Mazda 3 1.6 MZ-CD 2012

S dieselovým motorem bude dávat trojková Mazda pro plno lidí mnohem více smyslu než benzínoví příbuzní, ale přijdou o porci řidičského nadšení.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 7.2

​RADOSTI
Úsporný provoz; pozice za volantem; slušný kufr; akční cena

STAROSTI
Už to není taková zábava; jen průměrná kultivovanost; těžký předek

Možná si říkáte, že stačí vzít test Mazdy 3 2.0i, který jsme tu měli před pár týdny, vyměnit slovíčka benzín za diesel a sedan za hatchback, a bylo by to. Ale tak jednoduché to není a sám jsem byl překvapen, jak se od sebe obě auta liší a především tím, jak je diesel horší – aspoň tedy po řidičské stránce.

Ale lhal bych, kdybych tvrdil, že je špatný, protože zatímco z benzínové Mazdy palivo ubývalo tempem naprosto adekvátním k míře zábavnosti, dieselová Mazda 3 natáčela kilometry – aniž by se digitální ukazatel stavu paliva pohnul. A to je asi věc, která vás bude, jako potenciální budoucí uživatele, hodně zajímat. Určitě víc, než procentuální vyjádření, o kolik se zhoršila zpětná vazba, řiditelnost, odezva auta nebo koeficient hravosti zadní nápravy.A nyní trochu odbočím a místo obvyklých řečí o ergonomii, pozici za volantem a tak (vše je vlastně shodné s modelem Mazda 3 2.0i, který jsme tu už měli) se pokusím vysvětlit, proč dieselová Mazda 3 není tak dobrá jako její benzínový příbuzný.

Mazda 3 sedan s dvoulitrovým benzínovým motorem má totiž tu zásadní výhodu, že jí skoro všechno odpustíte. Odpustíte jí horší kultivovanost, slabší točivý moment v nízkých otáčkách, vyšší spotřebu paliva… Prostě všechno, co na ní objevíte, dokážete překousnout díky tomu, že vás bude tolik bavit. A to, že si s autem vybudujete citový vztah, je podle mě jedna z nejzásadnějších věcí. Dnes už to umí málo aut, opravdu žalostně málo.

Bohužel, naftová Mazda 3 1.6 MZ-CD mezi ně nepatří. Ne snad, že by byla od základu špatná, ale po prvních ujetých metrech ji prostě hodíte do stejného pytle jako třeba Opel Astra či Volkswagen Golf – solidní auto s úsporným motorem, které nenadchne, i když neurazí a neirituje.Dieselová šestnáctistovka sice dělá, co může – i přes papírových 116 koní a 270 Nm působí o něco silněji, umí být úsporná a co do projevu při ustálené jízdě akceptovatelná. Ale auto už není jako celek tak podmanivé a řidičsky zajímavé. Pocitově byl tento hatchback také tvrdší než benzínový sedan, trpěl citelnější nedotáčivostí a na rozbité silnici byl možná až příliš prkenný. Ani řízení nebylo tak dobře vyvážené a příjemné, i když v porovnání s konkurencí patří k tomu sdílnějšímu druhu spojení předních kol s dlaněmi řidiče,

U dieselu mě ale třeba trápila spojka, respektive její necitlivost a špatná dávkovatelnost. Nepřijdu si, že bych byl „úplně levej“, ale už dlouho se mi nestalo, aby mi auto nejprve asi třikrát chcíplo a pak abych skoro upekl spojku jejím prokluzováním. Rozjet se s dieselovou Mazdou 3 vyžadovalo skutečně hodně zvyku a tréninku. Motor se totiž nejprve zadusí v nízkých otáčkách, ale jakmile přidáte o milimetr více plynu, najednou vyletí do otáček. Najít rovnovážný stav někde mezi tím se mi opravdu nedařilo snadno.A když se vrátím k čistě jízdnímu projevu, na stejné silnici, kde byla benzínová Mazda tak pohádková, byla naftová prostě příliš obyčejná, než abych po ní mohl začít toužit. Proto jsem také neustále přemýšlel nad tím, proč bych chtěl raději dieselový Focus nebo Golf, kteří nejsou také kdovíjak zábavní, ale aspoň se v kultivovanosti dostali mnohem dál.

Aspoň, že Mazda nenasadila na tento naftový model závratnou cenovku. V akci ho můžete mít už od 390 900 korun a to je poměrně těžké závaží, které misku vah přehoupne ke slovíčku „ano“. V poměrně slušně vybavené verzi TX stojí pořád velmi akceptovatelných 439 900 korun a když si k tomu přidáte reálnou spotřebu někde u 6 litrů na 100 km (v mrazech a v příměstském provozu si ráda vezme skoro 8 litrů), těžko se hledá protiargument.

Verdikt
Z pohledu řidiče tedy není naftová Mazda 3 1.6 MZ-CD kdovíjaká výhra, ale pořád je to slušné auto, které vás nepřiměje uvažovat nad důvodem vlastní existence a následně vyhledat nejbližší budku, kde prodávají jízdenky na autobus. Je to dobré auto, které ovšem dává více smyslu, pokud držíte v ruce výplatní pásku a kalkulačku, nikoli svoje srdce.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1560
Vrtání x zdvih (mm)75,0 x 88,3
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzadunezávislé víceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)85 / 116 v 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)270 v 1750 - 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)93,3
0-100 km/h (s)11,0
Nejvyšší rychlost (km/h)186
Spotřeba paliva (l/100 km)5,2 / 3,8 / 4,3
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4460
Šířka (mm)1755
Výška (mm)1470
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1243
Celková hmotnost (kg)1830
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)340
Ceny
Základní cena modelu299 900 Kč (1.6i Base - akční cena)
Základní cena test. verze439 900 Kč (1.6 MZ-CD TX - akční cena)
29.2.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist