10 nejextrémnějších silnic na světě

Naše silnice, zejména ty okresní, vypadají po zimě jako po náletu bombardovací perutě a my, řidiči, to neseme s nevolí. Přitom jinde je to mnohem, mnohem horší.

Ten, kdo jezdí sporadicky, jednou za rok na dovolenou a pak třeba na velikonoční svátky a na dušičky, tento problém asi až tak nevnímá. Ale zejména profesionální řidiči ví o stavu silnic své… V rámci svého zaměstnání často zdolávají stovky a tisíce kilometrů mnohdy po takových komunikacích, že jim nesmí chybět odvaha, přesná ruka, cit. Ne každá silnice je hrbolatá v tom našem, středoevropském slova smyslu, často jsou cesty, na kterých jezdí auta, a které se vinou kolem skal, jsou extrémně úzké či pokryté ledem. Nemají žádná svodidla a téměř neustále jsou pod sprškou padajícího kamení.

Jak asi víte, pokud čtete Autoweb pravidelně a sledujete naše videa, tak mi máme v oblibě silnice v okolí Berouna a Koněprus, a vyhýbáme se třeba dálnici D1, která je pro nás synonymem tuzemského silničního pekla. My jsme ale „čajíčci,“ tohle je podle televizního pořadu Nejdrsnější kamioňáci světa výběr těch nejšílenějších, nejdrsnějších a nejnáročnějších silnic světa a my můžeme, podle toho, co o nich víme, asi jen souhlasit.

Mezi nejnebezpečnější silnice světa podle všeho patří patří Yungas Road v Bolívii a to, že se jí říká Silnice smrti, asi mluví za vše. Tato sedmdesátikilometrová spojnice vede z La Paz do města Coroico a ve 30. letech minulého století ji postavili paraguayští váleční zajatci.Silnice začíná ve výšce 4700 metrů nad mořem, je strmá jak řízení Mitsubishi Lancer Evo 9 a vede nad skalnatými propastmi. Její extrémnost je důsledkem také toho, že je jen tři metry široká, takže pokud se tu potkají dvě auta větší než Smart, je to celkem ožehavá situace. A ano, pokud vás teď napadlo, jak že je to asi se zpevněním silnice ve svahu, tak, ehm, nic moc. Sesuvy jsou tu na denním pořádku. K tomu je třeba počítat s padajícími kameny a absencí jakéhokoli zábradlí či svodidel. Nehody jsou tu častější než u nás politické kauzy, oběti se počítají v řádech desítek a do smutných statistik se zapsal i autobus se stem cestujících, který se tady zřítil z příkrého srázu.

Trpíte klaustrofobií? Pak rozhodně nezkoušejte cestu v čínských horách Taihang, které prochází tunelem Guoliang. Spíš než klasickou komunikaci připomíná, co já vím, třeba cestu, kterou musel absolvovat Frodo Pytlík, když nesl prsten do Mordoru. Je to takový nevšední přírodní úkaz. Výška pět metrů, délka dvanáct kilometrů, uměle vytesaná okna, ovšem tak velká, že od pádu do propasti vás dělí jen centimetry.


Už tam budeme? Jasně, je to za další zatáčkou, bratru nějakých 328 kilometrů…

V Asii a v horách ještě zůstaneme. V Himálajích se nachází asi jedna z nejnáročnějších cest na světě vůbec, indická silnice Leh – Manali. Je dlouhá skoro 480 kilometrů a vede ve výšce až pět kilometrů nad mořem. Řidiče tu často ohrožují sněhové laviny, padající kameny a sesuvy půdy. Po silnici je možné projíždět jen od června do září, kdy není zasypána sněhem.

Sami za sebe, za redakci, musíme přidat také jednu silnici, která vlastně není od naší české kotliny tak moc vzdálená. Nějakých sedm set kilometrů s ohledem na to, zda počítáme od metropole, nebo třeba od hranic. Je to zpoplatněná jednosměrka s délkou necelých jednadvaceti kilometrů, která klikatí německým pohoří Eifel a jmenuje se… Nordschleife. Nadsázka? Možná, ale zkuste zajet čas pod devět minut, třeba s rodinným MPV nebo karavanem, se kterým tam můžete vjet a uvidíte, že se z této silnice stane skutečné peklo.


Ano, tohle je dálnice, v ruském pojetí. V zimě bahno a lupiči, v zimě sníh a led.

Mezi nejextrémnější silnice patří rozhodně i ta, které nejvíce klouže. Anebo na které rovnou zapadnete… Nejbahnitější a nejvlhčí cesta je dozajista v Rusku. Jmenuje se poeticky Lena, vede z Moskvy do sibiřského Jakutsku a je otázka, zda je lepší po ní jet během teplejší části roku, kdy je silnice, tedy, ehm, cesta bez asfaltu, téměř nesjízdná. Déšť promáčí půdu, během několika chvil se vytvoří hluboké koleje a zácpy jsou pak nekonečné a není neobvyklé, že uvízlá auta se stávají terčem zlodějů. Anebo je-li příjemnější cesta v zimě, kdy uhodí mrazy a dopravu komplikují závěje, ledovka a husté sněžení.Zasněžené a zledovatělé silnice jsou obecně velkým rizikem a obávaným prostředím řidičů. Jakkoli pro nás to není právě tradiční (nepočítáme-li kaskadérské zkracování cesty v zimě přes Lipno), tak v severských zemích vznikají často cesty tohoto druhu právě na zamrzlých jezerech a řekách. Jestli je jízda po ledu nebezpečná? Extrémně!

Zřejmě největší ledovou dálnicí je McMurdo South Pole, která spojuje polární stanici Amundsen-Scott na Jižním pólu a pobřežní Polární stanici McMurdo. Vezměte auto s dobrými zimními pneumatikami a užijte si těch 1500 km.

Dámy a pánové, kupujte lísty na kolotoče, labutě … nebo horskou dráhu. Právě tuto atrakci připomíná nejhrbolatější silnice co známe, Endless Highway uprostřed pouště nedaleko nevadského údolí Fire State Park a Douglas County v Coloradu.


Severní smyčka má status silnice. A jestli je nebezpečná? Zeptejte se Niki Laudy!

Naopak nejrovnější dálnici na světě bychom našli v Austrálii. Sednete do auta, volant zafixujete klackem, páskou nebo mrtvým klokanem, zapněte tempomat a … klidně usněte. Jste na The Eyre Highway, která je dlouhá 1675 kilometrů a jejíž jednotlivé úseky jsou jak podle pravítka. Idylku za volantem může kazit vysoká prašnost a (v létě) teploty šplhající téměř až k bodu varu.

Pokud začneme poměřovat náročnost délkou, tak určitě nejdrsnější silnicí na světě je Pan-American Highway. Tipněte si, jak je dlouhá… Plus mínus 48 tisíc kilometrů! Vede z města Prudhoe Bay na Aljašce až do spodního cípu Jižní Ameriky, při tom prochází čtrnácti státy a protíná několik klimatických pásů, včetně úseku před deštný prales.

A na závěr ještě jeden unikát, silnice, kterou označíme na „nejméně čistou“ na světě. Aniž bychom se někoho chtěli dotknout, tak nejšpinavější cestou-necestou je podle nás silnice v městečku Shah Town, které je součástí pákistánského Karáčí. Pod koly vašeho auta (hlavně nevystupujte a nezkoušejte to po vlastních!) budete mít jen bláto, splašky a odpadky.

Autoweb.cz, zdroj: PR Konektor

25.4.2013 12:32

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist