Inteligentní omezovač rychlosti nemá dovolit vyšší rychlost než 130 km/h, navrhují američtí senátoři

Co byste řekli na to, že auta budou sama hlídat rychlostní limit a obecně vám nedovolí jet více než 130 km/h? V Kalifornii by to za tři roky mohla být realita.
d1-rychlost-222-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Policie ČR

V důsledku vysokého počtu dopravních nehod loni v Kalifornii, které si podle statistik vyžádaly 4000 lidských životů, přišel americký senátor Scott Wiener s odvážným návrhem zákona, který by mohl dost podstatně změnit podmínky na silnicích největšího amerického státu. Podle tohoto návrhu totiž mají mít tamní nová auta něco jako inteligentní omezovač rychlosti, který nedovolí překročit rychlost oproti limitu platnému na daném úseku o více než 10 mil v hodině, tedy o zhruba 16 km/h.

Návrh zákona míří do budoucnosti, v platnost by měl vstoupit od roku 2027. To by znamenalo, že všechna nová auta prodávaná v Kalifornii od tohoto data, by mohla dosáhnout maximálně 80 mil v hodině, což je zhruba 130 km/h. Aktuální maximum platné v kalifornii je totiž 70 mil v hodině.

Chystají se výjimky

Výjimku by dostala podle návrhu pouze policejní auta, hasiči nebo záchranka. Web Car and Driver pak připomíná, že by toto omezení údajně mohl v určitou chvíli deaktivovat i samotný řidič, ale aktuálně není úplně zřejmé, za jakých podmínek by tak mohl učinit.

Tento krok má být reakcí na stav bezpečnosti na kalifornských silnicích. Je ale otázkou, zda takový návrh opravdu projde a především, jak velký by mohlo mít podobné omezení v praxi přínos. V kontextu maximální rychlosti se operuje s bezpečností každou chvíli a třeba Volvo se pod záštitou bezpečnosti už před lety odhodlalo omezit rychlost všech svých aut na 180 km/h, reálně to ale Volvu přineslo také snížení výrobních nákladů na asistenční systémy, což dost možná byla další z motivací pro zavedení takového kroku. Všeobecně je známo, že nezabíjí rychlost nepovolená, jak to často připomíná i tuzemská policie, nýbrž rychlost nepřiměřená v kombinaci s nevěnováním se řízení.

Známe to i z EU…

…a je to čiré peklo. Podobný systém mají dnes už nová auta prodávaná také na evropském trhu. Systém ISA naštěstí nezasahuje přímo do rychlosti a aktivně nezpomaluje auto, ale pouze upozorňuje mimořádně otravným pípáním na překročení rychlostního limitu. Jenže i dnešní nejmodernější auta vykazují v praxi dost velkou chybovost, kdy přečtou například rychlostní omezení platné pouze pro sjezd z dálnice, nebo si myslí, že auto jede po jiné komunikaci. Představa, že by auta měla omezovat automaticky rychlost, je docela děsivá. Kromě toho si to bude žádat odpovídající technologie, což auta ještě dále zdraží.

Uvidíme, jak se nakonec situace v Kalifornii vyvine. My tady v EU se mezitím můžeme začít pomalu těšit na povinné testery na alkohol…

26.2.2024 7:32| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Car and Driver

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist