Koupě ojetého auta ze zahraničí? Německo není vždy zárukou kvality!

Řada motoristů uvažujících o pořízení ojetého vozu řeší, zda jej hledat na českém nebo třeba německém trhu. Co obnáší výběr vozu v zahraničí a proč už se dnes ne vždy vyplatí?

Český trh je plný ojetých automobilů, přesto někteří motoristé zvažují výběr vozu v zahraničí. Nejčastěji v sousedním Německu. Avšak i na našem trhu je velké množství ojetin, pocházejících ze zahraničí. Jaká jsou úskalí takových vozů? Obecným argumentem je lepší stav dovezených automobilů. Ale kdo v posledních letech v zahraničí ojeté vozidlo vybíral, jistě zjistil, že tuto dřívější pravdu už nelze plošně použít. Vynechme teď trhy jako je třeba italský, kde najdeme velmi mnoho hezkých vozidel, ale nezřídka i s několik desítek tisíc kilometrů neměněným motorovým olejem, což se na stavu pohonné jednotky zle podepisuje.

Věnujme se spíše našim nejbližším sousedům, kam ostatně naši motoristé vyrážejí pro ojetá auta nejčastěji. Německý trh se významným způsobem proměnil. Levná a atraktivní auta zde vyhledávají specializované skupiny z východu, které je pak vozí například do Turecka, Bulharska nebo Rumunska. Tito nákupčí vyrážejí obhlížet terén už časně z rána a autobazary berou doslova útokem. Celou skupinu řídí člověk sedící u počítače a vyhledávající zajímavé vozy na internetu, jeho kolegové pak celý den objíždějí bazary a nakupují.

Čech, který si vyhlédne auto na německém inzertním serveru, má tedy velkou nevýhodu: než se pro vůz vypraví, často u něj už stojí jiný zájemce. Počet těchto nákupčích trochu klesá směrem na západ, u francouzských hranic tak máte o něco větší šance, avšak žádnou jistotu. Navíc delší vzdálenost z ČR znamená i vyšší cestovní náklady. Jet se podívat na jediný vytipovaný vůz je tedy holý nesmysl, chce to mít v záloze další možnosti.

Velmi problematické je ověření stavu počítadla ujeté vzdálenosti. I v Německu dnes najdete množství vozidel se stočeným tachometrem. Zatímco u automobilu prodaného v České republice jako nový tento údaje ověříte celkem snadno, u zahraničního vozu je to problém mnohdy neřešitelný. U vozů již dovezených do ČR je situace ještě horší, protože k manipulaci s počítadlem často dochází právě při procesu dovozu a přihlášení vozidla v ČR.

Teoreticky tak lze potkat i automobily s vícekrát upraveným stavem tachometru. „Prověřit stav počítadla ujeté vzdálenosti u dovezených vozidel je mnohdy nemožné i pro obchodníky s ojetinami, proto upřednostňujeme automobily s českým původem,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO. Ujetou vzdálenost takových vozidel lze mnohdy bez potíží ověřit jednoduše na internetu. U ojetin s českým původem se ale mnohem lépe prověřuje i servisní historie. Odhalení případných oprav po nehodách a určení jejich závažnosti je tak mnohem snazší. Vždyť jsou známé případy dovezených ojetin se servisní knížkou s razítky údajně značkového servisu, který ve skutečnosti neexistuje. Nesmíme zapomenout ani na proces přihlašování.

Převod vozu s již vydanými českými doklady je mnohem snazší a levnější. Navíc zde již jsou auta se zaplaceným tzv. eko poplatkem. U všech nově přivezených ojetin plnících normu Euro 2 a nižší (od příštího roku Euro 3 a nižší), je třeba eko poplatek uhradit. K tomu navíc připočtěte poplatek za vystavení českých dokladů a dovozovou prohlídku. Na místo 800 korun tak může přihlášení dovezeného vozu přijít třeba téměř na 10 000 Kč, pokud bude nutné hradit i nižší eko poplatek. Vyplatí se tedy pro ojeté automobily za hranice vyjíždět? „Myslím, že český trh nabízí velké množství prověřených ojetých vozidel s jasnou historií, dávající zákazníkům jistoty, které u vozidel dovezených ze zahraničí nenajdou,“ upozorňuje na největší klad vozů s českým původem Karolína Topolová.

Do zahraničí se tak vyplatí vyjet spíše řidičům hledající určité modely a motorizace, které u nás jen těžko potkají nebo jsou výrazně opotřebeny. Řeč je třeba o určitých sportovních vozech či automobilech s velkoobjemovými motory, po nichž v ČR není hlad a tudíž se zde nevyskytují v takové míře, aby se dalo dobře vybírat. „Výhodou jsou také záruky a služby, které může velký obchodník k ojetým vozům s jasným původem nabídnout. Zájemce o automobil by tak měl nejdříve zjistit, jaké jsou možnosti na našem trhu, a teprve pak se rozhodovat zda vůz pořídí u nás, nebo v zahraničí,“ zakončuje generální ředitelka AAA AUTO.

19.8.2015 10:14| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist