10 nejvýznamnějších událostí roku 2007

Zjistěte, co v uplynulých dvanácti měsících nejvíce zahýbalo automobilovým světem – a našimi klávesnicemi!

10. VÝPRODEJ U FORDU

Modrý ovál doplatil na megalomanské plány, které nebyly podepřeny finančním zdravím firmy. Rekordní ztráta za rok 2006 byla nejspíš pro akcionáře poslední kapkou: nastala velká restrukturalizace a s ní i výprodej nadbytečného „haraburdí“. Jako první se poroučel do jiných rukou Aston Martin. Pak Ford chvíli mlžil ohledně prodeje značek Jaguar a Land Rover, z nichž hlavně ten první potřebuje finanční injekci jako sůl. A nyní všechno nasvědčuje tomu, že k mání bude i Volvo. Z hrdého uskupení Premier Automotive Group tak Fordu zůstane jen churavějící jádro a podíl v Mazdě. Alespoň že evropská odnož si vede docela dobře.

Co to pro nás znamená: Naději, že s novým solventním majitelem budou Jaguary modernější a Land Rovery méně poruchové.

9. TRAGICKÁ SMRT COLINA MCRAE

Láskyplně ironická přezdívka „Colin McCrash“ jasně naznačuje, že velký skotský závodník a Mistr světa z roku 1995 jezdil spíš srdcem než hlavou. Fanoušci rally jeho rozevlátý styl milovali (na rozdíl od týmových mechaniků). Je smutným paradoxem, že třetí nejúspěšnější jezdec světové rally, který léta nasazoval život na tratích rychlostních zkoušek, přišel o život v letadle: dne 15. září 2007 havaroval se svojí helikoptérou pouhé dva kilometry od vlastního domu. Spolu s Colinem zahynul i jeho pětiletý syn Johny, rodinný přítel Graeme Duncan a Johnyho šestiletý kamarád Ben.

Co to pro nás znamená: Smutek z předčasného odchodu velkého závodníka, který byl idolem našich mladých let.

8. NEFUNKČNOST BODOVÉHO SYSTÉMU

Kdokoliv si před zavedením nového zákona o provozu na pozemních komunikacích troufl poukazovat na jeho nedostatky, byl okamžitě postaven na pranýř a obviněn ze silničního pirátství. Zatímco tehdejší ministr Šimonovský sliboval, že nový zákon „ochrání slušné řidiče“, kritici očekávali degradaci řidičských návyků, bujení korupce, problémy na správních úřadech a v lepším případě stagnaci, v horším zvrat do té doby příznivých statistik. Dnes je zcela očividné, která strana měla pravdu. Po letech vývoje k lepšímu začalo znovu přibývat mrtvých. Jezdí se čím dál tím hůř. Kvůli pozdnímu projednávání přestupků bodový systém neplní svou preventivní funkci. Absurdity v zákoně vedou k nízké akceptaci dopravních předpisů jako celku. Gratulujeme, pane Šimonovský!

Co to pro nás znamená: Že jsme měli pravdu. Ale vůbec nás to netěší.

7. MERCEDES-BENZ DIESOTTO

Když lze zapálit naftu pouhým stlačením ve válci, proč by to nemělo jít s benzínem? Mercedes nebyl první, koho napadlo uplatnit vznětový princip u benzínového motoru – ale byl první, kdo dokázal dotáhnout myšlenku do stadia funkční pohonné jednotky. Ta v konceptu F700 má objem 1,8 l, ale díky dvojici turbodmychadel a hybridnímu ústrojí zvládne 260 koní a 400 Nm při spotřebě 5,3 l/100 km. Upřímně – máme pochybnosti, zda strategie malých motorů ve velkých autech povede ke snížení spotřeby a emisí i jinde než v laboratořích. Nicméně DiesOtto chápeme jako příklad neobvyklého, ale zároveň snadno proveditelného technického nápadu. A to se nám líbí.

Co to pro nás znamená: Že aspoň v nejbližší budoucnosti (snad) zůstane spalovací motor nedílnou součástí automobilu.


6. TOYOTA PŘEDSTIHLA GENERAL MOTORS

…a stala se světovou jedničkou co do počtu vyrobených aut, když v prvním čtvrtletí nechala dlouholetého lídra za sebou. Americký koncern se ovšem vzepjal k mohutné ofenzívě, takže bilance za leden až září vyzněla opět ve prospěch General Motors – o pouhých deset tisíc aut! Většina analytiků se shoduje, že dlouhodobě to má GM spočítané a Toyota převezme jeho pozici natrvalo. Manažeři obou automobilek budou jistě čekat na oficiální výsledky za rok 2007 s velkým napětím. Pozice největšího výrobce aut na světě sice bezprostředně nepřináší žádnou výhodu, ale skvěle se vyjímá ve výroční zprávě.

Co to pro nás znamená: Nic moc. Na evropském trhu jsou karty rozdané jinak než v globálním měřítku a Toyota ani GM tady nepatří k největším hráčům.

5. OHROMUJÍCÍ DEBUT LEWISE HAMILTONA V F1

Loni touhle dobou se všichni strachovali, jaká bude formule 1 bez Michaela Schumachera. Stačil však první závod a svět F1 měl nového hrdinu: mladého černocha s kultivovaným vystupováním a ďábelskou rychlostí. Hamilton už od začátku suverénně odolával fintám zkušených matadorů a zanedlouho na ně sám připravoval chladnokrevné léčky. Máme podezření, že těch několik málo chyb, které za celou sezónu udělal, mu nařídil Ron Dennis. Jinak by se šéf týmu McLaren těžko zbavil podezření, že Hamiltona nechal vyrobit v tajné laboratoři v nejspodnějším sklepení svého sídla. Titul nakonec vybojoval Kimi Räikkönen, ale všiml si toho vůbec někdo?

Co to pro nás znamená:
Že ten nafoukaný sociopat Alonso dostal pořádně za vyučenou. Hurá!!!

4. ROZVOD DAIMLERU A CHRYSLERU

Ford nebyl jediný globální koncern, který nabídl k prodeji své orgány. Německá skupina Daimler, jejíž nejviditelnější součástí je značka Mercedes, poslala k ledu své severoamerické partnery. K fúzi obou automobilek přitom došlo teprve v roce 1998, takže koncern nevydržel ani jednu dekádu. Co k tomu vedlo? Chrysler trpí stejnými problémy jako jiní výrobci z USA: klesajícím odbytem, mizernými produkty, přezaměstnaností (ve vztahu k poptávce) a vysokými náklady na zdravotní a penzijní fondy. Německé vedení nenašlo na tyto neduhy účinný recept, což bylo ostatně poznat z někdy dost beznadějných veřejných vystoupení manažerů Chrysleru. Pokračující agónii uťal investiční fond Cerberus, když za Chrysler zaplatil Daimleru 5,5 miliardy eur.

Co to pro nás znamená:
Že nové chryslery nebudou mít ani to málo dobrého, co doteď dědily ze starších modelů Mercedesu.

3. SUBARU IMPREZA WRX STI vs. MITSUBISHI LANCER EVO X

Jako by se tyhle automobilky domluvily: obě představily novou generaci svých pseudo-rally ikon na podzimním autosalonu v Tokiu – a letitý souboj (který, upřímně řečeno, začíná být trochu únavný) se překlopil do dalšího kola. V novém Mitsubishi Evo dohlížejí mikroprocesory i na vysunování držáku nápojů (děláme si legraci), zatímco Impreza STi má poprvé v historii karoserii typu hatchback. Posílené motory dosahují v obou případech výkonu přes 300 koní. Zatím se ale zdá, že technicky má navrch Evo. V jeho prospěch mluví dvojice superchytrých aktivních diferenciálů a sofistikovaná dvouspojková převodovka. Teď nezbývá než zjistit, zda Mitsubishi dokáže přetavit svůj teoretický potenciál do opravdové výhody na silnici.

Co to pro nás znamená:
Že i v následujícím roce budeme jezdit po veřejných silnicích absurdními rychlostmi a říkat tomu práce.

2. VSTUP ČÍNSKÝCH AUT DO ČESKÉ REPUBLIKY

Pomóóóć, už jsou tady! Závodník, manažer v oblasti motorsportu a majitel kdečeho Antonín Charouz rozšířil svoje podnikatelské aktivity o import automobilů čínského výrobce Brilliance. Charouz oznámil svůj záměr na podzimní automobilové výstavě Auto Show Praha 2007.
Brilantní vozy za výhodnou cenu se v Charouzově portfoliu zařadí po bok značek jako Hummer, Corvette, Spyker nebo Mosler. Za méně než čtyři sta tisíc korun tak můžete získat prostorný rodinný sedan a motivaci, proč jezdit opravdu velmi opatrně.

Co to pro nás znamená:
Poučení – když se na český trh vrátil SsangYong, věřili jsme, že horší už to být nemůže. Mýlili jsme se.

1. STUPŇOVÁNÍ TLAKU NA VÝROBCE I UŽIVATELE AUT

Ačkoliv osobní automobilová doprava se podílí na produkci skleníkových plynů mnohem méně než třeba takové krávy, pro deprivanty v úřednických seslích se stává čím dál tím oblíbenějším způsobem, jak vykazovat činnost. Návrh Evropské komise byl tou nejvíce medializovanou, ale zdaleka ne nejhorší iniciativou směřující k omezení individuální svobody pohybu. Někteří ochránci životního prostředí by rádi zatížili nenáviděné automobily novými daněmi, tresty za přestupky nabývají absurdních rozměrů, objevil se i vážně míněný návrh na plošné omezení rychlosti aut. A nejsmutnější je, že kašpaři, kteří nás za naše vlastní peníze šikanují ve jménu veřejného blaha, pak nasednou do velkých proudových letadel a odeberou se na Bali rokovat o globálním oteplování. Pochopitelně opět za naše peníze.

Co to pro nás znamená:
Že bude hůř, pokud se nezačneme bránit hlasitěji. Využijte práva na svobodu projevu a pozvracejte svého politika!

autoweb.cz

27.12.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist