejpříjemnějších, je jednoduše cítit odklon od té příjemné mechaničnosti starého systému. Své udělá i trochu jinak řešené zavěšení. Staré auto má totiž vpředu přesnější dvojité lichoběžníky, kdežto nová generace sází na levnější (a  jednodušší) vzpěry MacPherson.Moc lidí si toho asi ani nevšimne, ale přesto se mi zdá, že starší auto dokáže lépe reagovat v  rychlém oblouku a především není tak citlivé na nerovnosti. Těžko se to posuzuje, když nemáte auta na stejných pneumatikách vedle sebe za stejných podmínek, takže to trochu berte s rezervou, nicméně je tohle oblast, na kterou se budeme v testu nové Mazdy 6 soustředit. Osobně bych se ale nějakého radikálního zhoršení nebál a spíše si myslím, že ten pocit dělá hlavně řízení starého auta.

Dynamicky je na tom totiž nová Mazda 6 bez diskuse lépe. A to nejen linearitou dodávky výkonu a  použitelnějším pásmem otáček, ale i chodem řadící páky a samozřejmě i  rychlostí. Právě díky tomu, že je nový diesel mnohem ochotnější v  nízkých otáčkách a lépe se vypořádá s přetáčením za hranici 4000 ot./min., působí auto živějším a hravějším dojmem.

A úplně jiná kapitola je samozřejmě interiér, který značí obrovský pokrok zejména po  stránce kvality a ergonomie. Už jsem se v prvním exkluzivním testu zmínil o pozici za volantem a udělám to i tady. Ačkoli je odcházející Mazda 6 v tomto směru dobře vymyšlená, jakmile jsem si sedl do nového auta, měl jsem pocit, že sedím v Porsche 911. Volant je přesně před hrudníkem, téměř kolmo umístěný, široce nastavitelný, sedačka příjemně nízko a pedály přesně tam, kde je potřebuji. Hodně to připomíná ergonomii vozů BMW a trochu podezřívám Mazdu, že se inspirovala právě u  nich. Ale to je jen moje čirá spekulace…Stejně všechno ukáže až náš první test na českých silnicích. Nicméně i přes to, že se nové auto výrazně zlepšilo, nezaslouží tento odcházející model zatracení. Pořád je to velmi příjemné auto na řízení a cítíte se v něm jako řidič. Možná, že budou někteří z nové Mazdy 6 dokonce trochu zklamáni, ale musíme si uvědomit, že těch, kteří chtějí jenom řídit, je skutečně menšina a Mazda musela postavit i soupeře pro Passat, Mondeo nebo třeba Hondu Accord či Toyotu Avensis. I přes jisté ústupky v čistém potěšení z  řízení je nová Mazda stále skvělé auto pro řidiče.

Naše dlouhodobě testovaná Mazda se ale ani tak nemusí bát, že bychom se jí zbavovali rádi. Pořád nám slouží dobře a především není důvod se za její volant netěšit. Proto můžu sám za sebe její nákup s čistým svědomím doporučit, navíc by teď mohla být za poměrně zajímavé peníze. Šel bych ale raději do nějakého charakterního benzínového motoru, tenhle starší diesel je na můj vkus přeci jen už moc hrubý a hlučný.

23.10.2012 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist