Žák: Když se stýská po botě

BMW řady 1 bylo možná ošklivé auto, ale jezdilo sakra dobře.

BMW řady 1 první generace bylo možná ošklivé auto, ale jezdilo se s ním zatraceně dobře. Vlastně ani nevím, proč jsem ho prodal. Teda, vím, ale stýská se mi po něm. Neustále jsem od lidí slýchal, jak je to drahé na provoz, drahé na servis, jak to v zimě nevyjede kopec a jak se do toho nevejde rodina.

Nyní, s odstupem času a se zkušenostmi z mnoha jiných aut, mohu s čistým svědomím prohlásit, že se všichni mýlili. Provoz auta nestál o moc víc než provoz Fabie s benzínovým motorem, servis mě vyšel na pár korun, protože se na autě za celé ty čtyři roky rozbila jen žárovka parkovacího světla a garanční prohlídky vyšly na rozumné částky, v zimě jsem se s ním dostal všude a rodinu jsem odvezl také – i s celým kočárkem, který jsem nemusel skládat.

Ano, opravdu se mi stýská. A to ne jen po užitných vlastnotech této odpovědi BMW na VW Golf a Audi A3, ale také především po vlastnostech jízdních a řidičských. Chybí mi komunikativní řízení, chybí mi ostrá reakce motoru a chybí mi pohon zadních kol.

BMW M3 sice tohle všechno poskytuje také a ještě v mnohem koncentrovanějším podání, ale už jsem se několikrát zmínil o tom, že s ní v zimě nejezdím, protože nechci, aby se pod vrstvou soli rozpustila jako kostka cukru a aby jí odletující štěrk proděravěl jako ementál. Není to auto na každodenní ježdění, což právě BMW 120i bylo.Vyživovat ale tři auta z platu novináře moc dobře nejde, takže volba padla na 120i. Přeci jen jsem se nechtěl emtrojky zbavovat, když jsem si na ní ještě ani pořádně nezvykl. No, stalo se, ale dneska, když koukám z okna a silnice jsou pokryté rozježděnou břečkou, je mi skutečně smutno. Tohle jsou přesně ty podmínky, ve kterých bylo BMW řady 1 tak úžasné.

Ano, bylo to specifické auto, které vyžadovalo zvláštní přístup, ale jinak jste ho mohli používat úplně normálně. Jen jste museli vědět, že zadní náprava si občas postaví hlavu a když si nedáváte pozor, dokáže s ní i slabý čtyřválec pěkně zacvičit – hlavně, když to klouže. Říká se tomu „zdravý respekt řidiče k autu“. Dneska přes všechnu tu záchrannou elektroniku, která hlídá i správně zavázané tkaničky u bot, můžete jet jako ten největší ultraidiot a nic se vám nestane, dokud si elektronika dokáže poradit se zákony fyziky.Svezl jsem se mnoha verzemi BMW řady 1 první generace, ale právě benzínová 120i je asi ta řidičsky a uživatelsky nejpříjemnější. Verze 130i je dost divoká a nepůsobí tak jemně jako slabší motor. Jistě, na suchu a otevřených silnicích je šestiválec ve 130i, který má velmi pozitivních 265 koní, znamenitý. Základní 116i je zas moc slabá a dieselové verze trpí na náhlý příval točivého momentu, což není zrovna věc, kterou na sněhem pokryté silnici potřebujete.

No nic, doufám, že současnému majiteli bude bota (jak kamarádi jedničce přezdívali) sloužit dobře. Mě sloužila výborně a vždycky jsem se za její volant těšil. Nevím, jestli BMW dokáže ještě někdy udělat tak řidičsky příjemné auto, nová jednička už taková není, jakkoli je prostornější, s hezčí kabinou a větším kufrem. Je v ní ale tak trochu nuda, když nejedete pilu. A pak se mi divte, že furt nadávám, že BMW míří do hnědého tunelu mezi dvěma obřími polokoulemi, když už neumí udělat ani obyčejné auto dost atraktivní pro řidiče. Hanba mu!

20.1.2012 4:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist