beran-kruhove-objezdy-a-zmena-pravidel-v-prednosti-skutecne.jpg

Beran: Kruhové objezdy a změna pravidel v přednosti – skutečně?

osobní auta

Ne, i když se to tak může zdát podle některých "hysterických" reakcí v médiích, ohledně jízdy po kruhovém objezdu se nic nezměnilo. JUDr. Beran to vysvětluje...

Diskuze

85 komentářů

    Nikoloki

    Tak to je s odpuštěním naprostá blbost. I když se v pravidlech nic nezměnilo, tak dříve při povinné instalaci značky „Dej přednost v jízdě“ či „Stůj, dej přednost v jízdě“ na každém vjezdu na kruhový objezd bylo jasně dáno, že ačkoliv během jízdy po kruhovém objezdu nejsem coby řidič po něm jedoucí bezprostředně značkami „Hlavní silnice“ informován o své přednosti na objezdu, tak tuto přednost mám na základě povinné instalace značek na vjezdech. Nyní, když instalace značek o dávání přednosti na vjezdech na kruhový objezd není povinná, již nemůžu v roli řidiče jedoucího po kruhovém objezdu vůbec mít ponětí o tom, zda řidič vjíždějící na kruhový objezd mi přednost dávat má či nemá, takže jsem nucen předpokládat, že jsem povinen mu dávat přednost zprava – ledaže by na vlastním kruhovém objezdu byly před výjezdy/vjezdy instalovány značky „Hlavní silnice“. Navíc bych rád věděl, jak je to s dáváním přednosti zprava při jízdě ve vnitřním pruhu dvou či více pruhového kruhového objezdu 😉 …

    Rapi

    Myslím, že to zbytečně bagatelizujete. Ne všechna média byla hysterická a přesto na změnu správně upozornila, třeba http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/skryte-novinky-pro-ridice-prednost-na-kruhacich-se-meni-a-neni-to-jedina-zmena/

    Tady je jasně řečeno, že přednost z titulu „jsem na kruháči“ dávno není. V tu chvíli ale byla zavedena automatická instalace značky dej přednost. A právě ta teď odpadla, což stav změnit nemusí a zatím zřejmě nezměnila, ale změnit může. Může! A ptejme se, kdo to první někde použije. O to tu jde, jistého není nic. Považovat tuto změnu za naprosto nevhodnou a nesmyslnou je bohužel na místě. IMHO měla přednost na kruháčích dávno zůstat.

    Tomáš Beran

    Ne. Přednost se řídí značkami na místě a ničím jiným. Jestli můžete jet nebo dávat přednost, vám jasně říkají vaše značky – víc nepotřebujete vědět a nepotřeboval jste to vědět ani dřív. Jestli jezdíte po silnici (zde po kruhovém objezdu) a nedíváte se na značky, tak tím bych se „nechlubil“. Kruhový objezd je z hlediska přednosti „Téčková“ křižovatka, jen má jiný tvar, takže jestli jezdíte stylem „jsem na kruháči, mám přednost a značky mne nezajímají“, tak to neděláte správně. Taky jezdíte na Téčku stylem „jedu rovně, tak mám přednost“? A tohle je totéž. Je to „obyčejná“ křižovatka stylu „T“ a vy musíte sledovat značky, abyste věděl, jestli můžete jet. Navíc, pro vás vůbec nejsou směrodatné značky toho druhého. Jste na hlavní? Tak můžete jet. Nevím, co dalšího řešíte. Když by ta značky upravující přednost na kruhovém objezdu někdo ukradl, tak taky pojedete slepě bez dávání přednosti zprava? Takhle jezdíte, jo? Na značky se nedíváte? Spoléháte na to, že někdo něco má být, ale už se nedíváte, jestli to tak je? Situace je naprosto jednoduchá – jste na hlavní, tak jedete. Nejsou tam značky? Dáváte přednost zprava. Vždyť ani dneska nevíte, jestli tam tu značku ten druhý má (co když ji někdo ukradl nebo zničil nebo je nečitelná?), ale hlavně vás to nezajímá. Vy si řídíte podle svých značek (a vy tam tu hlavní VŽDYCKY máte) a může vám být úplně jedno, co tam má ten druhý.

    Tomáš Beran

    A jak se změnila přednost při jízdě na kruhovém objezdu? To, že je to kruhový objezd, není nijak relevantní. Je to křižovatka jako každá jiná a platí na ní pořád stejná pravidla přednosti, takže žádná změna nenastala. Pořád se musíte řídit značkami, takže v čem spočívá ta změna pravidel přednosti? Podle mne si to někdo pořádně nepřečetl a pak to od něho začali ostatní přebírat. Proto jsem na to reagoval, protože to žádná změna není. Přednost je upravená těmi samými pravidly, na kterých se nic nezměnilo. Spíš se mi zdá, že řada lidí má zcela nesprávně zafixováno, že když jedou po kruhovém objezdu, tak mají automaticky přednost. A to není pravda a ani minulý rok to nebyla pravda.

    Nikoloki

    Aha, takže dříve byla na vjezdech vždy značka přikazující dát přednost, takže při jízdě po kruhovém objezdu jsem musel dostávat přednost, zatímco nyní tam ta značka být nemusí, takže při jízdě po kruhovém objezdu netuším, zda přednost dostávám nebo nikoliv. No jestli tohle je stejné …

    P.S. „Díky“ za smazání předtím napsaného komentáře …

    Nikoloki

    Sorry, ale chyba nebyla mezi klávesnicí a židlí – skutečně jsem měl prázdný seznam komentářů …

    Nikoloki

    https://www.google.cz/maps/@50.1768648,14.671322,3a,75y,87.98h,78.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfYf6nhCxswWdJtG5M4MDfQ!2e0!7i13312!8i6656

    Kde jsou zde na kruhovém objezdu rozmístěny značky „Hlavní silnice“? Vidím „Dej přednost v jízdě“ na každém vjezdu, ale ani jednu značku „Hlavní silnice“ během jízdy po kruhovém objezdu.

    (w)

    V článku píšete:

    „Pokud se však dnes podíváte na kterýkoliv kruhový objezd, zjistíte, že všude tam jsou značky hlavní silnice nebo dej přednost v jízdě.“

    Mám to chápat tak, že při jízdě po kruháči jsem všude informován dopravní značkou „Hlavní silnice“ o tom, že jedu po hlavní? Promiňte, nevím, po kterých kruháčích jezdíte vy, ale já takový znám jen jeden – Českobudějovické náměstí P.O.II.

    Uvedu pár příkladů, kde takové značky nejsou (pro vyvrácení vašeho tvrzení stačí jen jeden, ale uvedu jich klidně víc):

    A dalšo by se pokračovat hodně dlouho. Na všech těchto kruháčích, pokud nejsem povinen sledovat značky těch, co na něj přijíždějí (jakože nejsem – zatím), bych měl předpokládat, že dávám přednost těm, co na něj chtějí vjet, protože z mé strany toto „téčko“ není označeno žádnou značkou, tedy by měla platit přednost zprava.

    Anebo jsem váš výklad prostě jen nepochopil.

    T.

    Pane doktore, můžete mi prosím jmenovat jediný kruhový objezd, kde by přednost osoby jedoucí po tomto kruhovém objezdu (tedy po T-křižovatce „rovně“) byla upravena značkami (značkou P2)? Nebo jak má tedy osoba jedoucí po kruhovém objezdu určit, zda má či nemá přednost. Z Vašeho výkladu vyplývá, že zásadně (pokud není značkou pro ni upraveno jinak) nemá, což zcela odporuje běžné praxi a běžnému výkladu (vycházejícímu právě z dřívější úpravy, kdy osoba přijíždějící k objezdu byla značkou vždy odsouzena k pozici být na „vedlejší“, což ovšem může osoba na objezdu bez své patřičné značky pouze předpokládat).

    T.

    Pan doktor Beran si z nás prostě jen dělá srandu. Ono se skutečně k 1.1.2016 nic nezměnilo – ke změně došlo k 30.6.2006 novelou č. 411/2005 – od té doby platí i na kruháči zásadně přednost z prava. Je to pitomost, ale je to stará pitomost; a ignoruji ji, stejně jako ostatní, už 10 let bez nehody. Zajímavá je ta situace v tom ohledu, že obecné právní vědomí zde překonalo legislativu a ignoruje takovouto nesmyslnou změnu.

    Nikoloki

    Mimo téma: prosím Vás, jak se sem vkládají odkazy? Díky.

    Nikoloki

    Mimochodem u předností na kruhovém objezdu jsou nejdivočejší ty jejich „neustálé“ změny, kdy nakonec nevíte, zda momentálně platí „Odvolávám co jsem odvolal a slibuji co jsem slíbil“ nebo „Odvolávám co jsem slíbil a slibuji co jsem odvolal“ 😉 …

    T.

    A praktický dopad tedy bude ten, že při nehodě v typickém kruhovém objezdu – tedy přijíždějící má značku kruhový objezd (pro určení směru jízdy) a dej přednost, zatímco projíždějící nemá žádnou značku (tedy přednost zprava) bude jejich střet zaviněn 50:50, oba si nechají napsat 2k Kč pokuty a pojišťovny si vzájemně vymění plnění za opravu obou vozidel. A ano, nejde o nic nového – toto tu skutečně platí od 30.6.2006 (dle stručné kontroly přednost na kruháčích platila v 60. letech, pak přestala a přešla na přednost zprava v 70. letech a shodně následoval 99/1989 Sb., poté opět přednost na kruháči dle 361/2000 a zrušena se zavedením bodového systému 411/2005)

    Tomáš Beran

    Tak třeba na Litochlebském náměstí na Praze 4 (velký kruhový objezd u Opatova). A pokud někde značky nejsou, tak platí přednost zprava jako na každé jiné křižovatce nerozlišené dopravními značkami. Chápu, že ji nedáváte, protože spoléháte na to, že ten připojující tam má trojúhelník, ale až ho někdo ukradne on vám to tam V SOULADU S PRAVIDLY pošle, tak to bude vaše vina a argument o tom, že jste si myslel, že tam má trojúhelník, nepomůže, takže na to bacha. Právní následky takového spoléhání se mohou být velmi nepříjemné. Já rozumím té praxi, ale upozorňuji na ty možné právní důsledky. Ostatně změna ve vyhlášce 294/2015 Sb. právě směřuje k tomu, že na to nemá kdo co spoléhat (co je to vůbec za argument spoléhat se na to, jakou značku tam má ten druhý?) a má se dívat jen na svoje značky. Já netvrdím, že nesouhlasím s tím, že by nemělo platit pravidlo o přednosti vozidel na kruhovém objezdu, ale skoro mi přijde, jako by se tady jezdilo léta „po paměti“ a najednou je někdo ohromně překvapen, co to v těch pravidlech už leta vlastně máme.

    Tomáš Beran

    Ano, přesně tak, Oba porušili povinnost dát přednost v jízdě, jestli to bude vždy 50/50, je otázka, ale pravděpodobně ano.

    Tomáš Beran

    Pokud tam není značka označující hlavní silnici, tak vždy dáváte. Bez výjimky (nemůžete se spoléhat na „jeho“ značku“). To, že je praxe taková, že ti vjíždějící dávají přednost těm na kruhovém objezdu, nic nemění na tom, že to neodpovídá stávajícímu znění pravidel silničního provozu. To máte úplně stejné jako na standardním Téčku, kde jedete rovně po hlavní, na které někdo ukradl značku označující hlavní silnici a vy tam jedete „po paměti“. Když se srazíte s vozidlem přijíždějícím zprava, budete vinni oba, protože vy jste měl přednost zprava a nemůžete se ohánět tím, že on tam má trojúhelník. Nemůžete spoléhat na značky toho druhého – vy prostě musíte splnit tu svou část. To je úplně stejné, jako když někdo jede v jednosměrce v protisměru a vy mu nedáte přednost. Argument, že tam má zákaz vjezdu, tak tam nemá co jezdit, vám nijak nepomůže.

    Tomáš Beran

    OK, všude tedy skutečně nejsou, pak platí výklad shora. Já netvrdím, že je to správně, jen upozorňuju na to, aby se pak řidiči nedivili, že mají podíl na té nehodě, protože nedali přednost zprava. Ano, je to v rozporu s praxí, ale to jako argument, až dojde k nehodě, neobstojí.

    Tomáš Beran

    Já s vámi sice souhlasím, ale cítím jako nutnost vás upozornit, že těmito argumenty se v případě nehody neobhájíte.

    ST

    Když vycházím ze skutečných čísel, že z pěti kulaťáků ve městě má pouze JEDEN označkovanou „hlavní“, tak se opravdu něco změnilo. Totiž že už se nemůžu spolehnout na to, že na vjezdu bude povinné dát přednost a tím pádem při jízdě po okruhu budu před každým vjezdem zastavovat a sledovat jestli ten vjíždějící mi dává přednost nebo ne. Ohromná komédyje!
    Qui bono? Česky: kterej blbec to vymyslel? Jaký má tahle úprava praktický důvod? Copak je nutné měnit předpisy jen proto, aby se měnily? To se jen nějaký moula řídil tím nejpitomějším pořekadlem v lidských dějinách, a totiž, že změna je život.
    Já jsem se nedávno dozvěděl, že dnes se už nejezdí přes přejezd buď 50 na 50 nebo 30 na 30, nýbrž 30km/h na 50 metrů. K čemu je tahle změna dobrá? Vždyť v každém případě podle staré i nové vyhlášky (pokud pojedu podle předpisů) pojedu přes přejezd buď 30 nebo 50 km/h. A to ještě pamatuji vyhlášku, podle které bylo zakázáno vjet na železniční přejezd bez zařazeného rychlostního stupně. Že tohle zrušili, to mi smysl dává.
    Taktéž by mohli zrušit povinné lékárničky. Ty měly smysl v době, kdy aut bylo na silnici pár a nejbližší telefon kilometry daleko. A dneska? Když přijedete k nehodě, třeba i jako první, tak než vyštracháte lékárničku v kufru, tak už vedle vás přistává vrtulník.

    ST

    To samé je na semaforech se zelenou šipkou doprava. Podle předpisů dáváte u ní přednost, ale v praxi můžete jet, protože ostatní mají červenou. Takže si na to za ta léta zvyknete a pak přijedete do Německa, do Polska, na Slovensko a koukáte jako vyoraná myš…

    T.

    Pane doktore, děkuji za článek i diskusi, skutečně jste upozornil na vážnou odchylku positivního práva od (nejen mého) právního vědomí a minimálně u nás v kanceláři podnítil argumentačně-sebevzdělávací diskusi na hodinku u kávy. Dovolím si doplnit několik zajímavých poznatků: Vycházeje z teoretického konceptu osobní povinnosti subjektu práva je „dání přednosti“ povinností vztaženou k předepsané hypotéze odvislou od povinností jiných subjektů, tedy u Tčka, kde řidič „zprava“ má trojúhelník a druhý nic, mají oba řidiči povinnost nezávisle na druhém dát druhému řidiči přednost – pak ovšem nelze formulovat nic jako „mít přednost“, protože pozitivní oprávnění „nedávat přednost jinému účastníkovi“ zákon nestanovuje. Nelze pak tedy konstatovat „měl jsem přednost“ (resp. zákon nedefinuje aktivně, co by mělo znamenat „mít přednost v jízdě,“ byť stímto operuje) ale pouze „neměl jsem povinnost dát přednost“. Tato argumentace, jakkoliv teoreticky čistá, má však oporu v zákoně velmi pokřivenou (pokud vůbec), kdy hypotéza povinnosti dávání přednosti operuje s termíny hlavní a vedlejší komunikace (s tím, že pouze současně určuje, že komunikací vedlejší je komunikace označená trojúhelníkem či hexaúhelníkem) a v odstavci druhém říká „v ostatních případech je to zprava“. Jednotlivé paragrafy na sebe nadto nenavazují ani terminologicky, ani logicky, kdy § 63 konstatuje, že značky stanovují přednost v jízdě, povinnosti se však váží pouze k dání přednosti (§2 q) a jízda křižovatkou (§ 22) skutečně buď a) předpokládá, že budete (nějak) vědět, zda jiný účastník má povinnost dát přednost (dle odst. 1), nebo za b) stanovuje Vám povinnost dát přednost zprava pokaždé, pokud nedáváte přednost z důvodu značek dle odst. 1). A contrario – jedete-li k Tčku, kde Vám současně přijede vozidlo „zleva“ a nemáte označenu povinnost dát přednost (značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej…“), nejste povinen dávat přednost vozidlu zleva – a to nehledě na to, že toto vozidlo bude mít přednost stanovenou značkou „Hlavní pozemní komunikace“ dle § 3 z.č. 294/2015 Sb. – mj. nikde neurčující zproštění povinnosti dát přednost. Tedy jako vozidlo jedoucí „po hlavní“ řádně označené značkou, mám stejně povinnost dávát přednost zprava (striktně formálním výkladem textu zákona). A co teď s tím?

    Nikoloki

    Pozor – oktoúhelníkem 😉 …

    T.

    Pravda! Mea culpa

    Rabbit

    Před kruhacem je znacka kruhovy objezd a znacka dej prednost vjizde, nebo stop dej prednost v jizde. To znamena ze pred vjezdem dam vsem na kruhaci prednost.
    Pokud je pred kruhacem JEN znacka kruhovy objezd, tak vsichni na kruhaci musi dat prednost me.

    Tomáš Beran

    Promiňte, ale na základě čeho jste se dosud mohl spolehnout na to, že máte přednost, když tam nebyla značka označující hlavní silnici? Na základě toho, že jste koukal na značky toho připojujícího se? Vás musím obdivovat, že kromě svých značek stíháte číst i značky ze všech ostatních směrů a máte perfektní přehled o tom, jaké mají povinnosti ostatní, ale to je tenký led. A když bude ta jeho značka zakrytá? A jak vlastně víte, jakou značku tam má, když ji vidíte zezadu? Tohle je fakt tenký led ve stylu „já jsem myslel“, ale to se může ošklivě vymstít. Nemyslete, že když něco porušíte, tak se uhájíte tím, že když by ten druhý splnil svoje povinnosti, tak se to nestalo. Přesně jako ten příklad s jednosměrkou. Vaší logikou spoléháte na to, že tam nikdo nebude (kdo má co jezdit do zákazu vjezdu, že?) a nepodíváte se tam a ejhle, až tam pojede někdo v protisměru a nedáte mu přednost zprava, bude to na vás. Proto bych argument o tom, že se na přednost spoléháte proto, že víte, jakou značku mají ostatní, vůbec nepoužíval, protože to je cesta do problémů.

    Když vycházím ze skutečných čísel, že z pěti kulaťáků ve městě má pouze JEDEN označkovanou „hlavní“, tak se opravdu něco změnilo. Totiž že už se nemůžu spolehnout na to, že na vjezdu bude povinné dát přednost a tím pádem při jízdě po okruhu budu před každým vjezdem zastavovat a sledovat jestli ten vjíždějící mi dává přednost nebo ne. Ohromná komédyje! Qui bono? Česky: kterej blbec to vymyslel? Jaký má tahle úprava praktický důvod? Copak je nutné měnit předpisy jen proto, aby se měnily? To se jen nějaký moula řídil tím nejpitomějším pořekadlem v lidských dějinách, a totiž, že změna je život. Já jsem se nedávno dozvěděl, že dnes se už nejezdí přes přejezd buď 50 na 50 nebo 30 na 30, nýbrž 30km/h na 50 metrů. K čemu je tahle změna dobrá? Vždyť v každém případě podle staré i nové vyhlášky (pokud pojedu podle předpisů) pojedu přes přejezd buď 30 nebo 50 km/h. A to ještě pamatuji vyhlášku, podle které bylo zakázáno vjet na železniční přejezd bez zařazeného rychlostního stupně. Že tohle zrušili, to mi smysl dává. Taktéž by mohli zrušit povinné lékárničky. Ty měly smysl v době, kdy aut bylo na silnici pár a nejbližší telefon kilometry daleko. A dneska? Když přijedete k nehodě, třeba i jako první, tak než vyštracháte lékárničku v kufru, tak už vedle vás přistává vrtulník.

    Tomáš Beran

    Ten konec je váš text, zapomněl jsem ho umazat. 🙂

    Tomáš Beran

    Přesně tyto scénáře se nabízejí a příští týden je rozeberu podrobněji. 🙂

    XXX

    Já spíš myslím že je myšlena situace, že najedete na kruháč a máte před sebou značku kruháč+vedlejší, při nájezdu dáváte přednost, a tudíž spoléháte na to, že to samé značení je po celém obvodu kruháče. Ale jak to je, když to nebude označeno stejně ze všech směrů? Na velkém kruháči na začátku Evropské, je třeba před každým výjezdem značka, že jste na hlavní, ale to je celkem vyjímka. Schválně jsem si teď na mapách projel pár dalších a nikde jsem vnitřní značení „hlavní“ po obvodu kruháče nenašel. Podle mého názoru to není v současnosti nejvhodnější volba.

    Miloš

    Když platila přednost auta na kruhovém objezdu
    – nebylo potřeba vůbec žádných značek
    – řidič nemusel žádné značky sledovat, rozptylovat se na víceproudých kruhových objezdech ad.
    – auta na kruhu nemusela brzdit a nezdržovala provoz

    Těch změn a novel je tolik, že je lidé nestačí ani zažít.

    Karel

    Teď jsem přijel z Českého Krumlova.Jsou tam dvě páteřní komunikace.Jedna vede od Č.Budějovic k Lipenskému jezeru.Po té když přijíždíte,tak ve čtvrti Domoradice projíždíte kruháč,který je osazen dopravními značkami hlavní silnice.Další kruháč následuje asi po jednom kylometru,který je také osazen těmito značkami.Ovšem zhruba asi po šestistech metrech je ten nejfrekventovanější a nejmenší z těchto kruhových objezdů na který je přivedena další nejfrekventovanější komunikace.Na té je ze všech stran osazeno značkami kruhový objezd společně se značkou dej přednost v jízdě,ale v kruhovém objezdu žádná značka hlavní silnice ani jiná není.Skusil jsem dát přednost vozidlu přijíždějícímu na kruháč.Trvalo to jen pár vteřin a ze všech stran se utvořila zácpa a já byl od všech řidičů za debila.

    Karel

    V Jindřichově Hradci je kruháčů několik a na žádném není značka hlavní silnice.A jsou to vesměs nové stavby. V Č.Budějovicích je dokonce ve směru od Třeboně kruháč o průměru 150 m a dvouprodový a také není osazen značkami hlavní silnice, přesto že ze všech směrů na příjezdu jsou značky dej přednost v jízdě doplněné značkou kruhový objezd.

    Halbi

    Já myslím, že do této doby bylo cílem úpravy (osazováním značkou upravující přednost), aby vozidla jedoucí po kruhovém objezdu mohla bez problémů kruhový objezd plynule opustit. Pokud nebudou mít vozidla na kruhovém objezdu přednost a budou stále z připojovacích větví dávat přednost vozidlům přijíždějícím do kruhového objezdu, tak se prostě kruhový objezd zastaví a nikdo nevyjede a ani po chvíli do ucpaného kruhového objezdu nevjede 🙂
    V dnešním silném provozu je to na většině kruhových objezdech nemožné, aby neměla přednost vozidla jedoucí po kruhovém objezdu. To může trochu fungovat na kruhovém objezdu, kde je max. 1 až dva nájezdy a výjezdy.
    Doufám ve zdraví rozum, kdy nebude docházet k tomu, aby byl kruhový objezd bez dopravních značek upravujících přednost.
    Nebo to vyřešme bez značek pravidlem, že kdo jede po kruhovém objezdu má přednost v jízdě a ušetří se za značky. Bude pak stačit pouze jedna dopravní značka, že se jedná o kruhový objezd (která tam byla a je stejně).

    Vladimír Fuksa

    Pročítám diskuzi o problematice vjíždění na kruhový objezd a jízdy po něm. Jeví se mi to jako směsice volných úvah.
    Již zákon č. 411/2005, kterým se mění zákon č 361/2000 Sb. (pravidla silničního provozu), upravuje par. 22 odst. 5 zákona č. 361 a uvádí: Pokud je na vjezdu se značkou C 1 (Kruhový objezd) osazena i značka P 4 (Dej přednost v jízdě!) nebo značka P 6 (Stůj, dej přednost v jízdě!) musí řidič vjíždějící na kruhový objezd dát přednost vozidlům atd. jedoucím po kruhovém objezdu. Problém je však jinde:
    Ve vyhlášce č. 30/2001 par. 10 čl. 1 (Příkazové značky) je pro značku C 1 (Kruhový objezd) uvedeno: značka je vždy doplněna značkou P 4 (Dej přednost v jízdě!) nebo značkou P 6 (Stůj, dej přednost v jízdě!) Tím byla jednoznačně ošetřena přednost vozidel jedoucích po kruhovém objezdu.
    Ovšem v příloze č. 4 k vyhlášce. 294/2015 je již část textu (značka je vždy doplněna…) vypuštěna.
    To, že někdo ještě do této doby nestačil značky upravující přednost odstranit je vedlejší. Při české lidové tvořivosti se to může stát kdykoliv, třeba jen na jedné ze silnic ústících do kruhového objezdu.
    Znamená to tedy, že řidič vozidla jedoucího po kruhovém objezdu musí sledovat chování řidiče na každé silnici ústící do kruhového objezdu a podle toho odhadnout, zda tam jsou nebo nejsou osazeny značky upravující přednost v jízdě.
    Nemůžu popřít, že způsob informace pro řidiče jedoucího po kruhovém objezdu je v pravidlech silničního provozu někde uveden. Zatím se mi ho však nepodařilo nalézt.

    PepaSFI

    zkrátka to nese atributy systému kdy je potřeba uvést všechny řidiče ve zmatek aby si nikdy nebyli ničím jisti a mohli být kdykoliv z čehokoliv obviněni. Co by se stalo kdyby to platilo prostě a jednoduše tak že ten kdo jede po kruháku má přednost? Fungovalo by to. Nenapadá mě jediné negativum.
    Jestli dobře chápu výklad pana Berana, je celý ten kruhový objezd vlastně k ničemu. Pokud se jedná prakticky jen o sérii křižovatek s přikázáním směru jízdy, proč to vlastně existuje?vzhledem k tomu že značka „hlavní silnice“ se uvnitř kruháku prakticky nevyskytuje, pak i při označení přednosti na vjezdu vzniká chaos, konflikt předností a zablokování křižovatky.

    franc

    Pokud to fungovalo driv ,proc by to nemelo fungovat nyni,znacka dej prednost v jizde nebo stuj dej prednost v jizde,slouzi aby ridic dal prednost vozidlum jedoucim po kruhovem objezdu,v okamziku kdy jsem na kruhovem objezdu me ostatni nesmi ohrozit ani omezit v jizde,nejaka novela prednosti zprava jen zdrzuji provoz -kopirovani blbosti od evropske unie nic vic a vymahani prava nulove pro radoveho obcana krome nenazranych schnilych uredniku a pravniku ,zakon jen pro nekoho nerovny, za drivejsiho rezimu alespon rovnejsi.

    franc

    Pokud to fungovalo driv ,proc by to nemelo fungovat nyni,znacka dej prednost v jizde nebo stuj dej prednost v jizde,slouzi aby ridic dal prednost vozidlum jedoucim po kruhovem objezdu,v okamziku kdy jsem na kruhovem objezdu me ostatni nesmi ohrozit ani omezit v jizde,nejaka novela prednosti zprava jen zdrzuji provoz -kopirovani blbosti od evropske unie nic vic a vymahani prava nulove pro radoveho obcana krome nenazranych schnilych uredniku a pravniku ,zakon jen pro nekoho nerovny, za drivejsiho rezimu alespon rovnejsi.

    Trambus

    Proto maji znacky stop dej prednost v jizde a dej prednost v jizde tvary takove jake zadna jina dopravni znacka nema a aby bylo jasne i ostatnim ucadtnikum provozu treba na kruhovem objezdu ze ten druhy tam ma obraceny trojuhelnik nebo tu hranatou stopku…

    adnin

    Takže praxe je taková, že automobil 1 zablokuje kruhový objezd, protože dává přednost někomu, který musí dát přednost také. A dokud neumřeli, tak tam stojí a dávají si oba navzájem přednost. Jsem debil ja nebo ten, kdo to vymyslel?

    miki

    No podle mě je naprostá blbost tvrzení o vzájemné přednosti vozidel, tzn, jeden řidič dává přednost podle značky na vjezdu a druhý nemá-li uvnitř kruháče značku hlavní silnice, tak dává přednost zprava. Platí totiž, že řidič, který přijíždí ze směru osazeného značkou dej přednost v jízdě či stůj dej přednost jízdě jede po vedlejší pozemní komunikaci. Ve smyslu obecných ustanovení o průjezdu křižovatkou je tedy komunikace uvnitř kruháče hlavní, a to bez ohledu na to, že tam třeba není značka hlavní silnice. Např. V Chorvatsku je naprosto běžné, že jeden směr křižovatky má stopku, avšak označení hlavní komunikace již chybí. Přednost zprava se totiž uplatní až, když nelze přednost určit podle § 22 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. Tj. Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“ musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci. Nikde v tomto ustanovení se nehovoří o značce hlavní silnice, tedy označení vedlejší zároveň určuje i hlavní. Chybějící označení hlavní, jistě vyvolává pochybnosti o tom, která z komunikací je hlavní a kdo má přednost, rozhodně však nelze tvrdit, že povinnost dát přednost v jízdě by měli oba řidiči, nýbrž jen ten, kde jsou níže uvedené značky. To je navíc zdůrazněno i speciálním ustanovením pro kruháče (§ 22 odst. 5 cit. zákona). Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.

    Dopravní značka „Dej přednost v jízdě!“ (č. P 4) označuje vedlejší pozemní komunikaci; této značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky nebo na místě, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě. Značka platí pro nejbližší křižovatku.

    Dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“ (č. P 6) označuje vedlejší pozemní komunikaci. Značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě a kde je řidič povinen zastavit vozidlo. Značka platí pro nejbližší křižovatku. Značky se užívá též před železničním přejezdem v případě, kdy je nutno přikázat řidiči zastavení vozidla.

    PepaSFI

    pak by ovšem nebylo pravda to co tvrdí snad všichni vykladači co jsem kde našel, že značka kruhový objezd neznamená nic jiného než přikázaný směr jízdy křižovatkou a že je nutno k věci přistupovat jako ke každé jiné křižovatce. Pokud je tomu tak že se opravdu jedná jen o sérii křižovatek s přikázaným směrem, pak by každá z nich měla mít plnohodnotné značení předností, což obvykle nemá. A pokud by mělo platit že …to krkolomné pravidlo že když je na vjezdu „dej přednost“ pak automaticky=na kruhu hlavní, pak neplatí ty výklady,to že kruhák je jen přkázaný směr jízdy sérií křižovatek. Takže něco je špatně. minimálně to že se jedná o nejednoznačné pravidlo které může přinést spousty komplikací a naprosto žádnou výhodu.

    VP

    dotaz:
    Lze zastavit a stát na kruháči u vnitřního okraje pokud splním ostatní předpisy?
    – Jsou i kruháče, kde je dostatek místa a při zastavení zůstane zákonný 3m pruh pro každý směr jízdy (tedy jeden, protože protisměr zde není).
    – Tím, že je kruháč degradován na soustavu T-křižovatek po sobě jdoucích, pak ani neparkuji v křižovatece a zákaz stání na kruháči jsem taky nikde nenašel.
    – Tím, že je na kruháči povolen pouze jeden směr jízdy, dovolím si tvrdit, že ani o parkování v protisměru zde nelze hovořit.
    – O nepřehlednou zatáčku zřejmě taky nejde, když se jezdí v jednom směru.
    – (Tento dotaz je z kategorie „co není zakázáno, je dovoleno“ a stání na kruháči je fakt blbost, ale přes to všechno, jak by se právně řešil tento případ?)

    VP

    dotaz:
    Lze zastavit a stát na kruháči u vnitřního okraje pokud splním ostatní předpisy?
    – Jsou i kruháče, kde je dostatek místa a při zastavení zůstane zákonný 3m pruh pro každý směr jízdy (tedy jeden, protože protisměr zde není).
    – Tím, že je kruháč degradován na soustavu T-křižovatek po sobě jdoucích, pak ani neparkuji v křižovatece a zákaz stání na kruháči jsem taky nikde nenašel.
    – Tím, že je na kruháči povolen pouze jeden směr jízdy, dovolím si tvrdit, že ani o parkování v protisměru zde nelze hovořit.
    – O nepřehlednou zatáčku zřejmě taky nejde, když se jezdí v jednom směru.
    – (Tento dotaz je z kategorie „co není zakázáno, je dovoleno“ a stání na kruháči je fakt blbost, ale přes to všechno, jak by se právně řešil tento případ?)

    PepaSFI

    to je samozřejmě nesmysl, nikde není stanoveno že musím číst značky zezadu a taky to často není ani možné. Ty značky bývají někdy umístěné na čtvercové desce se zlutozeleným olemováním kvůli zviditelnění takže zezadu není nic poznat.

    Jaj

    1. vysvětlete mi prosím, jak se řeší dopravní situace, kdy jeden směr úpravu značkou má a druhý nemá (řídí se předností zprava) – podle mé znalosti je to patová situace a řidiči si mají dát pokynem ruky signál kdo pojede – jenže zde absolutně kruhový objezd pozbývá smyslu.

    2. možná neznám celou vyhlášku, ale kde jste četl, že se řidič řídí jen značkami ve svém pruhu (směru)? Značka dej přednost v jízdě a STOP, dej přednost v jízdě mají svůj unikátní tvar a to právě proto, aby i z druhé strany byla značka rozeznatelná. Nepotřebuji vidět co je namalované na značce ▼ (obrácený trojúhelník), abych věděl co znamená. Navíc přednost je upravena vyhláškou, nikoliv značkami – ty jen informují o existenci této vyhlášky. Obdobně platí značka zákazu zastavení i pokud budu parkovat z protisměru – nikoho nezajímá, že já jsem tu značku neviděl a neminul.

    stepz

    na všech třech odkazech na kruháče je pro přijíždející znáčka dej přednost, tak není co řešit ne ?

    stepz

    A je vubec nekde kruhac, kde je jen znacka kruhovy objezd bez prednosti ? 🙂 sem s nim rad kouknu 😉

    Jirka

    Kdyby radši začaly řešit stáčení tachometrů a jiné problémy, které fakt tíží obyčejný řidiče a nevymýšleli blbosti. Loni jsem si prošel bazarový kolečko a zvlášť v těch malinkých bazárkáých člověk fakt nemá žádné záruky

    alena

    Vyjímečně s váma nemohu souhlasit. Minimálně 10% kruhových objezdů v Ostravě nikdy nebylo na kruhovém objezdu označeno značkou „Hlavní silnice“, přestože před vjezdem na kruhový objezd byla dopravní značka “ Kruhový objezd „spolu se značkou „Dej přednost v jízdě“ v souladu s vyhláškou 30/2001 Sb.. A ze zákona 361/2000Sb. §22 odst. 5 v souvislosti se zmíněnou vyhláškou vyplývalo, že řidič jedoucí po kruhovém objezdu má přednost v jízdě, jelikož v  §22 odst. 5 není ani zmínka o hlavní silnici( na rozdíl od §22 odst.. 1) ,ale doslovné znění dotčeného místa je ……musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím PO KRUHOVÉM OBJEZDU…. . Pokud by to bylo jinak, museli by na výše zmíněných „kruháčích“ dávat přednost všichni všem. Teď ovšem budou muset, protože stávající dopravní značení určitě nikdo neupraví..Sleduji značky bedlivě a stejně bedlivě i konání ostatních řidičů, takže VŽDY si hlídám i vozidla z vedlejší silnice , protože i když já budu mít značku Hlavní silnice, oni mohou mít tu svou třeba ukradenou. A nemusí to být jen na kruháči.

    miki

    Myslím, že se to nijak netluče, jistě, že značka kruhový objezd je jen vyznačení směru jízdy, nic víc.
    Co jsem řekl platí jen v případě, kdy jsou vjezdy nebo třeba i jen jeden vjezd označen i značkou dej přednost v jízdě nebo stůj dej přednost v jízdě. Jde mi jen o to, že když to tak je, jde o přednost upravenou značením. Přednost zprava pro řidiče jedoucí po kruháči by se uplatnila jen, když tam nebude žádné značení u konkrétního vjezdu (výjezdu) (tj. křížení). Tedy nemůže nastat situace, že by řidič na kruháči nesl správně-právní odpovědnost za případnou nehodu, přinejmenším ne ve spoluúčasti 50 %. Míra zavinění řidiče nerespektujícího značku dej přednost v jízdě nebo stůj dej přednost v jízdě, tj. výslovné zdůraznění povinnosti dát přednost v jízdě, se limitně blíží 100 %.

    haha

    ono se to navzajem nevylucuje 🙂

    Roman1

    Tak např. v Klatovech a jeho okolí je cca 11 kruhových objezdů různého data výstavby. Všechny jsou označeny na každém vjezdu značkou „Dej přednost v jízdě“, ale ani na jenom z nich není na kruhovém objezdu značka „Hlavní silnice“. Takže ten kdo na kruháč vjíždí dává přednost dle značky a ten kdo po kruhovém objezdu jede dává přednost zprava. Takže dle Vašeho výkladu by pak pak nejel nikdo a přednost by dávali všichni. To jak sám uznáte je nesmysl, takže zřejmě pravdu mít nemůžete.

    alena

    Malinký příklad toho, jak jjsou naše zákony zbytečně rozsáhlé a komplikované je výklad, že kruhový objezd je křižovatka typu T (nebo spíš soustava křižovatek typu T?)A TO JSOU A TAKY NA NICH PLATÍ § 22 odsst. 1 , 2,3,a4. V tom případě ale nechápu, proč existuje dopravní značka C1 kruhový objezd. Pokud pojem kruhový objezd nemá v zákoně jakýkoliv konkrétní význam(třeba jasná pravidla pro jízdu tímto typem křižovatky – což nemá) , je zbytečné tento pojem používat a zbytečná je i patřičná dopravní značka. Stačilo by před každou křižovatku(dnes vjezd na „kruhový objezd“) dát značku C2b přikázaný směr jízdy vpravo a příslušnou dopravní značku upravující přednost v jízdě,(nebo bez této značky – přednost zprava,) Řidiči by prostě podle pravidel projeli křižovatku a nemuseli dumat a diskutovat nad tím, jak je to s kruhovým objezdem.
    Jenže kruhový objezd se kdysi vymyslel proto, aby doprava byla pružnější a plynulejší. Ale to by musel mít jasně dané, nekomplikované pravidlo.Pak by měl význam.

    Tomáš Beran

    ad 1) Přesně tak.
    ad 2) To žertujete. Řidiči se mají řídit značkami, které jim nejsou určeny a ještě jsou otočeny obráceně? To nemyslíte vážně. Navíc informace, jaké povinnosti mají ti ostatní, pro vás není nijak relevantní. Nemůžete se hájit slovy „on tam měl trojúhelník“, když máte dát přednost zprava. Nestarejte se o značky druhých, ale sledujte ty svoje, protože s jejich porušením přijdou právní následky, ne s těmi druhých. – Přednost není určena vyhláškou. Pravidla přednosti jsou uvedeny v zákoně. 361/2000 Sb. A co se toho posledního týče, tak se mýlíte. Když se otočíte a tu značku neminete, tak pro vás neplatí. K přestupku je nutné zavinění, a to alespoň z nedbalosti (nevěděl, ale vědět měl a mohl) a to v takovém případě chybí.

    Tomáš Beran

    Jenže vy NEVÍTE, jakou značku tam má ten druhý, takže tyhle spekulace na značky druhých jsou bezpředmětné. To, co popisujete v Chorvatsku, jsem viděl v Itálii a bylo to naprosto matoucí, protože když není přednost rozlišena značkami, tak by měla automaticky platit přednost zprava a ne abych koumal nad tím, jestli ten druhý tam má trojúhelník nebo stopku. Podle mne je přístup, kdy je přednost značena jen jednomu, na škodu, protože může vyvolávat důvodné pochybnosti a skončí to nehodami typu „já myslel“.

    bregnon

    autor této změny přednosti v jízdě je prostě „CIP“ nebo „CYP“ ……ono je to vlastně jedno !

    tritobit

    Vy se ptáte, co se změnilo ? Kdyby jste se zajímal o dopravní předpisy, tak byste věděl, že do 30.6.2006 bylo v § 22 od 5 věta, že vozidla, jedoucí po KO mají přednost, tak že žádné značky nebyly potřeba. Potom 30.6.2006 novelou č. 411/2005 byla věta o přednosti vypuštěna a nahrazena povídáním o dopľŇujících značkách upravujících přednost. Zdánlivě se nic nestalo, začala platit přednost zprava, ale vyhl. 30 nařizovala na všech KO doplnit značky o přednosti. Vždy. Nebyl KO beze značek. A nyní nějaký blb vymyslel, že tam značky být mohou a nemusí. A vy říkáte, že se nic nezměnilo ? To je pohled z kanceláře

    (w)

    V hatmatilce (tedy HTML). Je to jedna z bezpečnostních děr zdejších diskuzí. Sežere to asi cokoliv, ale nezkoušel jsem to (např. javascripty).

    (w)

    Ano. Zásadní otázkou je, zda jsem jako řidič jedoucí po kruháči povinen tyto značky sledovat (logika velí, že ne, protože ke mě nejsou obráceny tak, abych je mohl číst), nebo ne. Pokud ne, musím prakticky na každém kruháči předpokládat, že mám dávat přednost tomu, co tam chce vjet. A to je ten error.

    (w)

    A to je právě ten problém. Já fakt znám drtivou většinu kruháčů, které „na kruhu“ žádné značky nemají. Podle tohoto pravidla bych odjakživa jako ten, co po kruháči jede, musel zkoušet dávat všem, co chtějí na kruháč vjet, přednost. Což je dokonale postavené na hlavu, protože doteď tam všichni měli (nebo měli mít) značku (stůj) dej přednost v jízdě. A dejme tomu, že se na to dalo spolehnout, i když, jak říkáte, právně je to tak, že nedalo.

    Spíš je to tak, že teď se o tom začlo mluvit (v souvislosti s tou změnou) a možná bude legrace – jak s hromadným osazováním značek hlavní silnice na kruháčích (fakt tam běžně nejsou), tak s řešením případných nehod.

    Větší sranda je pak na kruháčích, kde značka dej přednost v jízdě je, ale stejně na kruháč přijíždím ve vlastním pruhu a nikomu tak přednost nedávám, naopak ti, co po kruháči přijeli a chtějí do mého pruhu, musí dávat přednost mně. Takových znám celkem dost.

    Tomáš Beran

    Není sporu o tom, že řidič vjíždějící na kruhový objezd, pokud tam má trojúhelník nebo stopku, tak musí dát přednost v jízdě autům jedoucím po kruhovém objezdu. V tom ale problém není. Problém je v tom, že při chybějící značce „Hlavní silnice“, musí řidič vozidla jedoucího po kruhovém objezdu dát témuž řidiči přednost zprava, takže si dávají přednost navzájem. Je to nelogické, souhlasím, ale můj článek směřoval k tomu, že na tom se nic nezměnilo. Tu přednost zprava, kterou musíte dávat dneska, jste musel dávat i před 1. 1. 2016. Jak jsem psal výše, podívám se na ten vznikající rozpor po svátcích pečlivě v samostatném článku.

    Josef Šátava

    Pane doktore,jak já poznám,když jedu po kruhovém objezdu,že ten,kdo na něj vjíždí,mě má dát přednost?Že tam má příkazovou značku Dej přednost v jízdě?Neměla by zároveň být na kruhovém objezdu před každým nájezdem,značka Hlavní silnice?Jako na každé křižovatce?Protože kruhový objezd je prakticky kižovatka?
    Děkuji za odpověď.

    Josef Šátava

    Omlouvám se za moji předchozí otázku,zjistil jsem že ty samé jsou tady už vložené.
    děkuji.

    PepaSFI

    ano, chápu že podle právního výkladu taková situace byla, ovšem díky předpisu o značkách „dej přednost“ na všech vjezdech vždy, nemohla nastat sporná situace a tak se nějakým teoretickým dáváním nesmyslné přednosti nikdo nezabýval. Prostě, pravidlo které se nemůže uplatnit protože mu brání jiné, vyšší pravidlo, prakticky jakoby neexistovalo.
    Nejsem právník, jsem praktik. Z mého pohledu se pravidlo změnilo. Tam kde dřív byla přednost prakticky jednoznačná, dnes už není. A ještě dřív byla přednost zcela jednoznačná. Proč mám pocit že se postupuje nějak divně? Dá se někde najít proč se to změnilo? Kdo to navrhl a jak to zdůvodnil? Protože já žádný smysluplný důvod nenacházím. Pokud jím teda není to aby byli řidiči více zmateni a snáze postižitelni. Protože v téhle situaci se prakticky každý kdo jede po kruháku stává kořistí. Nedání přednosti, byť nesmyslné, to je slušný úlovek.

    pf55

    Cituji dr. Berana:

    To máte úplně stejné jako na standardním Téčku, kde jedete rovně po hlavní, na které někdo ukradl značku označující hlavní silnici a vy tam jedete „po paměti“. Když se srazíte s vozidlem přijíždějícím zprava, budete vinni oba, protože vy jste měl přednost zprava a nemůžete se ohánět tím, že on tam má trojúhelník.

    S tím bych si dovolil zásadně nesouhlasit. Podle §22 (Jízda křižovatkou), odst. 2, platí přednost zprava jen v případě, že přednost není řešena značkou“Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“. Pokud tedy vozidlo zprava takovou značku má, pak už je jedno, jestli na hlavní někdo značku ukradl nebo ne. Vozidlo na hlavní povinnost dát přednost zprava nemělo a viníkem případné srážky je pouze řidič vozidla přijíždějícího zprava.

    mp

    Tak k tomu poslednímu bodu bych se rád vrátil. Před lety jsem totiž přesně za tento přestupek dostal pokutu – parkování v místě, kde platil zákaz zastavení. Marně jsem policejní hlídce vysvětloval, že jsem se tam otočil a žádnou značku jsem neviděl, kromě toho tam v daný okamžik parkovalo asi 6 dalších aut a já jsem se zařadil do jediné volné mezery. Samozřejmě po zhruba půl hodině už jsme tam stáli jen dva a příslušníky absolutně nezajímalo, že jsem značku zákazu zastavení minul. Takže v zásadě tvrzení proti tvrzení – jak můžu dokázat, pokud např. nemám v autě kameru s nahráváním, že jsem se skutečně otočil a značku neminul? Jset si jistý tím, že pro mě v danou chvíli neplatí?

    Jiří Hájek

    Řidičský průkaz jsem dostal v rámci akce 5x odpověz na „malý motocykl“ už v r.1963 ,řidičský průkaz „B“ v r. 1972. Pokud mne paměť nešálí, značka „kruhový objezd“ se nazývala „kruhový objezd s předností v jízdě“. To si určitě bude pamatovat víc řidičů. Také nás učili, že všude na komunikacích stejné třídy platí přednost vozidel přijíždějících zprava s výjimkou kruhového objezdu, kde platí, že vozidlo na kruhovém objezdu má vždy přednost. Proč to tak nezůstalo a proč jsou k nyní k tomuto vydávány nějaké dodatky ?? Křižovatky s kruhovým objezdem se osvědčily, jsou všude v Evropě, zrychlily průjezd křižovatkami a nějaký chytrák se chce zviditelnit a začíná do toho kecat?? Nebo je to lobbing pro tiskárny nových dopravních předpisů, výrobce dopravních značek nebo snad pojišťovny, které v důsledku zmatků na kruhových objezdech a v důsledku toho zvýšení nehodovosti budou neustále zdražovat povinné ručení mtorových vozidel a havarijní pojištění ???? Možná, že by bylo dobré posvítit si na předkladatele změn dopravních předpisů a jmenovat ho.

    DP

    Jde o to, že dřív jste měl pouze větší jistotu, že ten zprava Vám musí dát přednost. Pokud by ale ceduli „Dej přednost v jízdě“ někdo ukradl, viníkem nehody byste byl Vy. Stejně tak si myslím, že pokud by k tam by tam cedule „Dej přednost v jízdě“ byla, ale na kruháku by nebyla cedule „hlavni silnice“ a došlo by k nehodě, vinni byste byli oba, protože jste se nedomluvili, kdo pojede dřív. „Změna pravidel“ na to tedy nemá žádný vliv.

    PepaSFI

    vzhledem k tomu že lidi si zvykli že je přednost poměrně jednoznačná, věřím tomu že by tu přednost dávali ikdyby tu značku někdo ukradl. Nevím jestli je někde k nalezení nějaká statistika o příčinách nehod na kruháku. Sám jsem žádnou nezažil a občasné zádrhele co jsem viděl spíš vypadaly jako špatný odhad vzdálenosti. Obvykle se to vyřešilo lehkou změnou rychlosti nebo směru jednoho nebo obou vozidel. Ovšem dnes ta jednoznačnost padla a tím se poněkud vytrácí jednoduchost a funkčnost kruhového objezdu. A taky si myslím že je chyba to bagatelizovat a omlouvat. Všude plno keců že se musí něco dělat s bezpečností na silnicích a ejhle, vytvoří se změna která z jednoduché, bezpečné a funkční věci udělá nejistotu a chaos.

    Grizzly

    Doposud před vjezdem na kruhový objezd musela být značka Dej přednost v jízdě. Řidič tedy věděl, že vozidlo vjíždějící na kruhový objezd dává přednost. (pro vozidlo na kruhovém objezdu vlastně neplatila přednost zprava)
    Po úpravě už značka Dej přednost v jízdě umístěna být nemusí. Řidič na kruhovém objezdu tedy neví zda se jedná o „křižovatku“ s rozlišením přednosti v jízdě dopravními značkami nebo o křižovatku s předností zprava. Ze svého pohledu se tudíž musí chovat jako na křižovatce s předností zprava a dává přednost vozidlu vjíždějícímu na kruhový objezd.
    Rozdíl je „nepatrný“. Dříve řidič věděl, nyní si bude myslet.

    J Kadlec

    většina KO má na vjezdu Dej přednost a okruhu nic ten dává přednost zprava a druhý podle znčky. Dávají si přednost navzájem, což vidím špatně

    Martin Pištora

    Pokud jde o to otočení, tak p. Beran tu několikrát publikoval svůj názor, že pak za nedodržení takové značkz, kterou jste neminul nemáte být trestán. Jen musíte prokázat, že toi tak opravdu bylo.

    Martin Pištora

    Ano, k tomtu závěru jsem také došel.
    Prakticky to ovšem znamená sledovat značky „Dej přednost v jízdě!“ a „Stůj, dej přednost v jízdě!“ z druhé strany. Asi není náhoda, že mají unikátní tvar, který to umožňuje. Přinejmenším jako pomocnou informaci to jejich autor kdysi předpokládal.
    Jak přesně má řidič na „hlavní“ posoudit, že „nevyplývá přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1“? Tam se o jeho značce nepíše nic. jen o těch dvou „Dej přednost v jízdě!“ a „Stůj, dej přednost v jízdě!“ – tedy je musí sledovat.
    Je obecný problém, že zákon o provozu na pozemních komunikacích nedává přesné algoritmy na řešení všech situací. Občas ale dává přesné algoritmy na identifikaci, že je porušen.

    Martin Pištora

    Pro posouzení by bylo potřeba rozhodnout, zda je kruhový objezd jedna křižovatka, nebo je u každého vjezdu samostatná. Žádnou seriózní argumentaci k tomu jsem nikde nenašel. Přitom na tom stojí i způsob projetí. Stání by byl jen bonus navíc.
    Pokud by to bylo vše jedna křižovatka, tak by se stát nemohlo.
    Pokud by to bylo více křižovatek, je otázka, zda lze použít pravidlo o křižovatce tvaru „T“, když tato má „kruhový“.

    Martin Pištora

    Však to taky je jen jiná forma přikázaného směru jízdy. Ten je nutný, aby se na vjedu nesmělo odbočit doleva. Kruhový objezd dává informaci, že vjezdů bude víc, obdobně jako dvojitá zatáčka.
    A pak je také na kruhovém objezdu nestandardní, ale pragmatické blikání.

    Martin Pištora

    Pamatujete si to dobře, bylo to tak.
    Akorát jste nepstřehl, že už od vyhlášky 100/1975 Sb. to platit přestalo. Od té doby, aby měla vozdidla na kruhovém objezdu přednost, musí být na vjezdu trojúhelník nebo stopka.

    Martin Pištora

    To s  §22 odst. 5 je podstatný postřeh. Zdálo by se to nadbytečné, ale rozdíl oproti odst. 1 je v tom, že se nevyžaduje „hlavní“, k témuž stačí „kruhový objezd“.
    Pokud je zároveň umožněno, že značka „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“ na vjezdu nebude, plyne z toho nepúřímo nutnost tyto značky sledovat i při jizdě z kruhového objezdu.

    Michal

    Takže se opět vracíme k tomu, že jde o docela velkou změnu. Při té první změně, kdy zmizela automatická přednost jedoucího auta po okruhu jsme si totiž všichni oddechli, že nemusíme sledovat dopravní značení, protože každý věděl, že i kdyby někdo P 4 nebo P 6 v místě C 1 ukradl, tak musí dát přednost, protože tam musí být P 4 nebo P 6. Oddechli jsme si díky vyhlášce Ministerstva dopravy č.30/2001 Sb., která říkala, že P 4 a P 6 musí být všude tam, kde je taky C 1. Byla to prasárna, každému nad ní zůstal rozum stát, ale přednosti v jízdě tím byly „prasácky“ ale jasně vysvětleny. V současné chvíli, kdy zmizela povinnost pro P 4 a P 6, by se nabízelo, že stačí sledovat, jestli v konfliktních směrech je nějaká takové značka, ale to nikdo z nás nemá za povinnost. Takže záleží na každém řidiči, jak si nastaví priority. V tuhle chvíli se například nabízí pro průbojnější a pravděpodobně majetnější občany ignorovat značku P 4 s tím, že vědí, že méně majetný občan jedoucí po okruhu (a on navíc nemá přednost z jeho pohledu) raději pustí meďáka přijíždějícího na kruhový objezd.

    Yavet

    A tak mi všichni připadáte jako blázni. Už jste někdy jezdili v Itálii? Oni to totiž umí a mají smysl pro spolupráci! Tady to zní jako „nyní mám pravdu já a na chirurgii si to povíme“
    Chybí základní pravidlo – JÍZDA PO SILNICI JE FORMA SPOLUPRÁCE A NE SOUBOJ NAVÍC NEDOKONALÉHO PRÁVNÍHO CHARAKTERU.

    DP

    Jen konstatuji, jak to bylo doposud. To neznamená, že s tím souhlasím. Jsem taky pro to, aby bylo ze zákona jasné, že na kruhovém objezdu je hlavní silnice a auta na něm mají přednost. Svým příspěvkem jsem chtěl jen upozornit na to, že ani minulá legislativní úprava nebyla tak dobrá, jak se může nyní zdát.

    DP

    Měla a někde i dokonce je. Pokud tam není, měl byste se s přijíždějícím řidičem zprava domluvit, ale vzhledem k tomu, že tam on má „dej přednost v jízdě“, bude si klepat na čelo nebo Vám bude děkovat, že ho pouštíte.

    Pavel Koutný

    Dobrý den. Čet jsem si tyhle názory a u některých jsem se i pousmál, ale na tenhle nemohu než reagovat. Je pravdou to že naši zákonodárci asi někdy dělají práci pro práci a ne pro potřeby obyvatel. Co se týče kruhových objezdů tak je to naprosto zřejmé, předchozí úpravy a tím myslím vyhlášku 141 nebo 90 řešily tuhle problematiku jasně a jednoznačně což u vyhl. 361/2000 se nedá říci také za cca 15 let její účinnosti byla pravidla silničního provozu téměř 30x novelizována a to často formou přílepků k jiným zákonům jako třeba zákon o policii zákon o evidenci obyvatel a tuším že i zákonem o vinohradnictví. Již to vnáší zmatek do mysli účastníků silničního provozu. ale zpět ke kruhovému objezdu vyhláška 361/2000 sb. tuto problematiku od svého původního znění neřešila jednoznačně. Pouze řešila v povinnost umístit spolu s dopravní značkou kruhový objezd značku dej přednost v jízdě nebo stůj dej přednost v jízdě, ale to že by zde neplatila přednost vozidel přijíždějících zprava nijak neřešila a spoléhala na to že řidiči tuhle povinnost na kruhovém objezdu nebudou uplatňovat nějak automaticky. Přednost zprava vám na tomhle místě nedá ani policie. Nějak jsme si ale na to všichni již zvykli a kruhový objezd není místo se zvýšeným počtem dopravních nehod co se týče přednosti v jízdě a není třeba do toho vnášet ještě více komplikací. Zásadně ale nesouhlasím o zbytečnosti lékárničky ve vozidle i když mne hodně vadí když při kontrole některý snaživý policista vám dá pokutu za to že máte pár dní propadlou použitelnost obvazového materiál to že po delší době nebude již na 100% sterilní je v tomhle případě naprosto jedno, hlavně když poslouží aby člověk nevykrvácel, v té ráně je stejně již tolik nečistot že je to naprosto irelevantní.

    Jaroslav

    … že by bylo spíš žádoucí doplnit význam značky „kruhový objezd“ o slova „dej vždy přednost … na kruhovém objezdu“ a oněch trojúhelníků nebude třeba. Stačí aby nějaký upadl, nebo jej grázlík sundal a je neštěstí hotovo. Ostatně si OZNAČENÝ kruháč bez přednosti zleva neumím představit – to je snad šílenost. I když našinec … 🙂

    Jaroslav

    … vychází mi z toho jiná, daleko závažnější věc a to je způsob uvažování části mých kolegů – řidičů.
    PLYNE MI Z TOHO TOTIŽ KATEGORICKÉ „KRUHÁČ, NEKRUHÁČ, HOCHU, DÁVEJ SI MAJZLA! DÁVEJ SI SAKRAMENTSKÉHO MAJZLA!!!“

    Karel

    Myslím, že v Kaplici v Jižních Čechách nám vznikl jeden Evropský unikát. Ze stávajícího náměstí obdélníkového tvaru o velikosti zhruba 90x40m se umístěním nových dopravních značek stala kruhová křižovatka. Nic proti, v mnoha zemích mají kruháče různé tvary a různé výzdoby uprostřed. Třeba sochy, květinové výzdoby, světové strany a tak podobně. Na naší kruhové křižovatce ale máme uprostřed kašnu, lavičky s krásně upraveným prostranstvím pro trávení volného času, ale také na naší křižovatce máme přímo na objízdné trase parkoviště, čtyři přechody pro chodce a po obvodu naší kruhové křižovatky máme mnoho obchodů. Nevím zda všechny tyto ,,vymoženosti“ povoluje zákon o provozu na kruhových objezdech, jsem ale přesvědčen, že jsme v tomto ohledu unikátní.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist